ממשל הנשיא אובמה הגן היום (ראשון) על העסקאות עם איראן שהגיעו להבשלה סופית אתמול, ובהן עסקת חילופי האסירים הבלתי צפויה והסרת הסנקציות מעל הרפובליקה האסלאמית, שלה ציפו זמן רב אזרחיה. ההגנה על מדיניותה של ארצות הברית ביחס לאיראן התרחשה במקביל לדברי ביקורת שנשמעו מצד בכירי המפלגה הרפובליקאית האמריקאית, ובמיוחד מהמועמד לנשיאות דונלד טראמפ, כלפי ההתפתחויות האחרונות במערכת היחסים של האומות שהיו פעם אויבות מרות.
בתוך כך, נשיא איראן, חסן רוחאני, נשא היום נאום בפרלמנט, ובו הביע תחושת ניצחון עקב הסרת הסנקציות מעל ארצו, וכן שיבח את פתיחותה של איראן לעולם: "החל מהיום, הכסף שמגיע לאומה האיראנית, המתין שם בבנקים הזרים והוחזק בצורה בלתי הגונה, הולך להיות משוחרר לאומתנו, על מנת שנוכל לשוב לפעילות כלכלית וליחסי מסחר עם אומות אחרות. היום הוא יום של ניצחון לאומה האיראנית, הוכחנו כי היחסים עם אומות אחרות הם הדרך הנכונה, כי אנחנו יכולים לתקשר עם העולם למען האינטרסים שלנו. כמו כן, הוכח כי הספק שהוטל בתוכנית הגרעין שגוי. החל מהיום, האומה שלנו מכירה בכוח הגדול שנקרא דיפלומטיה, אחרים לא האמינו שהפוליטיקאים והדיפלומטים שלנו יכולים לתקשר עם הדיפלומטים של האומות החזקות בעולם".

עוד הוסיף רוחאני: "כולם שמחים מעסקת הגרעין חוץ מציונים, אלה המחפשים לסכסך בתוך העולם המוסלמי וקבוצת קיצונים בארצות הברית".
 

עסקת השחרור

איראן שיחררה אתמול חמישה אזרחים אמריקאים כחלק מעסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית; זו עסקה שנענתה בחנינה שהוענקה על ידי אמריקה לשבעה איראנים המצפים למשפט או לכליאה בגין הפרת הסנקציות שהטילה על הרפובליקה האסלאמית. המשוחררים, שכללו את כתב ה"וושינגטון פוסט" ג'ייסון רזיאן, תאמו את מועד הסרת הסנקציות מאיראן בעקבות אישורה של סבב"א לכך שמילאה אחר כל מחויבויותיה בהסכם הגרעין עם המערב.

"אני לא חושב שאנחנו מודים לאיראן בשחרור האזרחים האמריקאים הללו", אמר בכיר ממשל אובמה לכתבים אתמול. "הם נכלאו באיראן באופן בלתי צודק. העובדה היא שהיתה לנו הזדמנות להבטיח את שחרורם". מוקדם יותר, חברי המפלגה הרפובליקאית צהלו נוכח שחרורם של האזרחים האמריקאים אך ביקרו, כאמור, את ממשל אובמה גם על הסכם הגרעין ועל חילופי האסירים עם איראן.
בווינה, בעת פגישה עם שר החוץ האיראני, מזכיר המדינה ג'ון קרי אמר לכתבים כי השיחות בדבר שחרורם של האזרחים האמריקאים "האיצו לנוכח מערכת היחסים שהתפתחה בערוצים דיפלומטים בעקבות שיחות הגרעין". בכיר אחר הכחיש כי שיחות הגרעין היו קשורות לשחרורם, גם אם התפתחו במקביל. איראן שחררה את האזרח האמריקאי-איראני ג'ייסון רזייאן, עיתונאי הוושינגטון פוסט, ואשתו ייגנה סאלחי, כחלק מחילופי אסירים עם ארצות הברית, כך דווח בסוכנות הידיעות תסנים.

ג'ון קרי מודיע על הסרת הסנקציות מעל איראן בווינה, 17.1.16
ג'ון קרי מודיע על הסרת הסנקציות מעל איראן בווינה, 17.1.16

 

טילים בליסטיים

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות האמריקאית, הילרי קלינטון, טענה היום כי יש להטיל סנקציות חדשות על טהרן בשל תכנית הטילים הבליסטיים שלה, זאת לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבעה כי איראן קיימה את התחייבויותיה בסכם הגרעין עם המעצמות. קלינטון הבהירה כי אם תיבחר לנשיאות בחודש נובמבר גישתה תתבסס על "לא לסמוך ולאמת". עוד הוסיפה קלינטון כי "איראן עדיין מפרה את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם בתכנית הטילים הבליסטיים שלה, מה שצריך לגרור סנקציות וגישה נוקשה". 
שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אמר היום כי מדינתו תעקוב מקרוב כי איראן מכבדת את הסכם הגרעין עליו חתמה עם המעצמות. פביוס כינה את אישור עסקת הגרעין "צעד חשוב במאמצים הבינלאומיים לשליטה בהפצת נשק גרעיני. "צרפת תרמה לסיומה של העסקה. נעקוב אחריה באדיקות ונבחן שהיא אכן מיושמת", הוסיף פביוס. 
יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיע אתמול כי איראן אכן ריסנה את פעילותה הגרעינית, כפי שנתבקשה לעשות בעסקת הגרעין עם מעצמות המערב. בכך סלל את הדרך להסרת הסנקציות מעל טהרן.