בית המשפט הפדרלי לערעורים בארה"ב הורה ביום שישי לאפשר תביעה ייצוגית של ניצולי שואה כנגד חברת הרכבות ההונגרית על חלקה בשילוח יהודים למחנות ההשמדה. בכך ביטל בית המשפט לערעורים פסיקה של ערכאה נמוכה יותר שהורתה בשנת 2014 לגנוז את התביעה.



בשנת 2010 הגישו 14 ניצולי שואה, ובהם ארבעה המתגוררים בארה"ב, תביעה ייצוגית כנגד חברת הרכבות ההונגרית וממשלת הונגריה. לטענת הניצולים, חברת הרכבות ההונגרית שיתפה פעולה עם הנאצים והובילה מאות אלפי יהודים למחנות ההשמדה השונים ברחבי אירופה, בעיקר לאושוויץ־בירנקאו. עורך דינם של הניצולים, צ'אק פקס, אמר אז כי מספרם של התובעים עשוי להגיע ל־300, ולהערכתו, ברחבי העולם נמצאים כ־5,000 ניצולים שגורשו למחנות השמדה על ידי חברת הרכבות ההונגרית. "הקורבנות היהודים של השואה בהונגריה מבקשים רק את מה שמגיע להם, פיצויים והשבת רכוש על הסבל שגרמה להם חברת הרכבות ההונגרית. מדובר בפיצוי של עשרות ואולי אף מאות מיליוני דולרים", אמר אז פקס.



אלא שבשנת 2014 הורה שופט בית משפט פדרלי בארה"ב לגנוז את תביעת הענק נגד חברת הרכבות ההונגרית. הוא קבע כי "הסכם פריז", הסכם השלום שנחתם בשנת 1947 בין בעלות הברית למדינות הציר, ובהן הונגריה, אינו מאפשר לתבוע את ממשלת הונגריה או את חברת הרכבות לאחר השואה. כעת החליט שופט בית המשפט לערעורים, סרי סריניבסאן, להפוך את ההחלטה. "אי אפשר לתאר את עוולות המלחמה שנגרמו ליהודי הונגריה על ידי הממשלה ההונגרית, והן אינן ניתנות להכחשה. החוק הפדרלי מאפשר לתבוע את כל המעורבים בביצוע רצח עם כנגד יהודי הונגריה", הסביר סריניבסאן, שדחה את טענת ממשלת הונגריה, ולפיה הסכם השלום משנת 1947 מעניק חסינות לממשלה ההונגרית ולחברת הרכבות הלאומית מפני תביעות של ניצולי שואה.



הם גם דחה את הטענה כי מדובר במחלוקות פוליטיות שצריכות להיפתר מחוץ לבית המשפט. כעת יחזור התיק לבית המשפט הפדרלי, והשופטים יידרשו לקבוע אם אפשר לדון בתביעה בארה"ב או שניצולי השואה צריכים להגיש אותה לבית משפט בהונגריה. בתביעה דומה שהגישו בשנה שעברה בבית המשפט בשיקגו ניצולי שואה, הורה השופט לתובעים להגיש תחילה את התביעה בבית משפט הונגרי.