מהפכה: המועמדים הרפובליקנים והדמוקרטים במרוץ לבית הלבן התייצבו הבוקר (רביעי) למבחן השני שלהם בבחירות המקדימות בניו המפשייר ונכון לכעת, מספירה הקולות, ניתן להכריז על מהפכה - הרפובליקן דונלד טראמפ והדמוקרט ברני סנדרס מובילים בפער גדול על מתחריהם.



מספירה של כ-92% מהקולות עולה כי טראמפ גרף 35% מהקולות, ג'ון קסייק 16% וטד קרוז זכה ב-12% בלבד מהקולות. סנדרס גרף 60% מהקולות בעוד הילרי קלינטון זכתה ב-38% מהקולות ונחלה תבוסה. בנאום הניצחון של סנדרס הוא פתח ואמר: "תודה לך ניו המפשייר" והודה גם לקלינטון שהתקשרה אליו להודות שהפסידה. "תנו לי לנצל את ההזדמנות להודות לאלפי המתנדבים כאן שעובדים קשה", אמר סנדרס והוסיף: "המתנדבים שלנו עובדים יומם ולילה, עוברים מדלת לדלת ואנחנו ניצחנו בשל האנרגיות שלהם. ניצחנו כי יש לנו את האנרגיה שהמפלגה הדמוקרטית צריכה כדי להצליח בנובמבר". עוד הוא אמר כי הוא שולח מסר לוול סטריט ולוושינגטון: "הממשלה שייכת לכל תושבי אמריקה ולא רק לעשירים".



קלינטון נאמה לאחר היוודע התוצאות ולאור מחיאות הכפיים וקריאות העידוד שלא פסקו, אמרה בצחוק כי היא לא יודעת מה היה קורה אם היא הייתה זוכה והוסיפה כי למרות ההפסד "אני עדיין אוהבת את ניו המפשייר ותמיד אוהב". עוד אמרה קלינטון כי "ניקח את הקמפיין ליתר המדינה ונלחם על כל קול כדי להילחם על פתרון אמיתי שישנה חיים של אנשים".



סנדרס לאחר הניצחון בניו המפשייר. יצחק כל הדרך לבית הלבן? צילום: רויטרס
סנדרס לאחר הניצחון בניו המפשייר. יצחק כל הדרך לבית הלבן? צילום: רויטרס



"נהפוך את אמריקה לנהדרת שוב"


המועמד הרפובליקני טראמפ אמר בנאום הניצחון שלו כי "אנחנו הולכים להפוך את אמריקה לנהדרת שוב. אני רוצה להודות לכולם אבל אני חייב להודות קודם להוריי שאהבו את המדינה והם בטח שמחים עכשיו". עוד הוא אמר: "אנחנו רוצים להודות לאנשים בניו המפשייר, אנחנו אוהבים אותם ואני חושב שגם הם אוהבים אותי, תזכרו - אתם התחלתם את זה".



"שמעתי את הנאום של ברני סנדרס, הוא רוצה לתת את המדינה שלנו, אנחנו לא ניתן לו. אנחנו נעשה את אמריקה נהדרת שוב בדרך הישנה והעולם יכבד אותנו שוב. נבנה מחדש את הצבא שלנו, הוא יהיה גדול יותר וחזק יותר, אף אחד לא יתעסק איתנו", אמר טראמפ והוסיף: "אני אהיה הנשיא הטוב ביותר באמריקה, תזכרו את זה".



טראמפ. יכול להיות מרוצה. צילום: רויטרס
טראמפ. יכול להיות מרוצה. צילום: רויטרס



הבחירות המקדימות באיווה


כזכור, בפריימריז באיווה שנערכו בשבוע שעבר, קרוז גבר על טראמפ כשסיים את המערכה עם 27.65 אחוזי תמיכה (51,666 קולות). למקום השני הגיע טראמפ עם 24.31 אחוזים ( 45,427 קולות). בפער קטן למקום השלישי הגיע מרקו רוביו עם 23.1 אחוזים (43,165). אצל הדמוקרטים הקרב היה צמוד מאוד ובסופו קלינטון ניצחה את סנדרס בארבעה קולות בלבד. מספירת הקולות עולה כי קלינטון גרפה 49.86 אחוזים (701 קולות) בעוד שסנדרס מעט אחריה עם 49.57 אחוזים (697 קולות). הרחק מאחור נותר מרטין אומאלי עם 0.57, המהווים שמונה קולות בלבד.



לאחר הפריימריז באיווה נפגשו שני המועמדים הדמוקרטים לעימות טלוויזיוני חריף שחשף מרוץ שבו קלינטון יורדת לאט מזוהרה הראשוני לטובת אנדרדוג לא מוכר יחסית, בקרב על מי הוא הטוב ביותר להוביל את המפלגה הדמוקרטית בבחירות בשמונה בנובמבר. קלינטון אמרה כי הצעתו של סנדרס להשית ביטוח בריאות אוניברסלי למשלם יחיד תסכן את תכניתו של נשיא ארצות הברית המכהן, ברק אובמה, "אובמה-קר". לטענתה, זו "טעות גדולה".



קלינטון בניו המפשייר. צילום: פייסבוק
קלינטון בניו המפשייר. צילום: פייסבוק



סנדרס ענה לה כי "ביטוח הבריאות של אובמה עשה הרבה דברים חיוביים. אבל מה שהוא לא עשה הוא להתמודד עם העובדה שיש לנו 29 מיליון בני אדם שאין להם כלל ביטוח בריאות. מספרם של אלה שסובלים מתת-ביטוח אף גדול יותר, כאשר מספרם של התשלומים המשותפים ומחירי התרופות משתוללים. אני מאמין כי בעתיד, ולא על ידי כך שנעצור את מה שכבר עשינו כי אני עזרתי לכתוב את החוק הזה, יהיה ביטוח בריאות אוניברסלי לכל העם האמריקני".



אצל הרפובליקנים נערך עימות שמיני תוסס במיוחד ובו כריס כריסטי מושל מדינת ניו ג'רזי וג'ב בוש מושל מדינת פלורידה לשעבר, יצאו למתקפה נגד יריבם רוביו, סנטור מדינת פלורידה והאשימו אותו על היותו חסר ניסיון כדי להגיע לבית הלבן.



"הוא פשוט לא מספיק בעל ניסיון כדי להיות נשיא ארצות הברית ולקבל החלטות אלה", אמר כריסטי על רוביו. "אנחנו כבר צפינו את זה, כולם, במשך שבע השנים האחרונות. תושבי ניו המפשייר הם חכמים, הם לא יעשו את אותה הטעות שוב". רוביו מנגד אמר שהוא הראה בסנאט שיוכל לנהל את הדברים, אבל כריסטי האשים את רוביו שהוא בסך הכל השתמש בשיטה של "נאום בן 30 שניות".