מקורות משפטיים בקהיר חשפו היום (שלישי) כי בית המשפט הצבאי גזר עונש מוות על שלושה קצינים שהורשעו בתכנון להתנקש בחייו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. המשפט נערך בדלתיים סגורות והתנהל בסודיות מוחלטת.



המקורות גילו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון, כי שלושת הקצינים הואשמו במזימה לבצע הפיכה צבאית ולהתנקש בחיי הנשיא. על פי התוכנית, השלושה תכננו לרצוח את א-סיסי כדי לגרום לכאוס במדינה, ולהוביל הפגנות ברחובות המדינה, בהובלת קצינים בצבא. "התוכנית וכמה מטעני חבלה נתפסו על ידי כוחות הביטחון", אמר המקור המשפטי. מקור אחר הוסיף כי שלושת הקצינים, ששמותיהם לא פורסמו, תכננו לפוצץ את מטוס הנשיאות במהלך ביקורו לאחת המדינות.

יש לציין כי זה אינו גזר הדין היחיד נגד אנשי צבא בתקופת א-סיסי. בית משפט צבאי גזר עונשי מאסר על 26 קצינים בצבא ושניים ממנהיגי האחים המוסלמים, בהן מזכ"ל התנועה במחוז גיזה חלמי א-ג'זאר, וחבר הלשכה המדינית של הארגון שהוצא אל מחוץ לחוק, עבד א-רחמן אל-מרסי.

שני ניסיונות חיסול בהפרש של שלושה חודשים

א-סיסי עצמו, שנבחר לנשיאות ביוני 2014, גילה באחד הראיונות עמו חודש קודם לכן, כי הוא ניצל משני ניסיונות התנקשות בחייו. הנשיא המצרי לא מסר פרטים נוספים באותם הראיונות, אולם כלי תקשורת בעולם הערבי גילו כי ניסיונות החיסול אירעו בהפרש של שבועיים עד שלושה חודשים, לאחר ההפיכה הצבאית שהביאה לסילוקו של הנשיא לשעבר מוחמד מורסי.

הניסיון הראשון נעשה באמצעות מכונית תופת, בעת שהנשיא היה בדרכו למשרד ההגנה. הוא ניצל לאחר שכוחות הביטחון גילו ב"אמצעים לזיהוי מוקדם של מטעני חבלה" את מכונית התופת, מה שהביא לשינוי מסלול שיירת שר ההגנה בזמנו. הניסיון השני היה כחודש וחצי לאחר שכוחות הביטחון השתלטו על מעוז האחים המוסלמים בקהיר, ראבעה אל-עדוויה.