לפני כמעט 20 שנה יצא לאקרנים הסרט "הלוחש לסוסים" בכיכובו של רוברט רדפורד. בסרט נטען כי הסוסים מסוגלים להבין בני אדם ואף לרפא את מכאוביהם. כעת מתברר כי לא זאת בלבד, לסוס ישנה גם יכולת מופלאה להגיב לאדם שנמצא במצב רוח כעוס או לחלופין במצב רוח טוב. אדם כועס אגב יגרום גם לתגובה פיזית אצל הסוס, שיגביר את קצב פעימות לבו.



חוקרים באוניברסיטת סאסקס באנגליה ערכו את המחקר, שבמהלכו הוצגו ל־28 סוסים תמונות גדולות של בני אדם, המציגים רגשות שונים, לרבות צחוק, כעס, בכי ועוד. מהתוצאות, המתפרסמות כעת בכתב העת "Biology letters", עולה כי הסוסים הגיבו בצורה שונה כלפי כל תמונה בהסתמך על הרגשות שהוצגו בה: "התוצאה העיקרית שקיבלנו גילתה כי הסוסים הסתכלו על פנים כועסות בתמונה בעזרת העין השמאלית שלהם. המוח של בעלי חיים פועל כך שתמונה שנקלטת בעין שמאל של בעל החיים, מעובדת על ידי הצד הימני במוח, שמתורגל לעבד רגשות שליליים. הצמדנו לסוסים גם מוניטורים המיועדים למדוד את קצב פעימות הלב שלהם, וגילינו כי כאשר הם הביטו בפנים אנושיות כועסות, קצב הלב שלהם הפך למוגבר" סיפרה החוקרת איימי סמית'.



רק לאחרונה התפרסם מחקר דומה, שלפיו גם כלבים ניחנים ביכולת לזהות רגשות של בני אדם ולהגיב אליהם בהתאם. סמית' מסבירה כי נתון זה קיים עקב העובדה שבעלי חיים הנמצאים בקשר יומיומי עם בני אדם פיתחו יכולת גבוהה לזהות את תחושותיהם: "המחקרים האחרונים מראים כי להתנהגות שלנו יש השפעה גדולה על בעלי החיים שלצדנו. כאשר אנו שמחים, עצובים או כועסים, בעלי חיים ובעיקר סוסים מזהים זאת ומגיבים בצורה שונה" אומרת סמית'.



אגתה דוקוביץ' (23), שבימים אלו מסיימת תואר שני בלימודי פסיכולוגיה של בעלי החיים באוניברסיטת ורשה בפולין, משמשת כמדריכת רכיבה על סוסים. לאחר שנודע לה על המחקר החדש ותוצאותיו, היא הסבירה כי כבר בעבר "נערכו הרבה מאוד מחקרים שהוכיחו כי בעלי חיים שונים מסוגלים לזהות רגשות ופרצופים שונים של בני אדם, אבל אצל הסוסים היכולת הזאת גבוהה במיוחד. סוסים מגיבים בצורה שונה לחלוטין כאשר עומד מולם אדם מתוח או חושש, או כאשר עומד מולם אדם בטוח בעצמו. המדענים משתמשים כיום במחקרים אלו כדי להסביר את ההתפתחות הרגשית של בני אדם לאורך האבולוציה וכיצד היא השפיעה על בעלי החיים שסביבנו".