סמרה קסינוביץ', נערה אוסטרית בת 17, שברחה לסוריה יחד עם חברתה על מנת להצטרף לשורות ארגון המדינה האסלאמית, הוכתה למוות לאחר שנתפסה בניסיון בריחה ממרכז הארגון בראקה, מחוז שנחשב כעיר הבירה שלו. קסינוביץ', יחד עם חברתה סבינה סלימוביץ', הפכו לנערות הפוסטר של המדינה האסלאמית ולסמל לגיוס צעירים אירופים לשורות הארגון לאחר שהגיעו לסוריה באפריל 2014, כשבדרך עברו בטורקיה.


מספר עיתונים אוסטרים דיווחו כי סמרה הוכתה למוות משום שניסתה לעזוב את ראקה, למרות שגורמים רשמיים במדינה מסרבים להגיב על ידיעה זו. עיתון אוסטרי ציטט אשה תוניסאית שחיה עם סמרה וסבינה בראקה, שלדבריה סבינה ברחה מארגון המדינה האסלאמית מוקדם יותר השנה. עוד קודם לכן, גורם רשמי באו"ם אמר כי אחת הנערות האוסטריות, שמוצאן במעמד ביניים בווינה, עזבה את ביתה כדי להילחם בסוריה ומתה בוודאות בקונפליקט המתרחש שם.

הנערות טסו לבירה הטורקית אנקרה, ולאחר מכן למחוז אדנה שבדרום טורקיה. לאחר מכן, כל קשר עמן אבד. לאחר זמן מה תמונותיהן החלו להופיע ברשתות החברתיות כשהן אוחזות בקלצ'ניקוב ומוקפות בגברים חמושים. על התמונות הללו המשטרה האוסטרית אמרה כי הן הופצו על מנת לגייס עוד נערות אירופיות צעירות לשורותיה של המדינה האסלאמית.
דוד שריה, בכיר במועצת הביטחון של האו"ם המומחה בלוחמה בטרור, אמר ל"דיילי מייל": "קיבלנו מידע לאחרונה על שתי נערות כבנות 15, ממוצא בוסני, שעזבו את אוסטריה, מדינה שבה חיו בשנים האחרונות, וכי המשפחות ושירותי הביון של שתי המדינות מחפשים אחריהן". לדברי שריה, "שתיהן גויסו על ידי המדינה האסלאמית. אחת מהן נהרגה במהלך הקרבות בסוריה, והאחרת נעלמה". אישורו של שריה לדיווח מגיע כשלושה חודשים לאחר שהממשלה האוסטרית עצמה אמרה כי הודיעה להורי הנערות שאחת מהן נהרגה.

"מוחן נשטף להצטרף לג'יהאד"

מטיף בוסני לדת האסלאם שחי בווינה, מירסאד א', הידוע בשמו האסלאמי "אבו טג'מה", הוא ככל הנראה האדם האחראי לרדיקליזציה הדתית של שתי הנערות. הרשויות אומרות כי הוא "שטף את מוחן" להצטרף לג'יהאד, ואילו מירסאד מכחיש זאת בכל תוקף. האיש נעצר החודש בגין השתתפות ברשת המממנת טרור המבוססת באוסטריה.

גורמים רשמיים מאמינים כי סמרה וסבינה נישאו ללוחמי המדינה האסלאמית מיד לאחר שהגיעו לסוריה. שני הזוגות חיו בתחילה באותו חדר, אך אחת מהנערות עברה לדירה אחרת. כשדיברה באמצעות מסרים מיידים עם השבועון הצרפתי "Paris Match", סבינה הכחישה את הטענה כי היא בהריון והתעקשה כי היא נהנית מחייה בסוריה, שם היא מרגישה חופשיה לבטא את דתה, בדרך שבה לא יכלה באוסטריה, כך אמרה.

"כאן אני יכולה להיות לגמרי חופשיה"

השבועון הצליח לדלות את המידע כי לנערה הורשה לדבר עם העיתונות רק בהרשאת בעלה, ששהה בחדר בזמן שהתכתבה עמו במסרים מיידיים ושלחה להם את התשובות. הנערה אמרה כי לאחר שהגיעו לטורקיה מאוסטריה, עברו את הגבול לסוריה ברגל. הן סיימו את מסען בעיר ראקה, לדבריה, לאחר שהגיעו לסוריה כשברשותן רק הבגדים שלגופן. סבינה אמרה כי בעלה הוא חייל והוסיפה: "כאן אני יכולה לגמרי להיות חופשיה. אני יכולה לתרגל את הדת שלי. לא יכולתי לעשות זאת בווינה".
 
130 בני אדם מאוסטריה נלחמים היום בצד ג'יהאדיסטים מחוץ למדינה. מומחים אומרים כי לפחות מחצית מהם מוצאם באזור הקווקז ברוסיה, וכי הוענק להם מקלט באוסטריה לאחר מלחמת רוסיה-צ'צ'ניה. דובר משרד הפנים האוסטרי אלכסנדר מרקוביץ' אמר כי התופעה של צעירים המבקשים לעזוב את המדינה על מנת להילחם בצד שורותיה של המדינה האסלאמית הולכת ומתרחבת. לדבריו, "אם נוכל לתפוס אותם לפני שהם עוזבים, תהיה לנו הזדמנות לעבוד עם הוריהם ועם ארגונים אחרים על מנת להוציא את הצעירים הללו מתחום ההשפעה שגרמה להם להתנהג בצורה זו מלכתחילה. עם זאת, מרגע שעזבו את אוסטריה, אפילו אם שינו את דעתם, זה כמעט בלתי אפשרי לקבל אותם בחזרה".