משרד ההגנה האמריקאי הודיע היום (שני) יותר מ-150 חמושים של ארגון הטרור הסומלי א-שבאב נהרגו ביום ראשון בהפצצה אווירית על מחנה אימונים מצפון לבירה מוגדישו, וזאת אחרי שהתקבל מידע על כוונה לבצע פיגועים נגד כוחות אמריקאים ביבשת.

אתמול דיווחו כלי תקשורת בסומליה כי תושבים שמתגוררים באזור הכפר דהריו, כ-200 קילומטר מצפון למוגדישו, סיפרו כי הם שמעו שבעה פיצוצים מכיוון מחנה האימונים הסמוך של א-שבאב בעת שבמקום נערך טקס סיום של פעילי ארגון הטרור.

אתמול אישר הפנטגון כי הפיצוצים היו תוצאה של מתקפה אווירית אמריקאית ששילבה כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים נגד מחנה האימונים ראסו וכי יותר מ-150 חמושים נהרגו, ללא נפגעים אזרחיים. דובר משרד ההגנה, קפטן ג'ף דיוויס, מסר כי התקיפה בוצעה אחרי מעקב של שבועות ארוכים בעקבות מידע מודיעיני על איום מיידי למתקפה שמתכנן הארגון באמצעות הפעילים שעברו אימונים.

"אנחנו יודעים שהם עמדו לצאת מהמחנה ושהם היוו איום מידי על ארצות הברית ועל הכוחות של האיחוד האפריקאי בסומליה", אמר. "סילוקם יפגע ביכולת של א-שבאב לעמוד ביעדי הארגון בסומליה, אשר כוללים גיוס חברים חדשים, הקמת בסיסים ותכנון התקפות נגד ארצות הברית וכוחות האיחוד האפריקאי".

זו לא הפעם הראשונה שבה ארצות הברית פועלת נגד ארגון א-שבאב (הצעירים), שמהווה מאז שנת 2012 את הזרוע של אל-קאעידה במזרח אפריקה ובעבר בוצעו תקיפות אוויריות ממוקדות שהצליחו לחסל מנהיגים בכירים בארגון.

א-שבאב, שאיבד את שליטתו בבירה מוגדישו לפני כחמש שנים, עדיין מהווה איום משמעותי על יציבותה של המדינה המפוררת ועומד מאחורי פיגועים נגד כוחות הממשלה והאיחוד האפריקאי במדינה ונגד מלונות ומסעדות בעיר הבירה. הארגון גם עמד מאחורי פיגועי התאבדות באוגנדה ובקניה, כולל ההשתלטות על קניון ווסטגייט היוקרתי בניירובי בספטמבר 2013.

בחודש שעבר גם ניסה הארגון להפיל מטוס נוסעים סומלי עם עשרות נוסעים, אולם המטען שהוסתר בתוך מחשב נייד התפוצץ מוקדם מדי וגרם לחור במטוס והמחבל שהיה על כיסא גלגלים היה הקורבן היחיד. ביום שבת נפצעו ארבעה בני אדם בפיצוץ נוסף של מחשב נייד ממולכד בכניסה לשדה התעופה בעיירה בלדוויינה שבמרכז המדינה.