שלטונות כלא באטנר בצפון קרוליינה הודיעו כי אסיר מספר 09185-016, הידוע כמרגל הישראלי ג'ונתן ג'יי פולארד, ישוחרר ביום שישי הקרוב לאחר שריצה 30 שנות מאסר.



המועד הרשמי של השחרור היה אמור להיות שבת, 21 בנובמבר, אולם מאחר ששלטונות הכלא אינם מבצעים שחרורים בסוף השבוע, בימי שבת וראשון, הוחלט להקדים את שחרורו כבר ליום שישי הקרוב. הודעה על כך נמסרה לעורכי דינו של פולארד בניו יורק.
 
בוועד למען פולארד מבקשים להטיל איפול על מהלך השחרור, בין היתר כדי להבטיח את שלומו וביטחונו של המרגל הישראלי ושל רעייתו אסתר פולארד, שאמורה לקבל את פניו מחוץ לשערי הכלא. מסיבה זו לא נמסרה שעת השחרור המיועדת.
 

בכניסה לכלא אמורים להמתין עם שחרורו עשרות צוותי שידור ועיתונאים המבקשים לסקר את צאתו לחופשי, אולם לא ברור אם הדבר יתאפשר או שפולארד יוברח ברכב אטום מיציאה צדדית. ראשי הוועד למען פולארד, שפעלו למענו ללא לאות שנים רבות, אמורים לצאת לארה"ב בתקווה להיפגש עם פולארד לאחר שחרורו. בוועד מקווים כי השחרור ייעשה בפרופיל נמוך ככל האפשר וכי פולארד יצליח לחמוק מצבא התקשורת שימתין לו כדי להתחיל בחיים חדשים כאדם חופשי.
 
ככל הידוע על פי תנאי השחרור, פולארד לא יוכל לעזוב את גבולות ארה"ב לפחות בחמש השנים הראשונות לשחרורו, והוא יצטרך להתייצב בפני רשויות החוק במדינה במועדים קבועים. כמו כן, ייאסר עליו להתראיין בתקשורת.
 
לפי דיווחים שונים, עורכי דינו של פולארד הכינו עבורו דירה ומקום עבודה באזור ניו יורק. עם זאת נראה כי לפחות בתחילת תקופת שחרורו הוא יאושפז ויעבור בדיקות רפואיות בעקבות האירועים שעבר בזמן שהייתו בכלא ובכללם ניתוח. פולארד הביע בעבר רצון לשקם את חייו ולהשאיר מאחוריו את הפרשה שהביאה למאסרו הממושך.
 
בכנסת יוזם ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הצעת חוק שנועדה להבטיח כי מדינת ישראל, שהכירה בעבר בפולארד כסוכן שפעל בשירותה ואף העניקה לו דרכון ואזרחות ישראליים, תישא בכל הוצאות מחייתו, הכוללות טיפולים רפואיים, במשך כל ימי חייו.
 
פולארד שירת כקצין באגף המודיעין של הצי האמריקני, כמנתח חומרי גלם, ונחשף לחומר מודיעיני הנוגע לישראל. הוא פנה ביוזמתו לאביעם סלע, קצין ישראלי ששירת בלק"ם (לשכה לקשרי מדע) והציע את שירותיו. עד שנלכד הוא העביר למפעיליו הישראלים מאות אלפי מסמכים מסווגים. הוא נעצר ב־21 בנובמבר 1985, נשפט ונדון למאסר עולם.