נראה כי הנתק ביחסים בין ישראל לאיחוד האירופי הפסיק: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח היום (שישי) עם הנציבה למדיניות חוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. השניים דנו באתגרים המשותפים עימם מתמודדים ישראל והאיחוד במאבק כנגד הטרור. מוגריני הביעה סולידריות עם העם בישראל לנוכח פיגועי הטרור בשבועות האחרונים וחזרה על מחויבות האיחוד לביטחון ישראל, ונתניהו הדגיש את הצורך במאבק בהסתה הפלסטינית המעודדת פעולות טרור כנגד אזרחים ישראלים.



שני הצדדים דנו ביחסים החשובים בין ישראל לבין האיחוד האירופאי בעקבות פרסום הודעת נציבות האיחוד על סימון מוצרים מעבר לקוי 67׳. נתניהו ברך על עמדת מוגריני כי האיחוד מתנגד בתוקף לחרם ולמאמצי ה-BDS כנגד ישראל, וכי הקווים המנחים בנוגע לסימון המוצרים אין בהם כדי לקבוע מראש את תוצאות המו"מ בין הצדדים בנושא הגבולות- אשר צריך להיפתר בין הצדדים עצמם. ישראל מתנגדת לבניה הבלתי חוקית בשטח C, הצדדים הסכימו להמשיך את הדיאלוג בהקשר הזה.



נתניהו והנציבה מוגריני הסכימו כי היחסים בין הצדדים צריכים להתנהל באווירה של אמון וכבוד הדדי, אווירה אשר תסייע בקידום התהליך המדיני. שני הצדדים סיכמו על כינוס מועצת האסוציאציה בעתיד הקרוב. ראש הממשלה נתניהו ציין את הרמה הגבוהה של שיתוף הפעולה בין ישראל לאיחוד בתחום המחקר והפיתוח, כולל במסגרת תכנית HORIZON 2020.


"הסכסוך יהפוך לסכסוך דתי בעל מימד עולמי"

בתוך כך הודיעו נציגי הקוורטט למזרח התיכון הוחלט כי יחובר דוח לקידום פתרון שתי המדינות. נציגי ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם הודיעו היום (שישי) כי המצב הנוכחי אינו יכול להימשך וכי יש צורך דחוף לנקוט צעדים שיעלו בקנה אחד עם תהליך של מעבר לפתרון של שתי מדינות. הקוורטט החליט לחבר דוח שיכלול המלצות לצעדים שעשויים להביא לבלימת ההסלמה הביטחונית ולקידום פתרון שתי המדינות.



כך נמסר בהודעה היום מטעמם: "הקוורטט מחויב לפעול בתיאום עם בעלי העניין המרכזיים, כולל מדינות באזור ומועצת הביטחון של האו"ם כדי לייצב את המצב ולתמוך בפתרון כולל וקבוע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. במסגרת זו הקוורטט יכין דו"ח על המצב בשטח כולל המלצות שעשויות לסייע במתן מידע לדיונים בינלאומיים על הדרך הטובה ביותר לקדם את פתרון שתי המדינות".


במהלך היום בכנס הבטחון העולמי במינכן נפגש שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נפגש היום עם עבדאללה מלך ירדן במהלך כנס הביטחון במינכן. בפגישה דנו השניים ביחסים הבילאטרליים בין ירדן לישראל, בהתפתחויות האחרונות במזרח התיכון ובאפשרויות לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. עבדאללה נאם במהלך הכנס ואמר כי "הסכסוך יהפוך לסכסוך דתי בעל מימד עולמי". 

 חילופי דברים דומים ברוחם נערכו בין שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב לח"כ ציפי לבני, שנפגשו אף הם בכנס הביטחון העולמי במינכן. לברוב אמר בפגישה כי רוסיה מבינה את הצורך של ישראל להילחם בטרור, אבל הקיפאון לא יחזיק מעמד ונדרשים צעדים בשטח לכיוון שתי מדינות. עוד הוסיף כי ישראל צריכה לחזור לבדוק ברצינות את יוזמת שלום הערבית כי היא עשויה להביא לשינוי מול העולם המוסלמי. לבני מצידה הביעה בפגישה את דאגתה מציר העברות הנשק שנוצר בין סוריה לחיזבאללה, ולברוב מסר שרוסיה מטפלת בנושא ומנסה למנוע אותן.