"הכיבוש הישראלי גורם לתסכול בקרב פלסטינים, דבר שמניב באופן טבעי טרור" - זהו המסר שעלה באופן ברור מנאום שנשא היום (שלישי) מזכ"ל האו"ם באן קי מון בדיון במועצת הביטחון של האו"ם, בנושא המצב בישראל ובמזרח התיכון.  

באן קי מון ניצל את הדיון במועצת הביטחון להתקפה חריגה בחריפותה נגד ישראל. המזכ"ל טען כי "עול הכיבוש שנמשך חצי מאה הגביר את התסכול הפלסטיני וגרם לשיתוק תהליך השלום". להדגשת דבריו הוסיף, "זאת אמת שאין להכחישה". לדבריו, "אמצעיי אבטחה לבד לא יעצרו את האלימות. הם לא יכולים לטפל בתחושה העמוקה של ניכור וייאוש שמלווה חלק מהפלסטינים - במיוחד אנשים צעירים במיוחד". 

באן קי-מון נראה זועם ומדבריו עלה כי הוא מטיל על ישראל את האחריות לטרור. בכיר האו"ם גינה את "הדקירות, הדריסות והיריות של פלסטינים נגד אזרחים ישראליים", אבל לא השאיר מקום לספק כי דעתו היא שהכיבוש הישראלי גורם לטרור: "עמים מדוכאים פעלו כך במשך דורות. זה טבעי להגיב לכיבוש שמשמש תמריץ לשנאה ולקיצוניות". 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה כי דבריו של מזכ"ל האו"ם נותנים "רוח גבית לטרור". "אין הצדקה לטרור. הרוצחים הפלסטינים לא רוצים לבנות מדינה - הם רוצים להשמיד מדינה והם אומרים זאת בריש גלי. הם רוצים לרצוח יהודים באשר הם והם אומרים זאת בריש גלי. הם לא רוצחים למען השלום והם לא רוצחים למען זכויות אדם", הוסיף נתניהו. ראש הממשלה תקף ואמר כי "האו"ם מזמן איבד את הניטרליות שלו ואת הכוח המוסרי שלו והדברים הללו של המזכ"ל לא משפרים את מצבו".


מתקפה נגדית על מזכ"ל האו"ם


סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, הגובה הערב על דברי באן קי מון ואמרה כי "מזכ"ל האו"ם שמנסה לעשות לעשות הפרד ומשול בדבריו, פוגע במאבק העולמי בטרור שאותו ישראל מובילה ונותן לגיטימציה לאותם מרצחים להמשיך ולפגע". 

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, תקף בחריפות את דבריו של מזכ"ל האו"ם: "טרור נגד חפים מפשע אינו יכול להיות מוצדק, אסור לספק לו הסברים, לא ייתכן שמישהו בעולם, בטח לא מזכ"ל האו"ם, יגיד שהוא 'תוצאה של משהו".


דנון: "שורש גל הטרור האחרון הוא ההסתה הפלסטינית"

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מתח בדיון ביקורת קשה על מועצת הביטחון של האו"ם: "בשביל המועצה מדובר בעסקים כרגיל כאשר מדובר בטרור בישראל", אמר דנון בהתייחסו לגל הטרור והוסיף: "הנתונים לא משקרים, המועצה צבועה ביחסה לישראל, בארבעת החודשים האחרונים, מאז החל גל הטרור בישראל, קיבלה המועצה 12 החלטות נגד הטרור בעולם ו-0 החלטות נגד הטרור הפלסטיני בישראל".

 בנאומו תקף דנון את ההסתה הפלסטינית והציג בפני חברי המועצה את סיפור הרצח המזעזע של דפנה מאיר ז"ל, על ידי מחבל בן 15 אשר טען בחקירתו כי הושפע מסרטוני ההסתה בטלוויזיה הפלסטינית: "שורש גל הטרור האחרון הוא ההסתה הפלסטינית" אמר דנון והוסיף: "תשלום כסף למשפחות מחבלים, מתן תואר של גיבורים לטרוריסטים שרוצחים נשים ושימוש בצעצועים כאמצעי הסתה, אלו הם דרכי הפעולה של ההנהגה הפלסטינית ועל מועצת הביטחון לגנותם לאלתר".

 בדבריו התייחס דנון לאיומים האזוריים על ישראל מחיזבאללה, מדעא"ש ומחמאס, ופירט על היערכויות חיזבאללה בגבול הלבנון ועל הסבתם של כפרים ומתקנים אזרחיים למוקדי טרור.