נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עלה הלילה (שלישי) בשעה 04:00 (שעון ישראל) בפעם האחרונה לדוכן הקונגרס כדי לשאת את נאום "מצב האומה" השנתי. אובמה הציג את רשימת הנושאים שיעמדו במרכז שנתו האחרונה בבית הלבן, מה שעשוי לעצב במידה רבה את סדר היום של הבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר. אובמה הדגיש את מחויבותו ללחימה בטרור: "תשאלו את בן לאדן על מחויבות ארה"ב ללחימה בטרור", אמר. בנאומו אמר אובמה על לוחמי דאעש כי הם "רוצחים ופנאטים שיש לעקור מהשורש, לרדוף ולהשמיד - זה בדיוק מה שאנחנו עושים". הוא הבהיר כי המלחמה בדאעש אינה מלחמת עולם שלישית והוסיף: "דאעש מסוכן אך אינו מהווה איום לקיומה של אמריקה".

בנאומו נמנע אובמה מלהזכיר את ישראל וקרא לרפובליקאים ולדמוקרטים בקונגרס לפעול יחד לסגירת בסיס גואנטנמו, לקדם את הסכם הסחר הטרנס פאסיפי ולרפורמה במערכת אכיפת החוק. "אני רוצה לעבוד השנה על הרפורמה במשפט הפלילי. הלילה, אני אמשיך לתקן את מערכת ההגירה השבורה שלנו. להגן על הילדים שלנו מאלימות נשק, ליצור שוויון הזדמנויות, חופשה בתשלום, להעלות את שכר המינימום. כל הדברים האלה עדיין חשובים למשפחות אמריקאיות שעובדות קשה", אמר אובמה.

אובמה פנה לשוחח על עשר השנים הקרובות, לאחר שיפנה את כיסא הנשיא. "אנו חיים בעולם עם פריצות דרך כלכליות, אבל גם בעולם שבו הפרעות כלכליות הורסות משפחות. עולם שמבטיח חינוך לילדות בכפרים רחוקים, אבל גם מקשר בין טרוריסטים. עולם שמרחיב אי שוויון. קצב השינוי רק ייאץ. השתקמנו מהמשבר הכלכלי הגרוע ביותר בתולדותינו. ביצענו רפורמה למערכת הבריאות ולמגזר האנרגיה. נתנו יותר ללוחמים שחזרו ממלחמה ולחיילים במילואים. הבטחנו את החופש בכל מדינה שלנו, להתחתן עם האדם שאנחנו אוהבים".


הכסף מצטבר למעלה


"נתחיל בכלכלה בעובדה פשוטה", המשיך אובמה. "לארצות הברית יש את הכלכלה החזקה והעמידה ביותר בעולם. אנחנו בעיצומו של תהליך יצירת מקומות העבודה במגזר הפרטי הגדול ביותר בהיסטוריה שלנו. יותר מ-14 מיליון מקומות עבודה חדשים נוצרו, אחוזי אבטלה קוצצו בשתיים ולתעשיית המכוניות שלנו היתה השנה הטובה ביותר מתמיד. כל מי שטוען שהכלכלה בירידה באמריקה, זה בדיון גמור. אבל האמריקאים עדיין מרגישים חרדה, כי לעובדים יש פחות כוח לבקש העלאה, לחברות הייטק יש פחות נאמנות לקהילות שבמרכזן הן ממוקמות. הכסף מצטבר בשכבות הגבוהות ביותר. קשה יותר למשפחות לצאת מעוני, לאנשים צעירים קשה להתחיל קריירות. זה פוגע באמונה היסודית שלנו כי כל מי שעובד קשה, מקבל הזדמנות שווה. בשבע השנים האחרונות המטרה שלנו היתה כלכלה שעובדת יותר טוב לכל אחד".
 
לאחר מכן, אובמה הצהיר כי הוא מתכוון לעבוד לקראת תוכנית שבמסגרתה כל סטודנט יקבל שנתיים ראשונות של שכר לימוד מסובסד במכללות. כמו כן, הוא ציין כי 18 מיליון בני אדם נרשמו לתכנית הבריאות "אובמה-קר", ביוזמתו. "בכלכלה החדשה הזו עובדים ועסקים קטנים צריכים יותר, לא פחות, החוקים שלנו צריכים לעבוד בשבילם", הוסיף אובמה. "השנה אני מקווה לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים. אמריקה היא כל מהגר ויזם שעוזר לעצב עתיד טוב יותר".
 
לאחר מכן פנה אובמה למנות את ג'ו ביידן לתהליך שבסופו, כך הוא אמר כי הוא מקווה, ארצות הברית תהיה האומה שתמצא תרופה לסרטן. "היום אני מכריז על משימה חדשה, עבור אלה שאיבדנו, עבור משפחות שעוד אפשר להציל, בואו נהפוך את אמריקה למדינה שמרפאה סרטן. אני ממנה את ג'ון ביידן למשימה הזו".