שר האוצר משה כחלון  ושר הרווחה חיים כץ החליטו היום (רביעי) על תכנית מקיפה להוצאה מעוני של משפחות חד הוריות. התכנית כוללת הרחבת מענקי העבודה לאימהות חד הוריות, הגדלת התמריץ ליציאה לעבודה וכן תכנית שתלווה את ההורים עד לשילובם בשוק התעסוקה.

שר האוצר, משה כחלון אמר עם ההכרזה על התכנית: "מדובר במהלך חברתי, ערכי, צודק, מוסרי ונכון מבחינה כלכלית. האחריות שלנו כמדינה הוא לעודד כמה שיותר אנשים לצאת ולעבוד ולהתפרנס בכבוד. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באוכלוסיות שצריכות את העזרה שלנו. התכנית הזאת היא חלק מהמאבק הכולל שלנו למלחמה בעוני ולצמצום הפערים החברתיים. התכנית תסייע למשפחות החד הוריות להגדיל את ההכנסה שלהן, להתפרנס בכבוד ותוציא משפחות רבות ממעגל העוני".
שר הרווחה, חיים כץ הוסיף: "צעד גדול והדרך הנכונה להוציא מהעוני אלפי משפחות. תכנית משולבת שתאפשר לאנשים לקבל הכשרה מקצועית ותיטע בהם מוטיבציה לצאת לעבודה מבלי שיחששו מפגיעה בקצבתם. לאחר משא ומתן ארוך מול האוצר ומאבק ממושך אנחנו עושים צדק, נטל המס ירד בצורה דרמטית ואמהות חד הוריות יקבלו תמריץ להיכנס למעגל התעסוקה, ירוויחו בכבוד שכר ראוי והוגן". 

התכנית תפעל להגדלת ההכנסה וכדאיות התעסוקה של משפחות חד הוריות, זאת במסגרת החלטות הממשלה בנושא הורים יחידים וטיפול בעוני. התכנית מורכבת משלושה צעדים עיקריים. הצעד הראשון הוא הגדלת הכדאיות לשילוב בתעסוקה של הורים יחידים המקבלים קצבת הבטחת הכנסה – תכנית דו שנתית להגדלת השילוב בתעסוקה של משפחות חד הוריות. 
 
"צעד גדול בדרך הנכונה" השר חיים כץ. צילום: פלאש 90
"צעד גדול בדרך הנכונה" השר חיים כץ. צילום: פלאש 90

 
הצעד יכלול שינוי מבנה קצבת הבטחת הכנסה באופן שיגדיל את סכום הקצבה להורים יחידים שמשתלבים בעבודה. תמרוץ הורים יחידים ליציאה לתעסוקה באמצעות הגדלת סכומי הקצבה ביחס למצב הקיים, במאות שקלים בחודש, זאת מעבר לקצבה הקיימת כיום (כתלות ברמות השכר). כמו כן תחל הרחבה של פוטנציאל ההשתכרות. הורים יחידים יוכלו להגדיל את היקפי המשרה והשכר בלמעלה מ-20 אחוזים ולהמשיך לקבל קצבה. 
כחלק מהתכנית יתקיים פרויקט ליווי לעידוד תעסוקה. לצד ההטבות החדשות תופעל התכנית תופעל בקרב אוכלוסיית חד-הוריים ותספק שירותים משמעותיים למקבלי קצבת הבטחת הכנסה לחד הוריים. מטרת התכנית הינה להתמודד באופן ישיר עם האתגרים המיוחדים בשילוב בשוק העבודה של אוכלוסייה זו אשר תופעל תוך מיפוי ואפיון נטיות וכישורים של מקבלי קצבת הבטחת הכנסה, הגברת מסוגלות תעסוקתית והתאמת היכולות לשוק העבודה ושיפור המוטיבציה להשתלבות לעבודה.
הצעד השני יהיה הרחבת מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לחד הוריות אשר אינן נמצאות במערכת הבטחת הכנסה – יבוצע מהלך משלים להגדלת רמות השכר והתעסוקה של, בין היתר, משפחות חד הוריות עם הכנסה הקרובה לשכר הממוצע במשק, בסכום של עד 8,500 ש"ח בשנה. זאת, בהתאם להחלטת הממשלה בנושא במסגרת התכנית הכלכלית. 
כצעד שלישי, תפעל הממשלה לשיפור השירות למשפחות חד הוריות  – מעבר לקבלת שירות ותשלום מול גורם ממשלתי אחד, באופן שמשפחה תקבל את כל התמיכות במקום אחד, וללא כפל תשלומים (בשונה מהמצב היום בו את הקצבה ניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי והמענק משולם על ידי רשות המיסים). השינוי יביא להגדלת שיעור מימוש ההטבה, להקטנת הביורוקרטיה ובתהליכי מימוש הזכויות.