זעם בקהילה היהודית באוסטריה. התובע בעיר גראץ הודיע כי החליט לא לפתוח בחקירה נגד מגזין שפרסם כתבה שבה כינה את האסירים היהודים ששוחררו ממחנה הריכוז מאוטהאוזן במילים "רוצחים סדרתיים", "פושעים" ו"ג'וקים".



המגזין "Aula", הנחשב כמקורב למפלגת הימין הקיצוני "מפלגת החירות" שבראשה עמד בעבר יורג היידר, פרסם בחודש אוגוסט האחרון מאמר בכותרת "במאוטהאוזן, רוצחי המונים יצאו לחופשי". בגוף המאמר טענו הכותבים כי אלפי האסירים שהצליחו להימלט ממחנה הריכוז "הטרידו את אוסטריה על ידי מעשי שוד וביזה, רצח ואונס, והפכו להיות כמו תיקנים מזיקים".



המאמר האנטישמי עורר זעם בקרב ראשי הקהילה היהודית באוסטריה וגם אצל ראשי מפלגת "הירוקים" האוסטרית שהחליטו להגיש בעצמם תלונה לתובע בעיר גראץ. אלא שלאחרונה הודיע דובר התביעה כי לאחר בדיקה הוחלט שלא לפתוח בחקירה ולסגור את התלונה. הטענה המקוממת שבה השתמש דובר התביעה להסביר את ההחלטה הייתה כי "מובן כי שחרורם של כמה אלפי בני אדם ממחנה הריכוז מאוטהאוזן נתפסה כמטרד על ידי חלק מהאוכלוסייה האוסטרית שהושפעה מכך. ישנן ראיות כי חלק מהאסירים אכן ביצעו מעשים פליליים לאחר שחרורם, וכי אכן היו פושעים בקרב האסירים לשעבר במאוטהאוזן".



החלטת התובע הכתה בהלם את ראשי הקהילה היהודית באוסטריה. בראיון ל"מעריב־השבוע" לא הסתיר נשיא הקהילה, אוסקר דויטש, את זעמו על החלטת התובע ואמר כי ראשי הקהילה כבר פנו לשר המשפטים האוסטרי בדרישה לשנות את ההחלטה ולחדש את החקירה. "אין לי מילים להביע את מה שאני מרגיש לנוכח החלטת התובע בגראץ" אמר דויטש, "פרסמנו מכתב פתוח וביקרנו בחריפות את ההחלטה הזאת. כנראה שעל פי התובע בגראץ יש צורך להמשיך את ההיגיון הנאצי באוסטריה. הם ביצעו היפוך מתועב של התפקידים והפכו את הקורבנות לאשמים".



דויטש הוסיף עוד כי "מה שמפריע לי במיוחד היא העובדה כי הפוליטיקאי היחיד באוסטריה שהתבטא ופעל נגד הכתבה הזו היה ראש מפלגת הירוקים. לשום פוליטיקאי אחר היא לא הפריעה. גם המשרד הממונה על התובעים בכל אזור גראץ והסביבה הודיע כי החלטת התובע בגראץ היא נכונה והוא מקבל אותה, נותרתי פשוט חסר מילים לנוכח ההחלטה הזאת".



מה אתם עושים כעת כדי לשנות בכל זאת את ההחלטה?
"פנינו לשר המשפטים האוסטרי בדרישה לשנות את החלטת התובע. הוא הודיע כי יבדוק מה אפשר לעשות על פי החוק האוסטרי במטרה לחדש את החקירה סביב המאמר הנוראי הזה".