ד"ר ג'יל טייב, סגן נשיא הקהילה היהודית בצרפת, שהה בישראל בליל שישי עם פרוץ פיגוע הטרור בפריז. בראיון ל"מעריב אונליין" הוא מספר כי החל במאמציו לסייע לקהילה היהודית מיד עם היוודע דבר המאורעות: "התחלנו לעבוד מול הרשויות בצרפת כדי לארגן מה שצריך לקהילה היהודית מול המשטרה המקומית וגם לגייס אנשים מהקהילה שעברו מבית כנסת אחד לשני ועדכנו את המתפללים מה קורה וכיצד צריך לנהוג. עיבינו את מערך סיורי האבטחה של המתנדבים שלנו ומהשעות הראשונות קיבלנו גם מהמשטרה הצרפתית את כל מה שביקשנו. אנחנו כבר למודי ניסיון מהפיגוע במערכת העיתון 'שארלי הבדו', שיומיים אחריו אירע הפיגוע בהיפר-כשר בעיר".
נראה כי כל הצרפתים הם מטרה ולא רק חברי הקהילה היהודית.
"האנשים האלה (הטרוריסטים, י"ב) הם אמנם נגד העולם החופשי אבל אנחנו יודעים עד כמה האנטישמיות היא חזקה ושאנחנו בקו החזית בכל רגע נתון. הרשויות אצלנו ידעו על האיום אבל לא שהוא יכה בצרפת בכזה היקף. אני מקווה שאם משהו אחד יצא מזה זאת הכרה חד משמעית של העולם החופשי בכך שזו מלחמת ציוויליזציות. אחרי הפיגוע בהיפר-כשר היו יותר מדי אנשים שניתקו בינו לבין המתקפה על העיתון הסאטירי שלכאורה לעג לנביא מוחמד. אמרו שזאת שלוחה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. שזה היה 'פיגוע נגד יהודים'. מי שחשב שאם ישראל תלך בדרך אחרת, האיסלאם הקיצוני יתרצה, רואה היום שטרוריסטים הם טרוריסטים ושהטרור האיסלאמי פונדמנטליסטי שם לו למטרה את תרבות המערב כולה, לא יהודים ויהודים כאחד. חבל לומר את זה אבל אנחנו יודעים שיהיו עוד פיגועים. יש מאות צרפתים-מוסלמים שתומכים בדאעש וחזרו לצרפת מסוריה כדי להגשים את הטרור שלו. לא צריך 800 כאלה. אתמול ראינו ששמונה מספיקים".

מפלס החרדה
על מפלס החרדה בקהילה היהודית בצרפת והסיכוי שהעלייה משם תגבר אומר טייב כי "ליהודי צרפת יש הרגשה שמסוכן עכשיו כיהודים, דווקא כשכל צרפתי על הכוונת. השיח השגור בקהילה במהלך השבת היה ש'אנחנו בקו הראשון' ושכל צרפת והמערב בכלל בקו השני. מי שכבר אז חשב על עלייה לישראל או על הגירה לצפון אמריקה למשל, ימשיך לחשוב על זה עכשיו ביתר שאת. אבל מי שחשב על לעשות את זה בעוד שנה-שנתיים או ארבע, יתחיל אני מאמין בעקבות מתקפת הטרור הזאת, למרות שהיא היתה מכוונת לכל העולם החופשי, להקדים שלבים של בירורים ותכנון. זאת מגמה שראינו אותה אחרי הפיגוע בהיפר-כשר ואני מאמין שהיא תימשך עכשיו. רוב היהודים ששוקלים הגירה מצרפת מעוניינים להגיע לישראל למרות המצב הביטחוני כאן מתוך מחשבה שלילדים שלהם עדיין טוב יותר יהיה לגדול במדינת היהודים". 

חופש, שוויון, אחווה

לסיום, אני מבקש מד"ר טייב התייחסות לאירועים כאזרח הרפובליקה של צרפת, האומה שהביאה לעולם את דגל החופש, השיוויון והאחווה, ושואל אותו אם הערכים הללו לא נקברים במבחן התוצאה של הסובלנות ומדיניות ההגירה: "אני היום לא יהודי. אני פריזאי וצרפתי. עקרונות הבסיס של המדינה הצרפתית חיייבים להיבחן מחדש מול המציאות שנוצרה. את הגבולות שסגרו אסור לפתוח שוב באותו האופן לתנועה כמעט חופשית. אני לא אומר שכל המהגרים לצרפת הם טרוריסטים, חלילה, אבל צריך לומר ביושר – החלום של הרפובליקה הצרפתית כנושאת דגל הסובלנות בעולם התערער מאוד וצריך לבחון אותו מחדש בגלל אותם אנשים שמנצלים אותו רק כדי לזרוק אותו לפח האשפה של ההיסטוריה".