האם המלחמה בסוריה עומדת בפני הסלמה, לאור הצהרות טורקיה וסעודיה שהן שוקלות מבצע צבאי? ראש החוג למזרח תיכון מאוניברסיטת תל אביב, פרופסור עוזי רבי, אמר הבוקר (ראשון) לנסים משעל ברדיו ללא הפסקה: "ההצהרות של טורקיה וגם סעודיה מגיעות כיוון שהן רואות בעיניים כלות איך כל המזרח התיכון שיכול היה לשחק לאינטרסים שלהן, הולך ומתמוטט לנגד עיניהן עם הרוסים, עם האכזריות והציניות שלהם, עם ההתאוששות של משטר אסד, ועם העובדה שאין מאחוריהן מעצמה, שיכולה באמת להטות את הכף. כמובן שלטורקים יש את האינטרסים שלהם, ולסעודים את האינטרסים שלהם, אבל נמשך הקו הדתי-אתני, סונים ושיעים ועוד כהנה וכהנה".

"צריך לזכור שזה מתואם עם האמריקנים במובן מסוים", הדגיש פרופ' רבי, "כי האמריקנים מבינים היום, שאם הם רוצים להציל משהו מהמורשת של ברק אובמה, אם הם לא רוצים שיירשם על שמו האסון ההומניטרי הזה, של חצי מיליון איש הרוגים ומיליוני פליטים ועקורים, צריך להפוך את המשחק ליותר יקר מבחינת הרוסים.

"כרגע הרוסים משיגים הישגים מאוד גדולים מבלי לשלם מחירים. ברור שאם אין התנגדות לכך, זה עלול להימשך. הניסיון האמריקני, שמגובה עם הטורקים והסעודים, הוא 'להוביל מאחור'. כי האמריקנים לא יכנסו בעצמה פנימה. זו מורשת אובמה, והוא לא ישנה אותה בשנה הקרובה. הטורקים והסעודים משפרים עמדות ומחפשים איך לנהל את המאבק".
 

"הסעודים יכניסו כוחות קרקע? הם הרי תמיד שולחים אחרים"
"בוודאי", הסכים פרופ' רבי, "הבעיה היא המורדים לא יכולים להעמיד, בסופו של דבר, אתגר אמיתי לאיראנים, לרוסים, לבשאר ולחיזבאללה. הטורקים והסעודים יכולים לתת מכות נקודתיות, בעיקר הטורקים, כפי שכבר ראינו. אתה חייב כאן מנוף אמיתי. הבעיה היא שסעודיה אומרת שאין מלחמה טובה ויעילה נגד דאעש, אלא אם בשאר בחוץ. האמריקנים טוענים שאפשר למגר את דאעש גם כשבשאר על תילו. כלומר זה לא מחנה שהוא כל כך מלוכד, ויש בו כל מיני אינטרסים".

"אם להיות ציניים ובעלי שיקול קר, ככל שהמאבק הזה יעמיק ויהיה קשה יותר, לרוסים ולאסד לנצח את הקרב, כך ייטב לישראל", אמר הפרופ'. "כי החשש הגדול הוא שאסד יעשה באיזשהו שלב תפנית דרומה וכל העניין של הגולן הסורי, ואזורים שהם עם עין צופיה של ישראל וירדן ייכנסו למשחק. זה מרחב שמתפרק ומייצר הרבה מאוד נקודות מוקד ומתח לישראל ולאזור כולו.

"השדה המזרח תיכוני מורכב, נפיץ ומסוכן מאי פעם. דאעש הופך כאן למכשיר ולא למטרה. יש כאן הרבה מאוד אינטרסים, ואוריינטציות, הרבה מאוד חשדות, הרבה עיוותי תפיסה לגבי הצד השני. לא נראה שאחד הצדדים יוכל להשתחרר כל כך מהר מהתסבוכת הגדולה בצפון סוריה".