רגע לפני סיומה של שנת 2015, זה בדיוק הזמן לסכם את האירועים, המשברים והפרשות המשמעותיות של השנה. ויש גם בונוס: קבלו את הפרטים החשובים והמעניינים שכנראה לא ידעתם על האירועים המסוקרים של השנה. פרויקט מיוחד של "מעריב אונליין".

האירועים החשובים: לציר הזמן של מעריב אונליין


מחאות, פרשות ומשברים


משבר החוב של יוון עולה שלב
משבר החוב של יוון הוא משבר כלכלי שהתרחש במדינה החל משנת 2010 והיה למוקד המרכזי של משבר החוב באירופה, אך בשנת 2015 קיבל תפנית עם משאל העם בנוגע לתוכנית החילוץ האירופית.

המשאל, שנערך בחודש יולי השנה, הסתיים בניצחון לראש הממשלה הנוכחי במדינה, אלכסיס ציפראס, כש-61% מהיוונים בחרו שלא לקבל את תוכנית החילוץ בשל תנאיה. לאחר מכן התפטר שר האוצר היווני.

משבר ההגירה
משבר ההגירה באירופה נמשך לאורך שנת 2015. פליטים ומהגרי עבודה הגיעו ממדינות המזרח התיכון והבלקן, בשל הסכסוכים והמלחמות הפנימיות בתוך אותן מדינות. פליטים רבים הגיעו מסוריה, עיראק, אפגניסטן ואריתראה. משבר הגירה זה הוגדר כגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, ובשנה זו הגיעו למעלה מ-300 אלף מהגרים.

אחת התמונות המזוהות עם משבר ההגירה היא תמונתו של ילד בשם איילן כורדי, אשר טבע יחד עם אמו ואחיו אחרי שסירתם התהפכה. במהלך חודש אפריל אירעו שתי טביעות של ספינות מהגרים, שגבו קורבנות רבים. באירוע הראשון, ספינה ובה מאות מהגרים טבעה במים הטריטוריאליים של לוב. מתוך 550 מהגרים רק 150חולצו בשלום והשאר לא נמצאו. באירוע השני, ספינת דיג ועליה 700 מהגרים מאפריקה טבעה בים התיכון בדרך מלוב לאיטליה. עשרות בלבד ניצלו באירוע זה.

קצין טורקי נושא את הפעוט הסורי. צילום מסך: אתר המירור


מחאת האמנים בישראל
כ-300 אנשי תרבות ואמנים חתמו במהלך חודש יוני על עצומה, בה ביקשו להביע מחאה על התהליכים ה"אנטי דמוקרטיים בהם נוקטים משרדי הממשלה" ועל "השתקת" קולותיהם. האמנים, ביניהם רונית אלקבץ, משה איבגי, מירה עוואד, איתי טיראן וקרן מור, הביעו חשש ממצב בו מי מהם שמביע את עמדתו, יכנס לרשימה שחורה.

אחד מרגעי השיא של המחאה
נגד מדיניותה של רגב, היה בטקס פרסי התאטרון שנערך באותו החודש בתל אביב. הקהל שהגיע למקום, שהיה מורכב מאמנים ואנשי תרבות רבים ומוכרים, קרא קריאות בוז במהלך נאומה של רגב. בין האמנים שהגיעו והביעו את מחאתם בטקס: גילה אלמגור והקולנוענים קרן ידעיה ושלומי אלקבץ.

אלמגור בטקס פרסי התיאטרון. צילום: אבשלום ששוני


פרשת "אלנבי 40"
מספר גברים תועדו בסרטון כשהם מקיימים יחסי מין עם צעירה לעיני המבלים במועדון אלנבי 40 שבתל אביב. האישה העידה לאחר מכן כי הייתה תחת השפעת אלכוהול בעת המעשה ומספר רב של אנשים תיעדו את האירוע והפיצו את הסרטונים דרך הרשתות החברתיות. האירוע, הנחשד כאונס, סוקר בצורה נרחבת בתקשורת והעלה שאלות קשות אודות הגבולות שבין יחסי מין לאונס, ועל כוחה של החברה למנוע ניצול והטרדות מיניות. קולות רבים שנשמעו הביעו ביקורת על מי שבחר להתבונן מהצד ולא לעצור את המעשה.

אירועים ביטחוניים


פיגוע במשרדי המגזין שארלי הבדו, צרפת
12 בני אדם נרצחו במשרדי המגזין הסאטירי שארלי הבדו שפרסם קריקטורות נגד הנביא מוחמד, ביניהם עשרה עיתונאים ושני שוטרים. במהלך האירוע, נכנסו שני רעולי פנים חמושים, ירו ונמלטו. בקריקטורה שהייתה המניע לרצח, נראה ג'ון הג'יהאדיסט, פעיל דאעש ועורף הראשים הראשי של הארגון, כשהוא משסף את גרונו של הנביא מוחמד.

עצרת לזכר קורבנות הפיגוע בשארלי הבדו. צילום: רויטרס


הפיגוע בהיפר הכשר, צרפת
הפיגוע במרכול היהודי בפריז התרחש בתחילת חודש ינואר. המחבל המוסלמי אמדי קוליבאלי נכנס אל המקום כשהוא חמוש והחזיק בבני ערובה ששהו במקום. רק לאחר מספר שעות של מצור פרצו לוחמים של היחידה ללוחמה בטרור של צרפת למקום וירו למוות במחבל, אך לפני כן הוא הספיק לרצוח ארבעה בני אדם: יואב חטב ז"ל, פיליפ ברהם ז"ל, יואן כהן ז"ל, ופרנסואה מישל סעדה ז"ל.

הידעת? הפיגוע התבצע כ"פיגוע מיקוח" - קוליבאלי הגיע למרכול, החזיק בבני ערובה ואיים שיהרוג אותם במידה ולא יאשרו לאחים קואשי, שביצעו את הטבח במערכת המגזין "שארלי הבדו", להיחלץ מהמצור המשטרתי.

פיגוע בתוניסיה
פיגוע ירי התרחש בסוף חודש יוני בעיר סוסה שבתוניסיה ובו נהרגו 39 בני אדם, רבים מהם תיירים בריטים וגרמנים. פעילים המזוהים עם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) לקחו אחריות על הפיגוע.

הידעת? סוסה היא אחת מערי הנופש הכי פופולריות בחוף הצפון אפריקני, ומושכת תיירים רבים מאירופה במהלך כל השנה.

גל הטרור בישראל
במהלך המחצית השנייה של השנה, חלה הסלמה באירועי הטרור ובתקריות האלימות במסגרת הסכסוך הישראלי פלסטיני. החל מהשנה נרצחו בפיגועי הטרור 25 ישראלים. הביטויים העיקריים של גל הטרור הנוכחי היו מהומות בהר הבית ופיגועי דקירה ברחבי הארץ, רובם בירושלים וביהודה ושומרון.

אחד מהאתגרים של כוחות הביטחון היה התמודדות עם בני נוער וילדים פלסטינים, שביצעו ניסיונות ופיגועי דקירה. הפיגוע שאירע בפסגת זאב הוא אחד מהמקרים האלה. במהלך הפיגוע, שאירע באמצע חודש אוקטובר, הגיעו שני נערים פלסטינים מבית חנינא, בני 13 ו-15 לפסגת זאב ודקרו באורח אנוש נער יהודי בן 13 שרכב על אופניו. לפני כן הם דקרו אזרח יהודי בן 21. הנער נפצע באורח אנוש ולאחר מכן התייצב מצבו.

הידעת? מרבית הפיגועים בוצעו ביום שישי (41%) וביום חמישי (37%). המחבל הצעיר ביותר שביצע פיגוע היה בן 12 והמבוגר ביותר בן 37. המחבלת הצעירה ביותר שביצעה פיגוע היתה בת 16 והמבוגרת יותר בת 73.

לסיכום המלא של שנת 2015 במערכת הביטחון


פיגוע הדריסה בגשר המיתרים, ירושלים. צילום: חטיבת דובר המשטרה


פיגוע בבנגקוק
פיגוע טרור אירע באמצע חודש אוגוסט בבנגקוק, בו נהרגו לפחות 22 בני אדם, ביניהם ארבעה תיירים, ונפצעו לפחות 123 נוספים. הפיגוע אירע כשמטען חבלה שהוטמן בתוך תיק, התפוצץ סמוך למקדש הינדי, הסמוך למרכז תיירותי ראשי בעיר.

הידעת?
 בפיגוע זה נמנע אסון גדול יותר: לאחר הפיצוץ נערכו סריקות של המשטרה המקומית ונוטרל מטען חבלה נוסף שנמצא באזור. מטען שלישי נוטרל במערכת התחבורה הציבורית.

זירת הפיגוע בבנגקוק. צילום: AFP


הפלת מטוס הנוסעים הרוסי בסיני
מטוס נוסעים רוסי מסוג איירבוס A320 ועליו 224 בני אדם התרסק בסוף חודש אוקטובר מעל חצי האי סיני. כל הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס נהרגו, ואנשי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) לקחו אחריות על המעשה.

הידעת? מדובר באסון התעופה הכבד ביותר שאירע במצרים ובאסון הכבד ביותר שאירע במטוסי איירבוס A320.

הפלת המטוס הרוסי מעל סיני. צילום: רויטרס


מתקפת הטרור המשולבת בפריז
מתקפת הטרור המשולבת שאירעה באמצע חודש נובמבר בפריז, בירת צרפת, כללה פיגועי ירי ופיגועי התאבדות בהם נרצחו 130 בני אדם. שתי הזירות הגדולות בהן בוצעו הפיגועים היו אצטדיון סטאד דה פראנס ותיאטרון הבטקלאן. זירות נוספות היו מסעדת קמבודיה הקטנה ובר לה קאריון, מסעדת קאזה נוסטרה ומסעדת בל אקיפ. את הפיגועים ביצעו שמונה מחבלים מוסלמים, שבעה מהם נהרגו כמחבלים מתאבדים ואחד מהם, סלאח עבד א-סלאם, נמלט מהזירה. כשבועיים לאחר האירוע ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) לקח אחריות על הפיגועים הקשים.

הידעת? בפשיטה שבוצעה באמצע נובמבר על דירה בפרבר סן דני, כחלק מהמצוד אחר החשודים בביצוע הפיגוע, נקבע מותה של דיזל, כלבת התקיפה של כוחות הביטחון, שנכנסה לראשונה אל הדירה בקצה הרחוב ונורתה. דיזל הייתה ההרוגה היחידה מטעם כוחות הביטחון של צרפת באירוע זה, בו חוסל מחבל ומחבלת נוספת פוצצה עצמה.

מטפלים בניצול מחוץ לאולם בטקלאן. צילום: רויטרס


הפלת המטוס הרוסי ע"י טורקיה
בסוף חודש נובמבר טורקיה הפילה מטוס של סוחוי של חיל האוויר הרוסי, לאחר שזה חדר ככל הנראה למרחב האווירי שלה בעת פעילות סיוע למשטרו של נשיא סוריה באשר אל אסד.

האירוע עורר כעס רב מצד רוסיה והנשיא הרוסי ולדימיר פוטין כינה את המעשה כ"סכין בגב האומה". בימים שלאחר האירוע נרשמה מתיחות גבוהה בקרב המדינות ורוסיה הטילה סנקציות כלכליות נגד טורקיה. טורקיה לא התנצלה באופן ישיר, אך לאחר מספר ימים של הפעלת לחץ מצד פוטין, הודיע הנשיא הטורקי ר'גפ ארדואן, כי הוא "מצטער על הנסיבות".

אירוע ירי בקליפורניה
14 בני אדם נרצחו ו-17 נוספים נפצעו באירוע ירי קשה שבוצע בסן ברנרדינו שבקליפורניה בתחילת חודש דצמבר, ארצות הברית. בני הזוג ששמם קושר למעשה, סאייד רזואן פארוק (28) וטאשפין מאליק (27) נורו במהלך קרב יריות שנמשך שעות לאחר הירי.

פארוק, אמריקני ממוצא פקיסטני, היה עובד מחוז בארצות הברית שהשתתף בחגיגות חג המולד במרכז הטיפולי בו ביצע את הירי. חוקרי ה-FBI הודיעו כי לא נשללת האפשרות כי מדובר באירוע טרור. כמו כן נמצא כי בת זוגו מאליק פרסמה ברשתות החברתיות הצהרת אמונים לארגון המדינה האסלאמית (דאעש) לפני הירי.

אסונות


רעידת אדמה בנפאל 
רעידת האדמה הקטלנית בנפאל אירעה בעוצמה של 7.9 וגרמה להרס ונזק רב. במהלך הימים הרבים של החילוצים מההריסות, נקבע מותם של למעלה מ-9,000 קורבנות. בנוסף לנפאל, שהייתה הנפגעת העיקרית מהרעידה, היו נפגעים ופצועים היו גם בצפון הודו, טיבט ובבנגלדש.

יותר מ-30 מדינות שלחו סיוע לנפאל בעקבות האסון הקשה, ביניהן גם ישראל. משלחת הסיוע הישראלית, שהייתה מורכבת מפיקוד העורף וחיל הרפואה, חילצה במהלך שהותה אחדים מתושבי ישראל ששהו בנפאל. בין הישראלים שחיכו לסיוע ישראלי היו כאלה שהגיעו להשלמת הליך פונדקאות. כשבועיים וחצי אחרי הרעש העיקרי, הורגש רעש משנה חזק מאוד בעוצמה של 7.3.

הידעת? מדובר ברעידה החזקה ביותר שהתרחשה באזור מאז 1934. אז, הרעידה הורגשה גם כן בעוצמה של 7.9 ובעקבותיה נהרגו כ-10,600 קורבנות.

רעידת האדמה בנפאל. צילום: רויטרס


מטוס הופל ורוסק בכוונה בדרום צרפת 

מטוס איירבוס של חברת ג'רמנווינגס הופל ורוסק בכוונה על ההרים האלפים של דרום צרפת. באירוע נהרגו 150 בני אדם ולא היו ניצולים. בין ההרוגים היה אייל באום ז"ל, ישראלי שחי בגרמניה. התרסקות המטוס, שיצא מברצלונה לדיסלדורף שבגרמניה, סוקרה באופן נרחב בתקשורת. לאחר חקירה התגלה כי טייס המשנה אנדראס לוביץ ריסק בכוונה את המטוס. בבדיקת הקופסא השחורה התגלה כי הטייס הראשי ננעל ע"י לוביץ מחוץ לתא הטייס לאחר שקם לשירותים. בחקירה נוספת הובהר כי ככל הנראה לוביץ סבל מבעיות ראייה וממצב נפשי לא יציב וכי הוא הסתיר את מצבו הנפשי ממעסיקיו.

הידעת? חברתו לשעבר של לוביץ התראיינה לעיתון הגרמני "בילד" וסיפרה כי הוא אמר לה בעבר שהוא "מתכוון לעשות משהו כדי להיכנס להיסטוריה". היא טענה כי לוביץ אמר לה: "יום אחד אני אעשה משהו שישנה את המערכת כולה, ולאחר מכן כולם יכירו את השם שלי". היא הוסיפה: "אף פעם לא ידעתי למה הוא התכוון, עכשיו זה כבר נשמע לי הגיוני".

פיצוץ ענק בסין
באמצע חודש אוגוסט אירע פיצוץ ענק בעיר טיינג'ין שבסין. באירוע נהרגו כ-50 בני אדם ונפצעו למעלה מ-400 נוספים. הפיצוץ נגרם לאחר שחומרים דליקים וחומרי נפץ התלקחו, ואחריו התפשטו באזור חומרים כימיים.

פיצוץ ענק בסין. צילום: רויטרס


אסון העלייה לרגל במכה
2,121 עולי רגל נהרגו בסוף חודש ספטמבר לאחר שנרמסו בגלל דוחק באסון העלייה לרגל במכה שבערב הסעודית. יורש העצר הסעודי מוחמד בן נאיף הורה להקים ועדת חקירה האסון שאירע במהלך חג הקורבן המוסלמי.

הידעת? במינא מתרחש במהלך החג טקס סמלי של "סקילת השטן", בו משליכים המאמינים אבנים נגד שלושה עמודי אבן. מדובר במנהג בו על פי המסורת המוסלמית, אוספים 21 אבנים מאזור מוזדלפה ומטילים 21 אבנים לעבר שלושה עמודים: הראשון והגדול ביותר מציין את המקום בו השטן פיתה את אברהם שלא להקריב את ישמעאל, השני הוא במקום בו הוא פיתה את הגר למנוע ממנו את ההקרבה, והשלישי היכן שהוא פיתה את ישמעאל שלא יוקרב. השטן חזר בידיים ריקות בכל אחת משלוש הפעמים, וזריקת האבנים מסמלת את הנזיפה בשטן על כך.

אסון העלייה לרגל במכה. צילום מסך: טוויטר


מינויים ואירועים פוליטיים

מרים נאור מתחילה לכהן כנשיאת בית המשפט העליון
מרים נאור (68) הושבעה במקומו של השופט אשר גרוניס. היא אמורה לכהן בתפקיד עד לשנת 2017. נאור, בוגרת האוניברסיטה העברית, החלה את תפקידה במערכת המשפטית בישראל בשנת 1980.

הידעת? נאור הייתה בהרכב השופטים שהרשיע בשנת 1999 את הח"כ הנוכחי אריה דרעי בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

השופטת מרים נאור. צילום: יונתן סינדל, פלרש 90



גדי איזנקוט מתמנה לרמטכ"ל
רב אלוף גדי איזנקוט (55) מונה לרמטכ"ל ה-21 והחליף את בני גנץ, שסיים 38 שנות שירות. בין תפקידיו הקודמים כיהן בין היתר כמפקד חטיבת גולני, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה וסגן הרמטכ"ל.

הידעת?
 בשנת 2011 הוצע לאיזנקוט להיות רמטכ"ל, אחרי סיומה של פארסת מינוי גלנט, אך הוא סירב. לו הסכים, היה זה הוא שמתחלף בפברואר, ולא בני גנץ.

הרמטכ


נתניהו נואם בפני הקונגרס של ארצות הברית

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בתחילת חודש מרץ בפני הקונגרס האמריקאי בנושא הסכם הגרעין שהתגבש באותה התקופה בין המעצמות ובין איראן על פיתוח הגרעין. נאומו של נתניהו נערך כשבועיים לפני הבחירות הכלליות בישראל, מה שעורר ביקורת רבה בישראל ובארצות הברית, כי הזמנת נתניהו עלולה להתפרש כתמיכה אמריקאית בו. גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה הביע התנגדות לעיתוי הנאום.

לסרטון הנאום המלא של נתניהו


הידעת? כ-50 דמוקרטים החרימו את הנאום, כמו גם סגן הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, אך האולם היה מלא לחלוטין ומספר אנשים אפילו ישבו על המדרגות. בכניסתו לנאום הוצג ראש הממשלה נתניהו כ"הוד רוממותו".

נתניהו נואם בקונגרס. צילום: רויטרס


הבחירות לכנסת
הבחירות לכנסת ה-20 התקיימו ב-17.03. במקור הן היו אמורות להיערך בנובמבר 2017, אך הוקדמו בשנתיים ושמונה חודשים לאחר שהכנסת הצביעה על פיזורה. שיעור ההצבעה הסופי עמד על 72.34% והקולות חולקו כך: 30 מנדטים לליכוד, 24 למחנה הציוני, 13 לרשימה המשותפת, 11 ליש עתיד, 10 לכולנו, 8 לבית היהודי, 7 לש"ס, 6 לישראל ביתנו, 6 ליהדות התורה, 5 למרץ. לכל הפרטים על התוצאות הסופיות.

במהלך הבחירות התבטא ראש הממשלה בנימין נתניהו בצורה שעוררה ביקורת חריפה, כש"הביע דאגה" לנוכח דיווחים על שיעור הצבעה גבוה בקרב המגזר הערבי ואמר: "שלטון הימין בסכנה. המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי. עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים”. לאחר מכן התנצל נתניהו על דבריו.

הידעת? שלוש מפלגות רצו לראשונה בבחירות אלה: הרשימה משותפת (הוצגה ב-23.1), מפלגת כולנו בהתמודדות ראשונה (הוצגה ב-2014) והמחנה הציוני (שהודיעו על האיחוד בדצמבר 2014).

השבעת הכנסת ה-20
120 חברי כנסת הושבעו לכנסת ה-20, מתוכם 40 ח"כים חדשים שהושבעו לראשונה וחמישה ח"כים שלא כיהנו בכנסת ה-19, אך כיהנו בעבר ושבו אל בית הנבחרים הישראלי. יו"ר הכנסת שנבחר הוא יולי אדלשטיין. הקואליציה שהורכבה צרה במיוחד, עם 61 ח"כים בלבד.

הידעת? בהשבעה זו נשבר שיא הנשים בכנסת, עם 32 נשים מכהנות. זאת לעומת 27 ח"כיות בכנסת ה-19.

השבעת הממשלה ה-34
הממשלה ה-34 בראשותו של בנימין נתניהו, הושבעה באמצע חודש מאי. מלבד ראש הממשלה נבחרו באותה העת 19 שרים נוספים. הסיעות שחברו להרכבת קואליציה היו: הליכוד, כולנו, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. צחי הנגבי נבחר לכהן כראש הקואליציה. לאחר הבחירות הטיל נשיא המדינה ראובן ריבלין על נתניהו את הרכבת הממשלה, אך מכיוון שלא עמד בזמן שניתן לו, קיבל הארכה של 14 ימים, לאחריהם הציג את ההסכמים הקואליציוניים.

הידעת?
בממשלה מכהנות שלוש נשים בתור שרות, לעומת ארבע שרות מתוך 21 בממשלה הקודמת.

השבעת הממשלה ה-34. צילום: פלאש 90


הסכם הגרעין עם איראן
באמצע חודש יולי הגיעו איראן והמעצמות להסכם היסטורי ובינלאומי על תכנית הגרעין האיראני. ההסכם, שנכנס לתוקפו כשלושה חודשים לאחר החתימה, ב-18.10 השנה, נוגע להטלת הגבלות על תוכנית הגרעין של איראן ומהווה פעולה משמעותית נגדו. ההסכמות הושגו לאחר מו"מ ממושך שניהלו הצדדים. המדינות שהיו שותפות לשיחות: ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, ההמלכה המאוחדת וגרמניה.

כל הפרטים שצריך לדעת על עיקרי ההסכם

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף בשיחות הגרעין. צילום: רויטרס



שגרירות קובה נפתחה בארצות הברית
דגל קובה הונף מעל בניין שגרירות הוואנה בבירת ארצות הברית, שנפתחה לראשונה לאחר 54 שנות נתק בין המדינות מאז ימי המלחמה הקרה. זאת לאחר ההודעה על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

הידעת? כחלק מהחוקים החדשים שיושמו, הותר הייצוא לארצות הברית של סיגרים קובניים ורום.

עופרה קלינגר מתמנה לנציבת שירות בתי הסוהר
לקראת סוף חודש אוקטובר הודיע השר גלעד ארדן כי גונדר עפרה קלינגר (53) תמונה לנציבת שירות בתי הסוהר. קלינגר, עורכת דין בעלת תואר שני במדעי המדינה, התגייסה לשב"ס בשנת 1989 לאחר ששימשה כפרקליטה בפרקליטות מחוז המרכז. במהלך שירותה שימשה במגוון תפקידים, בהם: תובעת בביה"ד למשמעת, עוזרת בכירה ומשנה ליועמ"ש שב"ס, ראש מחלקת האסיר, ראש מחלקת סגל וראש חטיבת הכליאה. 

הידעת? קלינגר היא האישה השנייה שמכהנת כנציגת שב"ס. הראשונה הייתה רב גונדר בדימוס אורית אדטו, שהגיע לשב"ס מצה"ל.

עפרה קלינגר. צילום: דוברות שב


מינוי דני דנון לשגריר ישראל באו"ם
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע באמצע חודש אוגוסט כי הוא ממנה את דני דנון, שהיה אז שר המדע, האנרגיה והחלל, לשגריר ישראל באו"ם. דנון נכנס לתפקידו באמצע חודש אוקטובר.

ינון מגל פורש מהכנסת
ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) הודיע בסוף חודש נובמבר כי הוא פורש מתפקידו בעקבות ההאשמות כי הטריד לכאורה מינית עובדות, בעת שכיהן כעורך ראשי באתר "וואלה". מספר ימים קודם לפרישתו פרסמה העיתונאית רחלי רוטנר, כי בעת שעבדה עימו בוואלה, הוא דיבר אליה בבוטות וסיפר בגסות על משיכתו המינית כלפיה. תלונות של נשים נוספות החלו להתפרסם באמצעי התקשורת והמשטרה החלה בבדיקת הטענות.

ינון מגל בנתב


מינוי יוסי כהן לראש המוסד
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בתחילת חודש דצמבר כי יוסי כהן (54), ראש המטה לביטחון לאומי, יכהן כראש המוסד הבא. בהצהרה שמסר לתקשורת אמר נתניהו כי כהן יעמוד בראש ארגון הביון הישראלי, במקומו של תמיר פרדו, שמסיים את תפקידו אחרי חמש שנים. ההצהרה נמסרה באיחור, ולפי הדיווחים ההחלטה התקבלה ברגע האחרון.

כהן התגייס למוסד בשנת 1983 ושובץ ביחידה מבצעית, לאחר מכן היה מפקד יחידות מבצעיות ובין השנים 2006-2011 פיקד על אגף מבצעי במוסד, בין השנים 2011-2013 היה סגן ראש המוסד וממלא מקומו. משנת 2013 ועד היום משמש כהן כיועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה וראש המטה לביטחון לאומי.

סילבן שלום פורש מהפוליטיקה 
המשנה לראש הממשלה ושר הפנים סילבן שלום הודיע לקראת סוף חודש דצמבר כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים ומהעשייה הציבורית, בעקבות תלונות שפורסמו נגדו בתקשורת בגין הטרדות מיניות לכאורה. במקומו של שלום נכנס ח"כ אמיר אוחנה, נציגו הראשון בכנסת של תא "גאווה בליכוד".

היועץ המשפטי לממשלה ערך התייעצות בעקבות הפרסומים השונים הנוגעים לשלום והחליט על פי המלצת פרקליט המדינה, להנחות את המשטרה לחדש את הבדיקה של הטענות נגדו.

סילבן שלום. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


המתקת עונשו של אולמרט
בסוף חודש דצמבר קיבל בית המשפט העליון את ערעורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת הולילנד בעבירות לקיחת שוחד בסכום של חצי מיליון שקלים והפרת אמונים. במרץ 2014 הורשע אולמרט בבית המשפט המחוזי ונגזרו עליו שש שנות מאסר בפועל, אך בדיון בבית המשפט העליון הוא זוכה מחמת הספק והורשע בגין נטילת שוחד בסכום נמוך יותר של 60 אלף שקלים ולכן עונשו הופחת לשנה וחצי. הוא צפוי להתחיל לרצות את עונשו ב-15.02.2016.

הידעת? מדובר בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, בה ייכנס ראש ממשלה לשעבר אל מאחורי סורג ובריח.

מינוי רוני אלשיך למפכ"ל המשטרה

רוני אלשיך מונה בתחילת חודש דצמבר למפכ"ל ה-18 של משטרת ישראל. לפני שמונה לשוטר מספר 1, שירת במשך 27 שנה בשב"כ ושימש כסגן השב"כ וראש אגף המטה. 

הידעת? לפני כניסתו לתפקיד שבר אלשיך את רגלו השמאלית וכתוצאה מכך הזדקק לגבס. בטקס השבעתו, בו נשא נאום מלא כריזמה, התלוצץ אלשיך על המקרה ואמר: "על פי הפרוטוקול הקביים הם לא חלק מהטקס, אך כנראה לקחתי את הברכות 'תשבור רגל' באופן רציני".

מינוי אלשיך. צילום: חטיבת דובר המשטרה


ממי נפרדנו השנה?

מתה "הגברת של הקולנוע הערבי", פאתן חממה
פאתן חממה, כוכבת הקולנוע והטלוויזיה ממצרים, נחשבה לאחת מהגדולות של הקולנוע המצרי במאה ה-20 ואף כונתה "הגברת של הקולנוע הערבי". היא מתה בגיל 83, לאחר מאבק במחלה. הופעתה הראשונה בקולנוע הייתה בגיל שבע בלבד ומאז השתתפה בלמעלה ממאה סרטים.

הידעת? חממה נישאה שלוש פעמים, באחת מהפעמים לשחקן הקולנוע המצרי המפורסם עומר שריף, שהתאסלם למענה ולמען אהבתם.

מת עבדאללה, מלך ערב הסעודית
המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז מת בגיל 90. עבדאללה, מלכה השישי של ערב הסעודית, אושפז כחודש לפני מותו בשל דלקת ריאות. אחיו למחצה, סלמן בן עבד אל עזיז בן ה-79, המשמש גם כשר ההגנה, הוכתר כמלך החדש. נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פרסם הודעת צער יוצאת דופן לאחר מות עבדאללה ואמר כי "עבדאללה היווה דוגמא למנהיגות שקולה".

הידעת? מאז עלייתו לשלטון קידם עבדאללה רפורמות במוסדות הדת, החינוך והמשפט, במטרה לשחרר את הממלכה, ולו במעט, מהממסד הדתי הווהאבי, הנחשב לאחד השמרנים באסלאם. בעידוד בתו, הנסיכה עאדלה (הידועה בפעילותה למען נשים), הוכנסו שיעורי חינוך גופני לבתי הספר הציבוריים והפרטיים לבנות. כמו כן, הוקמו מועדוני ספורט ובריאות לנשים והותר לנשים להשתתף בתחרויות ספורט מקומיות ובחו"ל. 

אורי אורבך הלך לעולמו 
השר לאזרחים ותיקים, אורי שרגא אורבך ז"ל, הלך לעולמו בגיל 54 לאחר מאבק במחלה מטולוגית (כלי דם) ממנה סבל. כשבועיים לפני מותו הוגדר אורבך כנבצר זמנית מלכהן בכנסת, לאחר אשפוז ממושך בבית-החולים, וסמכויותיו הועברו לשר הכלכלה דאז, נפתלי בנט. לפני שהפך לחבר כנסת מטעם הבית היהודי, היה סופר ועיתונאי. עד שהצטרף לפוליטיקה, היה אורבך חלק מפאנל המנחים של תוכנית הרדיו "המילה האחרונה" בגלי צה"ל.

הידעת? בעקבות ההתנקשות בחייו של ראש הממשלה דאז יצחק רבין ז"ל, כתב אורבך, שהיה עיתונאי, מספר מילים על השיח שצריך להתנהל בארץ: "קור הרוח מחייב לזכור שהדמוקרטיה חזקה מרוצחיה, ממתנקשיה ומטורפיה".

אורי אורבך ז


אריה אליאס הלך לעולמו
אריה אליאס ז"ל, אחד השחקנים הגדולים והמוערכים ביותר בקולנוע הישראלי, נפטר בתחילת חודש מאי, כשהוא בן 94. אליאס, שזכה בפרס אופיר על מפעל חיים, התפרסם בעיקר לאור משחקו הנפלא בסרטי בורקס למיניהם, שם שיחק בדרך כלל את הזקן חובב האלכוהול. בין הסרטים בהם השתתף: קזבלן, צ'ארלי וחצי, חגיגה בסנוקר, הבחור של שולי והשוטר אזולאי.

אריה אליאס ז


אריאל רוניס שם קץ לחייו

אריאל רוניס ז"ל, מנהל סניף רשות האוכלוסין בתל אביב, שם קץ לחייו בחודש מאי השנה לאחר שהואשם בגזענות. מעורבותו בפרשה סוקרה באופן נרחב בכלי התקשורת. התאבדותו של רוניס הציפה בשיח הציבורי והתקשורתי את תופעת ה"שיימינג", שמשמעותה ביוש שם או מותג באמצעות האינטרנט, ובפרט דרך הרשתות החברתיות.

רוניס, שהפוסט עליו הפך ויראלי ברשת, הואשם באפליה. בפוסט שפרסם רוניס לפני התאבדותו, הוא הסביר את מניעיו. האישה שהתלוננה על התנהגותו של רוניס, הביעה לאחר מכן צער על השתלשלות האירועים.

עמוס שוב הלך לעולמו
עמוס שוב ז"ל, כוכב הילדים, השחקן והבמאי, נפטר בתחילת חודש יולי כשהוא בן 48 בלבד, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן ממנה סבל מגיל צעיר. שוב התפרסם כששיחק בסדרות לילדים ולמבוגרים והיה המנחה המיתולוגי של "ערוץ הילדים". בתחילת דרכו הנחה את "כדור פורח" ואת "הכיתה המעופפת" של הערוץ. בין הסדרות בהן שיחק: "מעורב ירושלמי", "ואולי הפעם", "נשות הטייסים" ו"הפיג'מות".

הידעת?
בשנת 2005 שיחק שוב בתפקיד קטן בסרט ההוליוודי "מינכן", בבימויו של סטיבן ספילברג.

אורי כהן אהרונוב הלך לעולמו 
אורי כהן אהרונוב ז"ל, כתב המשטרה המיתולוגי של הערוץ הראשון, הלך לעולמו באמצע חודש יוני, כשהוא בן 46, לאחר שסבל ממצב בריאותי ירוד.
את עבודתו בתקשורת החל כהן אהרונוב בתחילת שנות ה-80, מאחורי הקלעים של מהדורת "מבט" ולאחר מכן הפך לכתב המשטרה בטלוויזיה.

תת ניצב אפרים ברכה שם קץ לחייו
קצין המשטרה תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) שם קץ לחיו בתחילת חודש יולי, לאחר ששמו נקשר במספר פרשיות שטלטלו את המשטרה. לאחר התאבדותו הכחיש משרד המשפטים את הפרסום כי התקבלה החלטה לפתוח בחקירה נגד ברכה, ואף שיבח את הגינותו ומסירותו.

אורנה פורת הלכה לעולמה
אורנה פורת ז"ל, כלת פרס ישראל לתאטרון, הלכה לעולמה בתחילת חודש אוגוסט כשהיא בת 91. פורת, במאית ושחקנית, הקימה את התאטרון לילדים ולנוער בתל אביב, הנושא את שמה ופועל גם היום, לאחר מותה.

הידעת? פורת נולדה בגרמניה בשם אירנה קליין למשפחה לא יהודית. כשהייתה בת עשר הצטרפה לארגון "הנוער ההיטלראי" על אף שהוריה מחו על כך. בשנת 1947 עלתה פורת לארץ עם בעלה ועברה תהליך גיור.

אורנה פורת ז


רמה מסינגר הלכה לעולמה
השחקנית והזמרת רמה מסינגר ז"ל הלכה לעולמה באמצע חודש אוגוסט, כשהיא בת 46 בלבד, לאחר שנאבקה במחלה קשה. מסינגר שיחקה במהלך שנות הקריירה בתוכניות ילדים רבות והופיעה בתאטרון ובטלוויזיה. בין ההצגות בהן שיחקה: "כנר על הגג", "שלוש אחיות" "סולו וחלון בלהות", "צלילי המוזיקה". בין תוכניות הטלוויזיה בהן שיחקה: "אליפים", "הלב של עמליה" ו"האיגלו של טרלה". היא השתתפה גם בקלטת הילדים "מחסן השטוזים של דתיה" לצד רמי ברוך ומיכל צפיר.

הידעת? מסינגר הייתה ידועה גם ביכולות הווקליות שלה ועסקה בדיבוב לעברית של סרטים מצוירים. בין תפקידיה הבולטים: הנסיכה יסמין ב"אלאדין" של דיסני, אמא של מומין ב"המומינים" ואמא של קלימרו בסדרה "קלימרו".

רמה מסינגר ז


שרה שטרן הלכה לעולמה
שרה שטרן ז"ל, מנהלת בית קפה תמר המיתולוגי, הלכה לעולמה בתחילת חודש ספטמבר, והיא בת 90. שטרן הייתה אחת מהנשים המפורסמות בתל אביב וניהלה את בית הקפה במשך 60 שנה, עד שנסגר, שלושה חודשים לפני מותה.

הידעת? ישיבות מערכת העיתון "דבר", שפעל עד לסגירתו ברחוב שינקין 45, התקיימו בקפה תמר.

מוטי קירשנבאום הלך לעולמו
מוטי קירשנבאום ז"ל, נפטר בגיל 76 לאחר שסבל מהתקף לב קשה. קירשנבאום היה ממקימי הטלוויזיה הישראלית ויצר סרטים ותוכניות רבות. הוא היה עיתונאי, איש טלוויזיה ורדיו, ואף זכה ב"פרס ישראל" על פועלו בשנת 1976. בשנים האחרונות הגיש את תוכנית האקטואליה המוערכת "לונדון וקירשנבאום" עם עמיתו ירון לונדון, שזכתה בפרסים רבים.

הידעת? זוגתו של קירשנבאום ז"ל בשנים האחרונות, חני אילן, עוררה במהלך הלוויה את כעסם של בניו, לאחר ההספד שאמרה מעל קברו. לכל הפרטים בנושא.

מוטי קירשנבאום ז


נייט האפמן הלך לעולמו
נייט האפמן ז"ל, שחקן מכבי תל אביב לשעבר בכדורסל, נפטר באמצע חודש אוקטובר כשהוא בן 40. חודש לפני מותו דווח כי השחקן חלה במחלת הסרטן.

הידעת? האפמן היה אחד מהגורמים לחזרתה של מכבי תל אביב למרכז הזירה האירופית בתחילת שנות ה-2000. הוא אותר ע"י דייוויד בלאט בפואנלבראדה הספרדית, הצטרף לקבוצה בשנת 1999 ובשנת 2001 עזר לה לזכות בתואר האירופי הראשון שלה מאז 1981.

יצחק נבון הלך לעולמו
יצחק נבון ז"ל, הנשיא החמישי של מדינת ישראל, הלך לעולמו בתחילת חודש נובמבר, כשהוא בן 94. נבון היה פוליטיקאי, סופר ואיש חינוך וכיהן כנשיא בין השנים 1983-1978. כמו כן, הוא כיהן במהלך חייו הפוליטיים כחבר כנסת, סגן ראש הממשלה ושר החינוך.

נבון חיבר מספר מחזות, ביניהם "בוסתן ספרדי", המחזה הוותיק ביותר אשר מוצג ב"הבימה" ומתאר את חיי העדה הספרדית בתחילת המאה ה-20.

יצחק נבון ז


יוסי שריד הלך לעולמו

יוסי שריד ז"ל הלך לעולמו בתחילת חודש דצמבר לאחר דום לב, כשהוא בן 75. שריד, שכיהן בעבר כשר החינוך, נפטר בביתו לאחר שמצבו הוגדר קשה. שריד היה פוליטיקאי, עיתונאי וסופר, והחל את הקריירה הפוליטית שלו כיועצו של פנחס ספיר. הוא כיהן בין היתר לאחר מכן כיועצו של ראש הממשלה לוי אשכול והיה חבר בוועידת החוץ והביטחון של הכנסת. בין תפקידיו הבולטים: יושב ראש מפלגת מרצ, שר החינוך, השר לאיכות הסביבה ויו"ר האופוזיציה.

לאחר פרישתו מהנהגת מרצ, שריד הקדיש זמנו לכתיבה. הוא פרסם קובצי שירים ושיריו אף פורסמו מעת לעת בעיתונים. כמו כן החל לפרסם טור ב"הארץ", בו מתח ביקורת על אירועים ואישים בחברה הישראלית. בין ספריו שראו אור: "פגישה זרה במקום אחר: שירים", "זה הניתוח שלי", לפיכך נתכנסנו", "שירים אחרי".

הידעת? כשנתיים לפני מותו סיפר שריד לשדרן הרדיו בני בשן על אירוע מוות קליני שעבר במהלך נסיעה ברכב. לראיון המלא של שריד בנושא.

יוסי שריד ז


נקודות ציון

קבוצת הפועל ירושלים זוכה באליפות המדינה בכדורסל
לקראת סוף חודש יוני, זכתה קבוצת הפועל ירושלים באליפות המדינה בכדורסל  (ליגת ווינר בכדורסל). 

הידעת? הייתה זו הפעם הראשונה בה זכתה הקבוצה בתואר זה.

לסיכום המלא של אירועי השנה בספורט

הגשושית ניו הורייזונס חלפה סמוך לפלוטו
הגשושית ניו הורייזונס עשתה מסע מדהים של לא פחות משלושה מיליארד קילומטרים בחלל במטרה לחקור את הכוכב הננסי פלוטו ואת אחד הירחים שלו "כארון". באמצע חודש יולי חלפה החללית הבלתי מאוישת סמוך לכוכב הלכת הננסי פלוטו וירחיו. הגשושית צילמה תמונות ווידאו ומאז מעבירה במשך 16 חודשים מידע למרכז הבקרה. לווידאו המלא של נאס"א.

הידעת? בעוד כעשור- בשנת 2026 - צפויה הגשושית לחזור לכדור הארץ.

מתגלים מים זורמים על מאדים
סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) הודיעה בסוף חודש ספטמבר על תגלית מרעישה, לפיה נמצאו מים זורמים על המאדים. המדענים הסבירו את חשיבות התגלית ואמרו כי היא מרמזת כי יכולים להיות חיים על כוכב הלכת.

סין מבטלת את "מדיניות הילד האחד"
המפלגה הקומוניסטית בסין הודיעה בסוף חודש אוקטובר בצעד חסר תקדים, כי היא מקלה על "מדיניות הילד האחד" שהיתה נהוגה עד אז, וכי מעתה כל משפחה תוכל להביא לעולם שני ילדים. מדובר בשינוי היסטורי לתקנה אשר עוררה ביקורת חריפה בעולם לאורך השנים.

ביטול מדיניות


הקרנת מלחמת הכוכבים "הכוח מתעורר"
"הכוח מתעורר", הסרט השביעי בסדרת מלחמת הכוכבים, יצא לאקרנים לקראת סוף חודש דצמבר והוקרן בבתי קולנוע רבים ברחבי העולם.

הידעת? הסרט הפך שובר קופות והכנסותיו נכון לכתיבת שורות אלה עומדות על למעלה ממיליארד דולרים. זהו הזמן הקצר ביותר בהיסטוריה להכנסות בסדר גודל זה, וככל הנראה יהפוך הסרט בהמשך לרווחי ביותר בכל הזמנים.

מלחמת הכוכבים