מפגן כוח: קצין צבאי בקוריאה הצפונית הוצא להורג לאחר שהואשם ב"פלגנות, שימוש לרעה בסמכות ושחיתות", כך אמר היום (חמישי) גורם בכיר בממשלת קוריאה הדרומית ל-CNN. הבכיר שדיבר בעילום שם, סירב למסור פרטים נוספים על איך או מתי אירעה הוצאתו להורג של רי יונג-גיל, ראש המטה הכללי של צבא קוריאה הצפונית, שמונה לתפקיד בשנת 2013. מקור אחר דיווח כי יונג-גיל הוצא להורג בשבוע שעבר.



דיוויד קאנג, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת דרום קליפורניה, אמר כי המהלך נראה כמפגן כוח של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און. הוצאתו להורג של גיל-יונג היא האחרונה בשרשרת של הוצאות להורג של בכירים בצבא: " זו דרך נוספת עבור קים ג'ונג און להראות שהוא נמצא בשלטון. הוא עדיין צעיר ועדיין לומד מי נמצא בצד שלו ומי לא", אמר קאנג.



הידיעה על ההוצאה להורג מגיעה על רקע מתיחות הולכת וגוברת באזור, בעקבות הניסוי הגרעיני שערכה קוריאה הצפונית בחודש שעבר וכן בשל שיגור הטיל הבליסטי לפני מספר ימים, שהביא לכינוס חירום של מועצת הביטחון ובסיומו פורסמה הודעת גינוי. "ההשקה של קוריאה הצפונית באמצעות טכנולוגיית טילים בליסטיים מייצגת עוד פעולה מערערת ופרובוקטיבית המהווה הפרה בוטה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם", אמרה היועצת לביטחון לאומי של ארצות הברית, סוזן רייס. "הטילים והנשק הגרעיני מייצגים איומים קשים על האינטרסים שלנו - ובכלל זה על שלומן של כמה מבעלות בריתנו הקרובות שלנו. אנו מגנים את השיגור היום", הוסיפה רייס.



שיגור הטיל הבליסטי ע"י קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס
שיגור הטיל הבליסטי ע"י קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס



לאחר הניסוי בפצצת מימן בחודש שעבר, אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, נד פרייס, כי "למרות שאנחנו לא יכולים לאשר את הטענות של קוריאה הצפונית, אנחנו מגנים כל הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם וקוראים שוב לקוריאה הצפונית לציית להתחייבויותיה הבינלאומיות". עוד הוסיף פרייס כי ארצות הברית תמשיך "לשמור ולהגן של בעלות בריתנו באזור" וכן כי "נגיב בהתאם על כל פרובוקציה של קוריאה הצפונית".