ממשיך להוביל: דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, הידוע בשל אמירותיו הבעייתיות מוסיף להוביל במרוץ הרפובליקני לבית הלבן, כך לפי סקר ראשון שפורסם לאחר קריאתו לאסור על מוסלמים להיכנס לארצות הברית, דבר שעורר סערה וגינויים ברחבי העולם.



טראמפ מוביל ברשימת המועמדים המנסים להתמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות 2016 בארצות הברית, עם 35 אחוזי תמיכה בקרב המצביעים הרפובליקנים, בדיוק כפי שהיה לפני אמירתו השערורייתית בדבר איסור כניסת המוסלמים. רוב המצביעים הרפובליקנים אמרו שהם לא מוטרדים מדבריו, אך רבים אמרו כי ההערות שלו עלולות לפגוע בסיכוייו להיות נשיא. 29 אחוזים מהרפובליקנים, שיצביעו בבחירות המפלגה הרפובליקנית אמרו שהם מצאו את דבריו של טראמפ מעליבים בעוד 64 אחוזים לא חשבו כך.



"צריך ללמוד להשתמש במסננים"


"הוא באמת אומר את מה שכולם מרגישים", אמרה דונה פי, בת 57, מטפלת אישית ממיזורי. פי הרפובליקנית, אמרה שהיא תומכת בטראמפ והסכימה עם הצעתו בנוגע לאוכלוסייה המוסלמית, אבל היא אמרה שהבוטות שלו יכולה לפגוע בו עם בוחרים אחרים. "אני באמת חושבת שהוא צריך מישהו שירגיע אותו, אני חושבת שהוא צריך ללמוד להשתמש במסננים", אמרה פי.



בקרב ציבור הבוחרים, 72 אחוזים מהדמוקרטים ו-47 אחוזים מהמצביעים הכלליים אמרו שהם נפגעו מדבריו של טראמפ. ארבעים ואחד אחוזים מהרפובליקנים אמרו כי דבריו של טראמפ עלולים לפגוע בסיכויים שלו להיות נשיא. הנוירוכירורג, בן קרסון, הגיע למקום השני בקרב הרפובליקאים עם 12 אחוזי תמיכה בסקר, סנטור טקסס טד קרוז והמושל לשעבר של פלורידה ג'ב בוש, צמודים עם 10 אחוזים.



בתו כך, מאות מפגינים התכנסו אתמול מול המלון בו שוהה טראמפ בניו יורק על מנת לגנות את דבריו. הפעילים קראו: "מקדמים בברכה את המהגרים".




העימות הטלוויזיוני של המועמדים הרפובליקנים לנשיאות. צילום: רויטרס


דבריו גונו ברחבי העולם


הצהרתו של טראמפ לגבי איסור כניסת מוסלמים לתחומי ארצות הברית הייתה עד כה הקיצונית ביותר שנאמרה על ידי מועמד לנשיאות והיא באה בעקבות מסע הירי בשבוע שעבר בסן ברנרדינו קליפורניה, על ידי זוג נשוי שה-FBI מאוחר יותר אמר שהפכו לקיצונים אסלאמיים לפני ביצוע המעשה ואף נשיא ארצות הברית, ברק אובמה יצא בהצהרה חריגה לאחר האירוע ואמר כי ארצות הברית מחויבת להביס את מה שכינה "השלב החדש" בטרור.



בעקבות דבריו של טראמפ, מנהיגים בבריטניה, צרפת, ישראל, קנדה, דובר הבית הלבן ואף הקומיקאי סשה ברון כהן הידוע כ"בוראט" גינו אותו. בנוסף, המותג של איל הנדל"ן הבינלאומי נפגע וחברת בנייה מדובאי הסירה את שמו של טראמפ מנכס בבעלותו אתמול והביאה לו נזק הנאמד בשווי מיליארדי דולרים.



כאמור, מעמדו של טראמפ בסקרי דעת קהל של בוחרים רפובליקנים נמצא ללא שינוי ועדיין יש לו יותר מכפול מהתמיכה של יריביו הקרובים ביותר. אלן אברמוביץ', פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת אמורי, אמר כי דבריו של טראמפ לא היו שונים מההצהרות הקודמות שלו, כמו הרעיון להקים מערכת רישום של מוסלמים בארצות הברית. "באופן ברור חלק גדול מהבסיס האלקטורלי הרפובליקנים מגיב בצורה חיובית מאוד לדברים של טראמפ", אמר אברמוביץ.