מחמיר המשבר ביחסי ישראל-שבדיה בעקבות התבטאות בעייתית נוספת של שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום. השרה וולסטרום קראה לפתוח בחקירה כדי לקבוע אם ישראל אשמה בהוצאה להורג ללא משפט של פלסטינים במסגרת גל האלימות בחודשים האחרונים, כך פורסם היום (שלישי) בכלי תקשורת בשבדיה.



"חיוני שתהיה חקירה יסודית ואמינה בנוגע למותם של הפלסטינים הללו כדי להבהיר את הנושא וכדי שיהיה דין וחשבון", אמרה וולסטרום במהלך דיון פרלמנטרי, כך דווח בסוכנות החדשות השבדית. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "בהצהרותיה חסרות האחריות וההזויות, שרת החוץ השבדית נותנת רוח גבית לטרור ובכך מעודדת אלימות".



לוולסטרום לא מעט התבטאויות קשות נוספות נגד המדיניות הישראלית בתקופה האחרונה. לפני כחודשיים קשרה וולסטרום בין הטרור בפריז לייאוש הפלסטיני ולפני כחודש אמרה אמירה דומה כי ישראל מוציאה להורג מחבלים.



בדיון בפרלמנט בסטוקהולם לפני כחודש שעסק בגל הטרור בישראל, שאל אחד מחברי הפרלמנט את וולסטרום מדוע היא אינה מגנה בתוקף את פיגועי הטרור נגד ישראלים. וולסטרום השיבה כי היא אינה מסכימה עם פיגועי הדקירה נגד ישראלים, וכי היא חושבת שמדובר בדבר נורא שאסור שיקרה. היא אף אמרה שלישראל יש זכות להגן על עצמה, "אבל באותו הזמן התגובה לא צריכה להיות הוצאה להורג ללא משפט או תגובה לא פרופורציונלית".



בעקבות הדברים שלח שגריר ישראל בשבדיה, יצחק בכמן, תגובה לעיתונות המקומית: "ההתמקדות במעשים שנוקטים קורבנות הטרור כדי להגן על עצמם מסייעת להסיט את תשומת הלב מזוועות הטרור. במקום זאת, אנחנו צריכים לגנות את הטרוריסטים ולפעול נגדם, נגד מממניהם ונגד מי שמסית לטרור".



משרד החוץ התייחס לפני כחודש לאמירותיה של וולסטרום וטען כי "מדובר באמירה שערורייתית. הזויה, חצופה, ומנותקת מן המציאות. שרת החוץ מציעה שאזרחי ישראל יגישו את צווארם למרצחים שמבקשים לנעוץ בהם סכינים. לאזרחי ישראל וכוחות הביטחון שלה הזכות להגן על עצמם. בישראל, כל אדם שפשע מובא אל בית המשפט, לרבות טרוריסטים. אזרחי ישראל מתמודדים עם טרור, שמקבל רוח גבית מאמירות חסרות אחריות ושקריות מעין אלו".



שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, אופיר אקוניס, הגיב היום לדברים ואמר: "הדבר היחיד שיש לחקור הוא כיצד אישה ששונאת בצורה בוטה את ישראל נבחרה ועדיין מחזיקה בתפקיד שרת החוץ".