דרמה פוליטית אדירה בוונצואלה: מפלגת האופוזיציה זכתה במרבית מושבי הפרלמנט בבחירות הכלליות שנערכו במדינה הדרום אמריקאית ביום ראשון, לראשונה מאז עלתה לשלטון המפלגה השמאלנית שהקים הנשיא המנוח הוגו צ'אבס לפני כ־17 שנה.



הנשיא המכהן ניקולס מדורו הודה בתבוסה, אך הבהיר כי ימשיך להיאבק למען מדינה המבוססת על עקרונות סוציאליסטיים. שעות ספורות אחרי סגירת הקלפיות הודיעה ועדת הבחירות כי קואליציית השולחן העגול לאחדות דמוקרטית (MUD) - הכוללת תנועות פוליטיות מהמרכז, מהמרכז־שמאל ומהמרכז־ימין – קיבלה 99 מתוך 167 המושבים באספה הלאומית, ואילו המפלגה הסוציאלית המאוחדת של ונצואלה קיבלה רק 46 מושבים. 22 מושבים טרם נקבעו והאופוזיציה אף עשויה לזכות ברוב של שני שלישים, שיאפשר לה לחסום את היוזמות של הנשיא הסוציאליסט.



הניצחון הראשון של האופוזיציה מאז עלה לשלטון הנשיא המנוח הוגו צ'אבס בשנת 1999 והחל ליישם את המדיניות הסוציאליסטית שסחפה רבות ממדינות אמריקה הלטינית עורר פרץ שמחה אדיר במדינה, ומתנגדי השלטון מיהרו להאיר את שמי הבירה קראקס בזיקוקים. "ונצואלה, ניצחנו!", הכריז בכיר האופוזיציה, מושל מדינת מירנדה אנריקה קפרילס. "תמיד אמרתי לכם, זו הדרך! צניעות, בגרות ושלווה. יחי העם בוונצואלה!".



מזכ"ל ה־MUD, חזוס טוראבלה, אמר כי זה "ניצחון לדמוקרטיה". "זה ניצחון היסטורי, כעת מתחיל הזמן לשינוי בוונצואלה", קרא בשמחה כשלצדו ליליאן טינטורי, רעייתו של בכיר האופוזיציה לאופולדו לופז, שנכלא בשנה שעברה אחרי שהורשע בהסתה לאלימות על סמך ראיות מזויפות.



הנשיא ניקולס מדורו, שירש את צ'אבס שהלך לעולמו בשנת 2013, אמר בנאום לאומה כי הוא מקבל את תוצאות הבחירות, אך אינו מוותר על החזון של מדינה סוציאליסטית. "אני מרגיש שלם עם המצפון שלי כי כל מה שעשינו היה למען ההגנה על המדינה", אמר, "הפסדנו בקרב היום, אבל המאבק לבנות חברה סוציאליסטית חדשה רק מתחיל. צריך לראות את זה כסטירה לפני שמתחילים לעבוד".



מדורו חזר על טענתו כי המדינה – הסובלת מאינפלציה של יותר מ־100% וממחסור במוצרים בסיסיים - ב"מלחמה כלכלית" מצד יריביה הפוליטיים ומדינות זרות, והאשים כי האופוזיציה ניצחה בשל "אסטרטגיה שנועדה לערער את האמון הקולקטיבי בפרויקט הלאומי". "האופוזיציה בוונצואלה לא הצליחה, מתנגדי המהפכה ניצחו בטעות", אמר, "הגיע הזמן להפסיק את המלחמה הכלכלית נגד המדינה, לכבד את החוק, לכבד את חוקי הכלכלה ואת חוקי החברה ולכבד את העם".