לאחר פחות מ-24 שעות, פרשת החיילים האמריקאים שנתפסו באיראן הגיעה לסיומה. היום (רביעי) הודיעה איראן כי היא שחררה את עשרת המלחים שנעצרו אתמול על ידה לאחר שנתפסו ליד האי פארסי, הנמצא במרכז המפרץ הפרסי, בחשד כי הם ריגלו אחרי איראן.



על פי הפרטים הידועים, המלחים שהו במעצר במשך 12 שעות, במהלכן נעשו ניסיונות של ארצות הברית לשכנע את איראן להחזירם. לפי דיווחים אמריקאים, באיראן אפשרו למלחים ליצור קשר עם הרשויות בארצות הברית. קודם לכן, האיראנים הבטיחו שהעשרה ישוחררו במים הבינלאומיים כשיעלה האור, אך כשזה לא קרה, התחילו להתעורר לא מעט שאלות. חלק מהדיווחים היו שהם בחקירה, אך כאמור, איראן הודיעה שהיא שחררה אותם, ביחד עם נזיפה של מפקד במשמרות המהפכה אדמירל עלי פדאווי.



עלי פדאווי אמר כי "ארצות הברית נהגה באופן לא מקצועי שערכה 40 דקות תרגילים אוויריים וימיים. זה מצביע על חוסר מחויבות לשלום ורוגע באזור. עוד הוא סיפר כי שר החוץ האיראני דרש התנצלות אמריקאית וקיבל אותה. האמריקאים עדיין לא הגיבו על התקרית. מוקדם יותר היום אמר פדאווי, כי טהרן ביקשה מוושינגטון להתנצל על התקרית: "שר החוץ מוחמד זריף היה בקשר עם מקבילו האמריקאי, ג'ון קרי, ונקט בעמדה תקיפה, לפיה המלחים חדרו למים הטריטוריאליים של איראן, ודרש מארצות הברית להתנצל". 




"יחס טוב מהאיראנים"


מוקדם יותר הבוקר אמר דובר משמרות המהפכה רמזאן שריף כי המלחים האמריקאים ייחקרו, והוסיף: "אם במהלך החקירה, נגלה שהם היו במשימת ריגול, נתייחס אליהם באופן שונה", הוסיף. גורמים בשתי המדינות אמרו שאנשי הצי - תשעה גברים ואשה - מקבלים יחס טוב מהאיראנים.



גורם אמריקאי אמר כי מזכיר המדינה שיצר מערכת יחסים קרובה עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, במשך שלוש שנות שיחות הגרעין, התקשר אליו מיד כאשר שמע על התקרית. לדבריו, קרי היה בתקשורת ישירה עם זריף בנושא על מנת להגיע ל"תוצאה הרצויה". קרי למד על התקרית בזמן שקיים פגישה עם שר ההגנה האמריקאי, אש קרטר, ומקבילו הפיליפיני, במחלקת המדינה האמריקנית.


 


כבר אתמול, עם תפיסת שתי ספינות חיל הים האמריקאי וצוותיהן, אמרו גורמים אמריקאים רשמיים כי קיבלו ערבויות וביטחונות מהממשל בטהרן לכך שהצוות והספינות יוחזרו בשלום לביתן עד יום רביעי. דובר הפנטגון, פטר קוק, אמר אמש כי הספינות הפליגו בין כוויית לבחריין כאשר ארצות הברית איבדה עמן קשר. גורמי ממשל אמריקאים הוסיפו כי התקרית נבעה מבעיה טכנית שהתגלתה באחת הספינות, שחייבה אותן להגיע לחוף מבטחים. איראן היא זו שחילצה את החיילים ולחופה חנו הספינות.