פרשת הפלת המטוס הרוסי: רוסיה הבהירה כי היום (שלישי) כי הפלת המטוס הרוסי בגבול טורקיה-סוריה לא תרתיע אותה. הקרמלין הודיע היום כי רוסיה תמשיך בפעילותה בסוריה למרות הפלתו של המטוס הרוסי בגבול עם טורקיה.

מטוסים טורקיים מפילים מטוס רוסי
רוסיה ממשיכה להתעקש כי לא הפרה את המרחב האווירי של טורקיה וארה"ב אישרה כי הפלישה ארכה שניות ספורות. גורם רשמי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי סביר להניח שהפלישה למרחב האווירי של טורקיה על ידי הרוסים ארכה שניות ספורות, זאת על פי הערכות ראשוניות. עוד הוסיף הגורם כי ארה"ב ממשיכה לחקור את האירוע.

בריטניה מצידה מפצירה בטורקיה וברוסיה לדון בתקרית הפלת המטוס הרוסי. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר כי הוא מעודד את רוסיה ואת טורקיה לדון על הפלת המטוס הרוסי כדי למנוע הסלמה והישנות של מקרים כאלה בעתיד. על רקע המתיחות בין רוסיה לטורקיה, גורם צבאי בסוריה טען כי טורקיה הראתה את תמיכתה בטרור בהפלת המטוס היום.

טורקיה מאמינה כי הטייסים הרוסים שהטיסו את המטוס שהופל היום בגבול עם סוריה, עדיין בחיים, כך אמרו גורמים רשמיים לסוכנות הידיעות רויטרס. עוד אמרו הגורמים כי טורקיה פועלת לשחרורם מידי המורדים בסוריה. "המידע שהיחידות שלנו קיבלו הוא ששני הטייסים עודם בחיים, אנחנו פועלים להשיבם בשלום מידי המורדים הסורים", אמר הגורם הרשמי.

מוקדם יותר אחד מארגוני המורדים בצפון סוריה הודיע כי לוחמיו מחזיקים בגופת אחד משני הטייסים הרוסים שהיו במטוס מסוג "סוחוי 24", שהופל על ידי מטוסי קרב טורקיים מדגם F-16. דובר הארגון אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי גופת הטייס תשמש קלף מיקוח מול רוסיה, התוקפת את כוחות המורדים בסוריה. הוא הוסיף כי הטייס השני אינו מוחזק בידי ארגונו וציין כי אנשיו מחפשים אחריו באזור נפילת המטוס. מדובר בפעם הראשונה שאחת מחברות נאט"ו הפילה מטוס רוסי מאז שנות ה-50.בתקשורת הערבית דווח כי כוח חילוץ רוסי ניסה להגיע אל אחד משני הטייסים שצנחו מהמטוס שהופל, אך נתקל בהתנגדות עזה של המורדים הסורים ונאלץ לסגת. על פי הטענות, כמה חיילים רוסים נפגעו בעת חילופי האש. פקיד טורקי בכיר אמר כי הפלת מטוס הקרב הרוסי שחדר למרחב האווירי של ארצו, לא כוונה נגד מדינה מסוימת אלא נועדה להגן על שטחה הריבוני של טורקיה. כמו כן, הבכיר הטורקי הדגיש כי הפלת המטוס הרוסי נעשתה על פי הכללים המקובלים לפתיחה באש. 

צבא סוריה החופשי: הפלנו מסוק קרב רוסי
 
בתוך כך, צבא סוריה החופשי הודיע כי המורדים הפילו מסוק צבאי באזור הר א-נובה בפרברי לאטקייה, שעות לאחר הפלת המטוס על ידי מטוסי קרב טורקיים. עומר ג'בלאוי, פעיל סורי באזור, אמר לאתר "סוריה-נט", כי המסוק היה חלק ממסוקי קרב רוסיים שתקפו מוצבים של מורדים כנקמה על הפלת המטוס ונפילת אחד מטייסים בשבי. הוא הוסיף כי המורדים שיגרו טילים נ"ט למסוק והפילו אותו. הטייס נמלט והגיע למוצב של צבא סוריה, לא רחוק ממקום התרסקותו. רשת "סקיי ניוז" הפיצה סרטון בון נראים מורדים סורים הטוענים כי הפילו את המסוק הרוסי.

הנשיא הטורקי רג'פ טייפ ארדואן קיבל תדרוך בנושא, ודן על כך עם ראש הממשלה אחמט דאבוטאולו. בהצהרה שיצאה ממשרדו של ראש ממשלת טורקיה נמסר, כי הוא שוחח עם הרמטכ"ל ושר החוץ בנוגע להתפתחויות בגבול עם סוריה. לא הייתה התייחסות להפלת המטוס.


הפלת המטוס הרוסי על ידי טורקיה. צילום מסך

משרד ההגנה הרוסי אכן אישר כי הופל מטוס רוסי בסוריה אך הכחיש כאמור כי המטוס יצא מהמרחב האווירי הסורי. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כינה את הפלת המטוס "תקיעת סכין בגב של משתפי פעולה עם טרור". עוד אמר פוטין כי המקרה יישא "השלכות רציניות" עבור יחסי מוסקבה-אנקרה. 
פוטין אמר את הדברים מכפר נופש סוצ'י אשר בים השחור, לפני פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה. לדבריו, המטוס הותקף כשהוא בתוך השטח הסורי כקילומטר אחד מהגבול הטורקי, והוא נפל כארבעה קילומטרים בתוך השטח הסורי. דובר הקרמלין, דמיטרי פיסקוב, התייחס לעניין ואמר כי "מדובר בתקרית חמורה, אך זה מוקדם מדי לקפוץ למסקנות".
יש לציין, כי מוסקבה העבירה מחאה חריפה מאוד לאנקרה, כאשר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ביטל פגישה שתוכננה מבעוד מועד בטורקיה בעקבות הפלת המטוס. הפגישה היתה אמורה לדון במתיחויות הכלליות באזור בין שתי המדינות והמאבק המשותף מול דאעש.

תחילת הפרשה: הזהרנו 10 פעמים

כזכור, מוקדם יותר הודיעה אנקרה כי שני מטוסים רוסיים התקרבו אל גבולה ואחד מהם הופל לאחר שהוזהר עשר פעמים בתוך חמש דקות, אך התעלם מהאזהרות. רוסיה הכחישה שהמטוס חדר למרחב האווירי של טורקיה, והודיעה כי "המכ"ם מוכיח שהוא טס כל העת מעל שטח סוריה". בניגוד לטענות הטורקים, הרוסים טענו כי המטוס הופל באמצעות טיל נ"מ מהקרקע.
 
ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני ציטט גורם בכיר, שביקש שלא לנקוב בשמו, שאמר כי "שני מטוסי הקרב הטורקיים הפילו את המטוס הרוסי בטיל אוויר-אוויר, כשמעליהם מטרייה אווירית". עוד אמר כי "המטוסים שבו אל שדה התעופה הצבאי אנג'רליק", הקרוב לגבולות סוריה ועיראק.
 
ערוץ הטלוויזיה הטורקי "חאבר טורק" שידר סרטון בו נראה המטוס עולה באש ומתרסק אל היער כאשר עשן מתיימר ממנו. בסרטון ששודר בסוכנות "אנטוליה" הטורקית, נראים שני הטייסים הרוסיים כשהם נוחתים במצנחים באזור העיירה ימאדי שבהר טורקמן בצפון סוריה, סמוך לגבול עם טורקיה. "אחד משני הטייסים נשבה בידי כוחות טורקמנים בסוריה", דיווח ערוץ "סי-אן-אן" הטורקי. 
 
אתרים המזוהים עם האופוזיציה פרסמו תמונה של אחד החיילים שנפל בשבי הכוחות הטורקמנים ובסרטון אחר נראה אחד הטייסים נתפס בידי המורדים הטורקמנים, לאחר שנחת עם מצנחו על עץ.