מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי,  מרגרט צ'אן, תכנס ועידת חירום בינלאומית בנוגע לנגיף הזיקה, והעלייה בהפרעות הנוירולוגיות והמומים בעוברים. "בשנה שעברה המחלה אותרה במדינות אמריקה הלטינית שם היא התפשטה באופן פתאומי ועצום", אמרה צ'אן בתדרוך שערכה בז'נבה. צ'אן הבהירה כי היא "מודאגת מאוד" מכך שהנגיף אותר כעת ב-23 מדינות ברחבי האזור. בארגון מעריכים כי שלושה-ארבעה מיליון בני אדם יידבקו בזיקה.



הוועדה תתכנס ביום שני הקרוב בז'נבה, לבדוק כיצד יכולה הקהילה הבינלאומית להתמודד עם הנגיף. ההחלטות שיתקבלו בוועידה, וכן עצות שיינתנו בה, יהיו פתוחות לציבור באתר הארגון. 

במאי 2015 דיווחו בברזיל על המקרה הראשון של הנגיף. מאז, המחלה התפשטה בברזיל וב-22 מדינות נוספות. הגעתו של הנגיף לכמה מדינות בדרום אמריקה, ובעיקר בברזיל, נקשרה בעלייה תלולה בלידה של תינוקות עם ראשים קטנים באופן חריג, ובמקרים של תסמונת גיליאן-ברה, מצב שבו המערכת החיסונית תוקפת את מערכת העצבים, מה שעלול להוביל לשיתוק. עדיין לא הוכח קשר סיבתי בין נגיף הזיקה, לבין מומים בלידה ותסמונות נוירולוגיות, אם כי קשר כזה חשוד. 

לפני כחודש המליץ משרד הבריאות לנוסעים לדרום ומרכז אמריקה, לאפריקה, לדרום מזרח אסיה ולאיים באוקיאנוס השקט להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים. הקריאה מודגשת במיוחד לנשים בהריון.
 
מחלת נגיף הזיקה הינה מחלה המועברת על ידי עקיצת יתושים המתבטאת בחום, פריחה, כאבי פרקים ואודם בעיניים. במקרים נדירים, כאשר תיתכן גם הופעה של סיבוכים נוירולוגיים. בנוסף, קיים חשש כי הדבקה במחלה זו בזמן הריון עלול לגרום למומים נוירולוגיים קשים. הנגיף זיקה משתייך למשפחת Flavoviridae, הזיהום מועבר על ידי עקיצת יתושים נגועים בנגיף במהלך שעות היום. בנוסף, דווח על העברת הזיהום סביב לידה, ביחסי מין ובדרך עירוי דם מזוהם מתורם ללא תסמינים. תקופת הדגירה הינה כ-3 עד 12 יום.