ראשי קהילות יהודיות באירופה, בהם הרב הראשי של מרסיי, קוראים ליהודי הקהילות שלהם להסיר מהראש את הכיפות, כדי למנוע אלימות אנטישמית כלפיהם ברחובות. פרופסור דינה פורת, ראש מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה, אמרה לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "זו לא פעם ראשונה, זה נמשך כבר חמש שנים. פעם בשווייץ אמרו 'נוריד את הכיפות'. בצרפת כבר אמרו כמה פעמים קודם לכן. גם מבלי שרב ראשי יאמר, הרבה אנשים מורידים כיפות ומורידים סימנים יהודיים אחרים, או זיהויים ישראליים, כמו שקיות שכתוב עליהן בעברית, מבלי שרב ראשי יאמר להם. חד משמעית יש פחד בין יהודי אירופה המרכזית והמערבית".

פרופ' פורת טענה שהעלייה באכזריות הפיגועים מאפיינת את כלל החברה באירופה, לאו דווקא את גילויי האנטישמיות: "המספרים של שנת 2015 עוד לא לפנינו, אבל גם אם מספר גילויי האנטישמיות לא בעליה לעומת השנה שלפני כן, הרי שהם נעשים אכזריים יותר. אבל זה לא אופייני רק לאנטישמיות כלפי יהודים. בהשפעת דאעש יש באירופה עליה כללית של רף האכזריות של רצח ופיגועים. הפיגועים אחרונים בצרפת, קופנהגן ובריסל היו אכזריים יותר מבעבר, ולא כוונו ספציפית כלפי יהודים".

בהקשר לגל ההגירה הגדול לאירופה מאפריקה ואסיה הוסיפה הפרופ' פורת: "יהודי אירופה נמצאים בלחץ גדול, בתחושה שהם בין הפטיש לסדן: "קהילות יהודיות באוסטריה, גרמניה ומקומות אחרים היו רוצות לסייע למהגרים, כי זו מצווה לעזור, כעם שידע רדיפות, פליטות, הגירה ומצוקה. מצד שני, בתוך גלי המהגרים מגיעים טרוריסטים, וגם בלי גלי המהגרים יש טרוריסטים. הם כלואים בין הרצון לעזור לבין המיליונים שנקלטים באירופה באווירה המוסלמית שקיימת כבר, אותה מובילים הרדיקלים האסלמיסטיים בקו אנטי יהודי, אנטי ציוני ואנטי החברה המערבית. היהודים חוששים שהתערבות שלהם תגביר את הקו הזה והלחץ הוא גדול".

הסכין בה הותקף בנימין אמסלם במרסיי



 

סערה בצרפת בעקבות ההצהרה: "לא נוריד את הכיפות"

הקהילה הצרפתית נמצאת בסיטואציה לא קלה בעקבות ההצהרה של הקריאה של ראש הקהילה במרסיי, להוריד את הכיפות בתקופה הקרובה, בגלל המצב הבטחוני. הרב עמאר טען כי אימהות רבות תומכות בו במקרה הזה, על מנת לשמור על ילדיהם. חלק מהאנשים טוענים כי "מדובר בפרס לאנטישמים, מחר יכולים לבקש מרבנים לגלח את הזקנים, עד לאן זה יכול להגיע? אנחנו חייבים להילחם בזה".

כזכור, הנהלת הקונסיסטואר, הגוף הרשמי הממונה על הפולחן הדתי וחיי הקהילה של יהודי מרסיי, קראה היום (שלישי) בעקבות תקיפתו בסכין של המורה היהודי בנימין אמסלם, אתמול ליד בית ספרו, להימנע מחבישת כיפה: "זהו מצב חירום ששונה מכל התקריות הקודמות. עכשיו כל אחד שאינו מוכר למשטרה יכול לקום ולנסות לפתע לרצוח יהודי. נאלצנו לקבל את ההחלטה לאחר דיון אל תוך הלילה בהנהלת הקונסיסטואר", אמר נשיא הקונסיסטואר של מרסיי צבי עמר.
 
לדברי עמר, מדובר בהמלצה לנוכח האירועים הביטחוניים. "אנחנו ממליצים ליהודים להסיר את הכיפה בשעה קשה זו בתקווה שיבואו ימים טובים יותר. היום מצב החירום מחייב החלטות יוצאות דופן. עבורי החיים חשובים יותר מכל קנה מידה אחר. הם מקודשים. אי אפשר להעמיד שוטר מאחורי כל יהודי. אז עד שישתלטו על הברברים נאלץ עכשיו להסתתר קצת. אין לי ברירה, גם אם זה מאוד כואב לי", הודה עמר. עם זאת בהנהגת יהדות צרפת נשמעו קולות המתנגדים לכניעה זו לטרור, גם אם בפועל היו מי שכבר החלו לאמץ אותה באופן בלתי רשמי. 



הרב הראשי של צרפת, חיים קורסיה התנגד בצורה חריפה לקריאה כתב כבר אתמול וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "להפסיק לחבוש כיפה, אפילו לזמן מוגבל, מהווה הכרה בכך שהכיפה הינה כביכול 'פרובוקציה', ואנחנו לא יכולים להשלים עם זה". אני קורא לכל אוהדי קבוצת הכדורגל מרסיי, יהודים ולא יהודים, צעירים ומבוגרים, מאמינים ושאינם, להגיע לאצטדיון עם כיסוי ראש כסימן לסולידריות. כיפה, כובע, מטפחת לא משנה מה. ביום רביעי הבא תושבי מרסיי אומרים: כולנו יהודים".

ערך: אסף נבו