משבר הפליטים גורם להשלכות נרחבות. הפליטים מהמזרח התיכון ברחו לאירופה מאימת דאע"ש במטרה למצוא עתיד טוב יותר, אך נראה כי לצד המעבר מציל החיים ישנן גם תוצאות קשות: קטינים שעלו ללא מלווים נמצאים בסכנה כאשר ארגוני פשע יוצרים איתם קשר וסוחרים בהם כעבדים ולצורכי מין.



מסתבר כי אלפי ילדים שהגיעו כפליטים מאזורי עימות נעלמו מהרישומים הרשמיים וייתכן כי נפלו לידי ארגוני סחר בבני אדם שעוסקים בזנות ובעבדות. לפחות עשרת אלפים ילדים שהגיעו ליבשת ללא ליווי נעלמו, כך לפי סוכנויות המודיעין של האיחוד האירופי. קיים חשש כי הם נפלו לידי ארגוני סחר מאורגן.



דירות פליטים בבריטניה סומנו בצבע אדום: "גורמים לנו לחיות בפחד"


בניסיון ראשון לכמת את אחד הפנים המדאיגים של משבר הפליטים, אמר ראש היורופול, בריאן דונלד, ל"אובזרבר" כי "אלפי קטינים שהגיעו ללא ליווי נעלמו לאחר שנרשמו אצל הרשויות". דונלד הוסיף כי כ-5,000 קטינים נעלמו באיטליה בלבד ועוד כ-1,000 בשבדיה. הוא הזהיר כי רשת פשע מתוחכמת הפרוסה באירופה מסמנת פליטים. "לא מופרך לומר שאנחנו מחפשים כ-10,000 ילדים. לא כולם מנוצלים לצרכי פשע. יכול להיות שחלקם הועברו לבני משפחתם. אנחנו פשוט לא יודעים איפה הם, מה הם עושים ועם מי הם נמצאים".



מצוקת הילדים הלא מלווים היא אחד הנושאים הבוערים במשבר הפליטים. בשבוע שעבר הוכרז כי בריטניה תקבל לשטחה עוד קטינים לא מלווים מסוריה ומעוד אזורים בעולם השרויים בקונפליקט. לפי ארגון "להציל את הילדים", כמות מוערכת של 26,000 ילדים נכנסה לאירופה בשנה שעברה. היורופול, מאמין כי 27% מתוך המיליונים שהגיעו לאירופה בשנה שעברה היו קטינים. "בין אם הם רשומים ובין אם לא, מדובר בכ- 270,000 ילדים. לא כולם הגיעו ללא ליווי, אבל אנחנו מאמינים כי מדובר בכמות גדולה מתוכם", אמר דונלד ורמז כי 10,000 ילדים היא "הערכה שמרנית". 


 1000 ילדים רק בשבדיה 


באוקטובר חשפו בכירים בממשל בשבדיה כי 1,000 ילדים פליטים ללא ליווי אשר הגיעו לשטחה בחודש הקודם, נעדרים. בשבוע שעבר פורסם דוח במדינה שהזהיר מכך ש"מעט מאוד מידע קיים על הנעשה לאחר ההיעלמות". בתוך כך, נראה כי מספרם של הילדים שנעלמו בבריטניה הוכפל בשנה האחרונה.



דונלד אישר כי הירופול מחזיק ראיות כי כמה מילדים אלו נוצלו מינית. בגרמניה והונגריה, שהיוו יעד פופולרי עבור הפליטים בעת הגעתם לאירופה, נתפסו מספר גדול של פושעים שניצלו מהגרים. היורופול גם תיעדה שיתופי פעולה בין כנופיות מאורגנות שעזרו להבריח את הפליטים לאירופה לבין ארגונים שניצלו אותם לאחר הגעתם לצרכי מין ועבדות.



דונלד אמר כי ידוע שארגוני פשיעה מוכרים ניצלו פליטים. הוא ביקש מהציבור להיות עירני ואמר כי יכול להיות שהילדים שנעלמו נמצאים בטווח ראייה: "הילדים האלה נמצאים בקהילה, אם מתעללים בהם זה קורה בתוך הקהילה. הם לא נחטפו ומוחזקים באמצע יערות, למרות שאני חושד שאולי חלקם כן. הם נמצאים בקהילה מה שאומר שאפשר להבחין בהם".