המשבר הסוני-שיעי באזורנו מחריף: סעודיה הודיעה היום (שני) כי תפסיק את כל הטיסות לאיראן ותנתק את כל הקשרים הכלכליים עמה, ולא תאפשר לאזרחיה להגיע לאיראן, כך אמר שר החוץ של סעודיה עאדל אל-ג'ובייר. ג'ובייר אמר עוד כי עולים לרגל מאיראן יורשו לבקר בערים מכה ומדינה, והוסיף כי איראן צריכה להתנהג כמו "מדינה נורמלית" במקום "מהפכנית", וכי עליה לכבד נורמות בינלאומיות לפני שכל הקשרים עמה יושבו לתקנם.

בתוך כך, אלפי מפגינים צועדים הערב בבירת עיראק, בגדד, ובערים שיעיות  אחרות בדרום המדינה, במחאה על הוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי נימר אל-נימר על ידי סעודיה. בבגדד, מפגינים אוחזים בדיוקנות של אל-נימר באזור של בנייני ממשלה ונציגויות דיפלומטיות, כולל השגרירות הסעודית שזה עתה נפתחה שם. המשטרה הדפה מפגינים שניסו לחצות מחסומים, כשהם צועקים "תקולל, תקולל סעודיה".

הודעה זו של סעודיה מגיעה לאחר הודעה דרמטית נוספת של המדינות הסוניות איחוד האמירויות, בחריין וסודאן, בדבר ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם איראן, כשהן מצטרפות להודעתה של סעודיה אתמול. איחוד האמירויות הודיעה כי היא מפחיתה את הקשרים הדיפלומטיים שלה עם איראן ומגבילה את מספר השגרירים האיראנים בשטחה, כך דיווחה סוכנות הידיעות של המדינה WAM. 
 

התקפה ברברית


בת הברית הקרובה של סעודיה, בחריין, ניתקה גם היא קשרים עם הרפובליקה האסלאמית וזאת לאור תקיפת מפגינים איראנים את שגרירות סעודיה בטהרן, בזעם על הוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי נימר א-נימר. איראן היא הכוח השיעי המרכזי במזרח התיכון ובדרום אסיה. "בחריין החליטה לנתק קשרים דיפלומטיים עם הרפובליקה האסלאמית של איראן וקוראת לכל שגריריה לעזוב את איראן תוך 48 שעות", נכתב בסוכנות הידיעות BNA.

גם סודאן הכריזה על החלטה דומה, גם היא בעקבות ההסתערות על השגרירות הסעודית בטהרן. "בתגובה להתקפה הברברית על השגרירות הסעודית בטהרן ועל שלוחתה במסאד", נכתב. "ממשלת סודאן מכריזה על הניתוק המידי של הקשרים עם הרפובליקה האסלאמית של איראן", אמר שר החוץ של המדינה.
 

סעודיה פינתה את השגרירים הסעודים משטחה של איראן עקב פריצתם של מפגינים לשגרירות הסעודית בטהרן אתמול וההפגנות האלימות שנערכו בשטחה. סעודיה הודיעה אתמול כי תנתק לאלתר קשרים דיפלומטים עם איראן לאור ההחרפה החמורה במתיחות בין שתי היריבות האזוריות, וזאת לאחר הוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי השייח' נימר אל-נימר. שר החוץ של סעודיה, עאדל אל-ג'ובייר, אמר במסיבת עיתונאים אתמול כי השליחים הדיפלומטים לאיראן וכל מי שקשור אליהם קיבלו התראה של 48 שעות כדי לעזוב את המדינה. הוא הוסיף כי ריאד, בירת סעודיה, לא תאפשר לרפובליקה האסלאמית האיראנית לחתור תחת הביטחון של הממלכה הסונית.
הצעד החריף מגיע לאחר יומיים של זעם בקרב הקהילות השיעיות בכל רחבי המזרח התיכון ובדרום אסיה עקב מותו של נימר א-נימר, מבקר בכיר של המונרכיות בסעודיה ובבחריין, הידוע כמי שנתמך על ידי טהרן, האומות המאוחדות ואמנסטי אינטרנשיונל. ההתפתחות האחרונה מאותתת על הקשחה נוספת בעמדה הסעודית נגד איראן, הנלחמות זו בזו על השפעה אזורית כבר עשרות שנים.

מפגינים שיעים מול שגרירות סעודיה בטהראן מוחים על הוצאתו להורג של א-נימר, 3.1.16. צילום: רויטרס
מפגינים שיעים מול שגרירות סעודיה בטהראן מוחים על הוצאתו להורג של א-נימר, 3.1.16. צילום: רויטרס

תגובה חריפה יותר

מנהיגים אסלאמים שיעים ברחבי העולם המוסלמי החריפו אתמול את תגובותיהם להוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי נימר אל-נימר על ידי סעודיה ביום שבת, כשהם מעודדים תגובה קשה וחריפה יותר מריכוזי התומכים הגדולים של מנהיג הדת השיעי בבירת סעודיה, ריאד, שעדיין לא הגיבו לסוגיה באופן פומבי. 
דיוויד גאוק, יועץ פיננסי למשרד האוצר הבריטי, הפך לגורם הבכיר ביותר בבריטניה שהגיב להוצאה להורג, שהובילה להתנגשויות בטהרן, ולגינויים רבים במקומות אחרים. הוא אמר שמותו של אל-נימר הנו "התפתחות מדאיגה". מחלקת המדינה האמריקנית אמרה מוקדם יותר כי צעדה של סעודיה מעודד "מתחים סקטוריאליים בזמן שבו הם צריכים באופן דחוף להיות מופחתים".
הזעם השיעי עדיין שורר ברחובות הבירה הלבנונית, בבחריין ובבגדד, שעות לאחר שהשגרירות הסעודית בטהרן הוצפה במפגינים זועמים על הוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי, שהוכרז כגיבור על ידי מנהיגים איראנים מסוימים. למרות זאת, במה שנדמה כמו צעד להרגעת המתחים, הנשיא האיראני, חסן רוחאני, אמר כי ההפגנות האלימות מול השגרירות הסעודית אינן מוצדקות, וציווה על לכידת בכירי המפגינים.
"אין לי ספק כי הממשלה הסעודית פגמה בדמותה הציבורית, יותר מבעבר, בקרב ארצות העולם ובמיוחד בקרב ארצות אסלאמיות, באמצעות המעשה הלא-אסלאמי ברוחו הזה", אמר רוחאני. הוא הוסיף במילים עוד יותר מדודות: "אנחנו לא נאפשר לאלמנטים מרדניים במדינה להשתמש באירוע הזה כדי לבצע מעשים בלתי חוקיים שפוגמים בכבוד של הרפובליקה האסלאמית הממוסדת".

"איש דת שעבר דיכוי"

רוחאני קרא לשר הפנים של איראן לזהות את המפגינים בשגרירות סעודיה עם נחישות רבה, וכן קרא "להכיר להם את מערכת השיפוט, כך שיהיה סוף למעשים מחרידים כאלה אחת ולתמיד". לעומתו, המנהיג העליון של איראן, האייתוללה חמינאי, קרא לתומכים המערביים של סעודיה לגנות ישירות את ההוצאה להורג, שבוצעה כשלוש שנים לאחר שאל-נימר נעצר עקב תמיכתו החד משמעית בהפגנות נגד הממשלה בבחריין ובריאד. לדברי חומייני, "איש הדת הזה עבר דיכוי, ולא עודד אנשים להצטרף לתנועה חמושה, וגם לא עודד אותם לזמום בסודיות מזימות נגד הממשלה.
הוא השמיע רק ביקורת ציבורית, המבוססת על מערכת אמונות דתית", לדבריו. חומייני המשיך וביקר את "השתיקה של התומכים בחופש, בדמוקרטיה ובזכויות אדם לכאורה", לאור ההוצאה להורג. "מדוע הם שותקים", אמר, "מדוע אלה שטוענים כי הם תומכים בחופש ובדמוקרטיה תומכים במשטר הזה?"
ריאד, בינתיים, דובקת בעמדתה כי א-נימר ביצע אקט טרוריסטי. הוא הוצא להורג יחד עם מואשמים אחרים בטרור בשעות הראשונות של השנה החדשה. רבים מהם הורשעו בפיגועים, וב-46 מקרי רצח. אחד מהמוצאים להורג היה לכאורה חלק מתא של חמושים שירו בכתב ה-BBC פרנק גרדנר ברחובות ריאד, כשהם מותירים אותו משותק בגופו. 
את הוצאתו להורג של אל-נימר היה ניתן למנוע על ידי חנינה מלכותית, וגורמים רשמיים בטהרן אכן ביקשו אותה שוב ושוב. למרות זאת, סימן להקשחת העמדה של ריאד הוא הארכי-אויב האזורי שלה, המונרך הסעודי המלך סלמן, שסירב להתערב. גורמים סעודיים רשמיים משוכנעים כי א-נימר הנו פיגורה מרכזית בניסיון להצית מרד בקרב המיעוט השיעי במדינה, הכולל כ-15% ממנה, שהמשטר רואה כאיום חתרני, המעודד על ידי המנהיגות האיראנית.
ההוצאה להורג משקפת גם עמדות שונות בסכסוכים בסוריה, שם גם איראן וגם סעודיה מנהלות מלחמה בפרוקסי; ובתימן, שם הצבא הסעודי נלחם במורדים הח'ותים המגובים על ידי איראן. לשני הצדדים יש גם סיכונים גבוהים בעתיד הפוליטי של לבנון ובחריין, ובאופן יותר פחות בבגדד, שם ריאד פתחה שגרירות בשבוע שעבר בפעם הראשונה זה יותר מעשור.