צרפת הציבה הערב (שישי) אולטימטום קשה לישראל: "נכיר במדינה פלסטינית אם מאמצינו בשבועות הקרובים לפרוץ את המחסום בשיחות ייכשלו", כך אמר הערב שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס. לדבריו, "צרפת תחל בשבועות הקרובים בהכנות לוועידת שלום בינלאומית שתקבץ יחדיו את הצדדים ואת השותפים העיקריים למו"מ - האמריקאים, האירופים והערבים - על מנת לשמר ולהביא לכך שחזון שתי המדינות לא ירד לטמיון", אמר פביוס. עוד הוסיף שר החוץ של צרפת כי בתור חברת קבע במועצת הביטחון של האו"ם, לצרפת יש אחריות לשמר את המאמצים לקיים את פתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים.



פביוס דיבר במהלך נאום בכנס שגרירי צרפת ברחבי העולם שמתקיים בפריז ואמר כי "למרבה הצער אנחנו רואים שהבנייה בהתנחלויות נמשכת". "אסור לנו לאפשר לפתרון שתי המדינות למות. זו האחריות שלנו כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף.

גורם מדיני מסר הערב ל"מעריב אונליין": "שר החוץ של צרפת אומר מראש כי אם יוזמתו תגיע למבוי סתום - צרפת תכיר במדינה פלסטינית. אמירה זו מהווה תמריץ לפלסטינים להגיע למבוי סתום. כך לא ניתן לנהל מו"מ ולא להשיג שלום. ישראל דוחה את יוזמת השלום הצרפתית".

לורן פביוס ומחמוד עבאס. צילום: רויטרס
לורן פביוס ומחמוד עבאס. צילום: רויטרס


השגריר הפלסטיני בפריז, סלמאן אל-הרפי, אמר כי "ישנן הבנות פלסטיניות צרפתיות על כל צעדי ההכרה במדינת פלסטין. העניין תואם מראש על ידי הרשות הפלסטינית עם צרפת ועם הצד הצרפתי ומדינות ערביות ומערביות".

אל-הרפי הוסיף בראיון לסוכנות הידיעות "מען" כי "אבו מאזן בירך על הצעד והעלה על נס את המאמצים הצרפתיים לפתרון הקונפליקט הפלסטיני ישראלי". לדבריו, בימים הקרובים יגברו המאמצים לקיום ועידה בינלאומית, וזאת "במטרה להביא לפתרון הוגן לפלסטינים והזכויות הלגיטימיות שלהם", כך לדברי השגריר הפלסטיני.

חלופה לווטו האמריקני


111 מדינות, בהן כל מדינות ערב, רוב מדינות אפריקה, רוב מדינות אסיה, רוב מדינות דרום אמריקה ורוב מדינות מזרח אירופה הכירו בצורה כזו או אחרת ברשות הפלסטינית כ"ישות מדינית", אף כי רובן לא הכירו בה כמדינה עצמאית, ו-96 מהן מיסדו עמה יחסים דיפלומטיים, חלקן ברמה של שגרירות. פעילות דיפלומטית של הפלסטינים שבעקבותיה מספר מדינות, ובהן רוסיה, קפריסין ורוב מדינות דרום אמריקה, הכריזו על הכרתן במדינת פלסטין כמדינה ריבונית.

הכרה זו נעשתה בטרם או כחלופה לווטו אמריקני באו"ם. ארצות הברית הודיעה לקראת סוף 2010 כי תכיר במדינה פלסטינית לצד ישראל "בבוא העת", והאיחוד האירופי הודיע כי ייתכן מצב שבו האיחוד יכיר במדינה פלסטינית גם ללא הסכם‏. מנגד, בפברואר 2011 החליט הפרלמנט בהולנד על התנגדות להכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית, וקרא לאיחוד האירופי להתנגד להכרזה כזאת‏. ב-29 בנובמבר 2012 הכירה העצרת הכללית של האו"ם בפלסטין כמדינה משקיפה שאינה חברה בארגון. באוקטובר 2014 הודיע ראש ממשלת שוודיה כי ארצו תכיר במדינה פלסטינית, ובאותו חודש הצביע הפרלמנט הבריטי בעד הכרה במדינה פלסטינית.