משרד ההגנה של רוסיה אמר היום (שבת) כי נרשמו אצלו תשע הפרות של הפסקת האש בסוריה במהלך היממה האחרונה. בהצהרה, נאמר כי היו שש הפרות במחוז חאלב, אחת בדמשק, אחת בלטקיה ואחת בדרעא. עוד נמסר כי מחוז אידליב בסוריה הותקף מתוך שטח טורקיה וכי חיל האוויר של רוסיה לא ביצע תקיפות על יחידות חמושות.


אתמול, הגיעו 25 משאיות של סיוע הומניטרי ורפואי הגיעו לאזורים הסמוכים לדמשק, בירת סוריה, כחלק מניצול הפסקת האש עליה הוחלט לפני כשבוע. לפי דובר משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, אל האזור הגיע משלוח של מזון ומצרכים אחרים עבור 20,000 בני האדם שניצלו את ההפוגה כדי לברוח מהבירה. 
 
ככל הנראה, ההחלטה על הפסקת התקיפות, אשר נכנסה לתוקף ביום שבת האחרון, הופכת את הגישה לאזור עבור האו"ם והסהר האדום קלה יותר. אך יש לזכור כי למרות ההחלטה, הלחימה נמשכת בחלקים מסוימים של המדינה וכי למרות שהסיוע עושה דרכו לאזור, אין הדבר אומר כי הנזקקים לטיפול אכן מקבלים אותו. קבוצת באופוזיציה הסורית מתחו ביקורת על המתרחש ואמרו כי "הסיוע אינו מספק ולא עונה על 10% מהצרכים שלנו". 
 

"תנאי ההפוגה לא מולאו"

 
ראש האופוזיציה הסורית ריאד חיג'אב, הסביר אמש כי התנאים לא מולאו. לטענתו, נשיא סוריה בשאר אל-אסד, רוסיה ובנות בריתה ביצעו 90 תקיפות אוויריות בארץ מאז הפסקת האש שהוכרזה. במסיבת עיתונאים שנערכה בפריז, אמר חיג'אב, ראש הממשלה הסורי לשעבר, כי התנאים של ההפוגה לא מולאו, וכי ציוד רפואי ומזון נחסם ולא הגיע לאלו הזקוקים לו: "החלטת מועצת הביטחון לא נאכפה וסיוע הומניטרי לא נמסר, חסימות לא הוסרו ואסירים לא שוחררו". 
 
באו"ם שואפים לחדש את שיחות השלום ב-9 במרץ בז'נבה, בניהולו של השליח המיוחד של האו"ם לסוריה, סטפאן דה מיסטורה. חיג'אב אמר כי עוד מוקדם מדי כדי לשלול חזרה לשולחן המשא ומתן: "אנחנו הולכים לקיים התייעצויות בינינו, אנחנו גם הולכים להתייעץ עם גורמים פוליטיים וצבאיים שונים בוועדה, ולאחר מכן נמסור את החלטתנו". 

סיוע הומניטרי בדרך לסוריה. צילום: רויטרס
 
קודם לכן אמר אנטוני בלינקין, סגנו של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, כי התנאים של ההפוגה אכן לא מולאו וכי סיוע הומינטרי אכן נחסם בדרכו אל היעד. עם זאת, הדגיש בלינקין כי המצב בשטח השתפר וכי יש מי שמצליח לקבל את הסיוע. בעת ביקורו בפריז הדגיש: "נדרוש דין וחשבון מכל מי שמפר את הפסקת האש".
 
 250 אלף בני אדם נהרגו בלחימה בסוריה, ולמעלה ממחצית מהאזרחים עזבו את בתיהם, שנהרסו כחלק מהקרבות.