חמש שנים לאסון פוקושימה: יפן מתאבלת היום (שישי) על האלפים שאיבדו את חייהם ברעידת האדמה האדירה והצונמי שגרמו לאסון הגרעיני הקשה ביותר שידעה האנושות מאז 1986. הרעידה, בעוצמה 9,  פגעה בחוף ביום שישי קריר, גורמת לגלי ענק שחורים שכיסו לחלוטין עיירות שלמות והובילו למותם של כ-20 אלף אנשים. 

הצונמי פגע במתקן הגרעיני בפוקושימה, גרם להתכה של שלושה כורים והוביל להתפרצות קרינה בשטח נרחב, תוך זיהום מים, מקורות מזון ואוויר. מיד לאחר האירוע, ראש ממשלת יפן דאז, נאוטו קאן, הודה כי נרשם חשש שיהיה צורך לפנות את עיר הבירה טוקיו, וקיומה של יפן כולה היה בסכנה של ממש. בסופו של דבר, פונו כ-160 אלף אנשים, שהחלו חיים חדשים במקומות אחרים במדינה. עד היום, יש לחלקים נרחבים באזור איסור כניסה מוחלט.
 

עובדי החברה שיצרו את הכור שנהרס עומדים בדקה הדומייה לאסון, היום. צילום: רויטרס


משפחות החללים התכנסו היום בכל מקום בו התאפשר להם להיזכר: בבתי הקברות שעל קו החוף ההרוס, מול בתים שרוקנו מכל תוכנם על ידי הגל האדיר, ובחופים. הם הניחו פרחים וקטורת וקדו בעיניים רטובות. הדגלים בבניין הממשלה הורדו לחצי התורן, חלקם כוסו בשחור. 
בריקוזנטקה, שהושטחה על ידי גל בגובה 17 מטרים ואיבדה שבעה אחוזים מאוכלוסייתה, הכאב נשאר חזק. "אנחנו עדיין מרגישים את הצלקות, והמציאות היא שרבים עדיין מנסים להתחיל מחדש את חייהם", אמר יאשיצ'י יאנאשיטה, לשעבר עובד בעירייה.
ב-14:46, השעה בה פגע הגל, הפעמונים צלצלו בטוקיו ואנשים הרכינו ראשיהם בדקה דומייה. כל הרכבות התחתיות בטוקיו הענקית עצרו. ראש הממשלה שינזו אבה והקיסר אקיהיטו נכו בטקס רשמי בטוקיו בו נכחו 1,200 אנשים, חלקם ניצולים מהאזור. 

נזירים על החוף בפוקושימה, היום. צילום: רויטרס
"אבא, ביום ההוא התקשרתי אליך כל כך הרבה פעמים, אבל לא ענית...", אמר מסיקו קימורה, שאיבד את הוריו בעיר אונגאווה. "הבית שלנו פשוט נקרע מהיסודות. שום דבר לא נשאר חוץ משני ספלי תה תואמים שאבא ואמא השתמשו בהם, אחד על השני". 
הממשלה הוציאה כבר מיליארדי דולרים בניסיון לשקם את הקהילות שנפגעו באסון, כולל במפעלים הנדסיים שהרימו את הארץ כדי למנוע פגיעה מגלים נוספים. אך נשארה עוד עבודה רבה מול האלפים שעדיין לא מצאו לעצמם מגורי קבע חדשים. "אני מרגיש שכמות האנשים שלא יודעת מה לעשות, שאפילו לא מנסה יותר, רק גדלה", אמר קאזו סאטו מריקוזנטקה. "הלבבות שלהם מנותצים".
"התשתיות מתוקנות, הלבבות לא", אמר איקי קוגאמי, דייג שאיבד באסון 51 חברים לעבודה, רבים מהם נהרגו במהלך ניסיונות לסייע לאחרים. "אני לא מפסיק לראות את הפנים של אלו שמתו... יש כל כך הרבה חרטה, אני לא יכול לבטא את זה בכלל". 

ביפן עדיין נמצאים בטראומה לאחר שלפני כחצי שנה יותר מ-100 אלף בני אדם נמלטו מבתיהם בעקבות גשמים עזים שגרמו לשיטפונות שניתקו בתים מהיסודות ועקרו עצים. חלק מהאזורים ספגו ב-48 שעות כמות כפולה של גשם מאשר בכל חודש ספטמבר ממוצע בעקבות המעבר של הסופה הטרופית אטאו באי הונשו. חלק מהתושבים חולצו על ידי מסוקים, לאחר שנתקעו על גגות בתיהם.