ראש ממשלת טורקיה, אחמט דוואטולו, אישר אמש (ראשון) כי מדינתו תקפה מטרות של המורדים הכורדים בצפון סוריה ודרש מהקבוצה לסגת מאזור שעליו השתלטה לאחרונה. "אנחנו נגיב במתקפת נגד לכל צעד", אמר ראש הממשלה הטורקי והוסיף כי "על המורדים הכורדים לסגת מאזור עזאז ולא להתקרב אליו ואל סביבתו".



טורקיה וסעודיה עשויות לפתוח במבצע קרקעי נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה, כך אמר שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו. לדבריו, סעודיה תשלח מטוסי קרב וחיילים לבסיס חיל האוויר אינצ'ירליק בדרום טורקיה.



שלשום הדגיש שר ההגנה של ארה"ב, אשטון קרטר, את התפקיד שממלאות סעודיה ואיחוד הנסיכויות במאבק נגד דאעש ורמז כי כוחות מיוחדים מהמפרץ יסייעו ל"כוחות מקומיים" בסוריה לכבוש את העיר א־רקה, בירת דאע"ש בסוריה.



רשת אל ערביה דיווחה אתמול כי צבא טורקיה הפגיז עמדות של הכוחות הכורדיים בפרבר הצפוני של חלב, באזור העיר אעזאז, וגם בשדה התעופה הצבאי מינג, שעליו השתלטו הכורדים בימים האחרונים.



בינתיים חיל האוויר הרוסי ממשיך להפציץ אזורים נרחבים כדי לחזק את צבאו של הנשיא בשאר אסד, שמבטיח בראיון נדיר "להילחם בטרוריסטים עד שנחזיר שליטה על המדינה כולה".



ההפצצות מתרכזות בערים ובעיירות בפרבריה הצפוניים של חלב ובפרברי חומס. גל הפליטים הסוריים הנעים לגבול טורקיה נמשך. מצבם של הפליטים קשה. הם מקימים לעצמם אוהלים ארעיים שלא מגינים עליהם מפני הקור העז.



"לפליטים חסר הכל, כולל שמיכות, אוכל ומי שתייה", אמר מנהל הלשכה הסורית לזכויות הפליטים בתוך סוריה, מואיד שאקר, לערוץ אל ג'זירה. "מחנות הפליטים על גבול טורקיה אינם בטוחים. מטוסים רוסיים חגים מעליהם ותוקפים את האזורים הצפוניים. כיום מדובר ב־2,200 משפחות ליד באב א־סלאמה שבצפון פרברי חלב, 1,600 משפחות בצפון אידליב ו־800 ליד הר הכורדים". מורדים סוריים סיפרו כי העיר תל רפעת שבצפון מחוז חלב הייתה יעד להפצצות אינטנסיביות של מטוסי קרב רוסיים.



רוסיה מאותתת כי אין בכוונתה להוריד פרופיל ושיגרה לאזור ספינה נוספת, נושאת טילי שיוט. בהודעתו מסר חיל הים הרוסי כי "זליוני דול", החמושה בטילים מסוג "קאליבר" ותגיע בימים הקרובים אל חופי סוריה, היא ספינה חדשה שהצטרפה בסוף השנה לצי הים השחור.



הפגזת כוחות המשטר הסורי בעיר א-ראקה. צילום: רויטרס
הפגזת כוחות המשטר הסורי בעיר א-ראקה. צילום: רויטרס



הסיכום על "הפסקת הפעילות העוינת" בסוריה, שהושג שלשום לפנות בוקר במינכן, ייכנס לתוקפו רק בעוד שבוע ועד אז יימשכו הקרבות, כנראה בעיקר באזור העיר הגדולה חלב, שם ינסו כוחות המשטר, בעזרת בעלי בריתם, להגיע להישגים אסטרטגיים, כולל השתלטות על הגבול הסורי־טורקי המהווה נתיב אספקה מרכזי למורדים. "הרוסים משאירים אדמה חרוכה", אומרים תושבים בחלב, "אבל אנחנו לא מוכנים לעזוב את העיר".



ארה"ב, רוסיה ומדינות נוספות הסכימו על הפסקת הלחימה בעוד שבוע ועל משלוח סיוע הומניטרי לאזורים הנמצאים תחת מצור. עם זאת, ההסכם לא כולל את הארגונים דאעש וג'בהת א־נוסרה של אל־קאעידה.




"הפתרון יגבה מחיר כבד"



במערב מדגישים כי ללא הפסקת ההפצצות של רוסיה אין סיכוי של ממש להשיג שקט. נשיא סוריה בשאר אסד התראיין שלשום באופן נדיר לסוכנות הידיעות הצרפתית בארמונו בדמשק. לשאלה אם הוא שואף להשיג שליטה מחדש בכל המדינה, השיב: "בין אם אנחנו מסוגלים לעשות זאת או לא, זאת מטרה שאנחנו שואפים אליה ללא היסוס. הפתרון ייקח זמן רב ויגבה מחיר כבד".



בינתיים, בוועידת הביטחון שמתקיימת במינכן האשים ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, את המערב בחידוש המלחמה הקרה. לטענתו, צעדי נאט"ו והאיחוד האירופי נגד מוסקבה, גם עקב משבר אוקראינה, יצרו אווירה של חוסר אמון.



ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס אמר בוועידה כי רוסיה "חייבת להפסיק להפגיז אזרחים בסוריה, כדי שנמצא את הדרך לשוב לשלום". מדבדב הכחיש זאת בתוקף וטען ש"אין הוכחות שאנחנו פוגעים באזרחים". ראש הממשלה הרוסי הוסיף כי דרוש שיתוף פעולה עם ארה"ב, וכי "אין צורך להפחיד אף אחד עם דיבורים על פעולה קרקעית".



ואילו מזכיר המדינה ג'ון קרי, הדגיש כי אם ייכשלו מאמצי השלום - ייתכן כי כוחות זרים נוספים ייכנסו למעגל הסכסוך המדמם, שכבר גבה את חייהם של 470 אלף מאז 2011. "אם משטר אסד לא ימלא אחר מחויבויותיו ואם האיראנים והרוסים לא יכפו עליו את ההבטחות שלהם, אז ברור שהקהילה הבינלאומית לא תשב בחיבוק ידיים", אמר קרי. "ייתכן שנוסיף כוחות קרקעיים". קרי בונה על ההצעה הסעודית לשגר כוחות קרקעיים להיאבק בדאעש, מאחר שהנשיא ברק אובמה כבר שלל שליחת כוחות אמריקאיים לאזור הדמים.