ארה"ב הכריזה על עסקה שהעבירה 1.7 מיליארד דולר לאיראן, במקביל לשחרורם של חמשת האמריקנים מהכלא האיראני - מה שמעלה תהיות אם מדובר בסכום כופר ששולם תמורת השבויים, כך מדווח היום (שישי) ה"וול סטריט ג'ורנל". משרד האוצר האמריקני העביר את הכסף לאיראן, סמוך לזמן שבו הטיסו שלושה מהאסירים בעלי האזרחות האמריקנית באמצעות חיל האוויר השווייצרי.

בשל תזמון העברת הכספים, עלה הדיון אם מדובר למעשה בתשלום כופר שהועבר למנהיגות האיראנית בתמורה לשחרור השבויים, בנוסף לאסירים איראניים ששוחררו מהכלא בארה"ב. בכיר בצבא האיראני אמר באופן פומבי כי העברת הכסף היווה מרכיב משמעותי בהחלטה אם לשחרר את האסירים האמריקנים, שרובם הואשמו בריגול.

ג'ייסון רזאיאן, אחד מהאסירים האמריקנים ששוחררו
ג'ייסון רזאיאן, אחד מהאסירים האמריקנים ששוחררו


מעט לאחר מכן, הוחלט על יישום הסכם הגרעין, במסגרתו הוסרו הסנקציות הכלכליות מעל איראן בתמורה לריסון תוכנית הגרעין של המדינה. 

התשלום סיים סאגה משפטית של 35 שנה, במרכזה רכישת נשק אמריקני על ידי המונרכיה האיראנית האחרונה של השאה מוחמד רזה פהלווי. הנשק מעולם לא הועבר לאיראן, בשל המהפכה האיראנית ב-1979. 

הבית הלבן תיאר את הפשרה כניצחון למשלמי המסים, וטען כי ארה"ב הייתה עלולה להיגרר לבית הדין הבינלאומי בהאג ולהפסיד מיליארדים נוספים אם התהליך היה נגרר. "איראן תקבל כספים בעצמה, כולל ריבית מתאימה, אבל הסכום הוא הרבה פחות ממה שהם חשבו שיקבלו", אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה.