סוכנות הידיעות איי-פי (AP) שיתפה פעולה עם משטר גרמניה הנאצית של היטלר בשנות ה-30, סיפקה עיתונים אמריקניים עם חומרים שהופקו ונבחרו בקפידה על ידי משרד התעמולה הנאצי, כך חושף היום (רביעי) ה"גארדיאן" באמצעות חומרי ארכיון שהתגלו על ידי היסטוריונית מגרמניה.

סוכנות הידיעות המבוססת בניו יורק נכנסה להסכם עם המשטר האפל באמצעות חתימה על "חוק העריכה" של גרמניה הנאצית, ובה הבטיחה כי "לא לפרסם דבר שעלול להחליש את חוזקתו של הרייך בחו"ל או בבית". AP גם אפשרה למשטר הנאצי להשתמש בארכיון התמונות שלה לצורך תעמולה אנטישמית. תמונות של צלמי AP שימשו לחוברת שהיתה לרב-מכר: "תת האדם" והספרון "היהודים בארה"ב", שם השתמשו לתמונת שער בתמונתו של ראש העיר ניו יורק פיורלו לה-גארדיה אוכל באמצעות ידיו.
 
סוכנות הידיעות איי-פי הייתה היחידה שנותרה פתוחה בפני גרמניה של היטלר, והמשיכה לפעול לצד הנאצים עד לכניסת ארה"ב למלחמה בשנת 1941. עד אז הם מצאו עצמם במקום הרווחי למדי, כערוץ הראשי לדיווחי חדשות ותמונות מהעולם שמחוץ למדינה בשלטון טוטליטרי.

יחידת תעמולה

במאמר שפורסם במגזין אקדמי להיסטוריה מודרנית, ההיסטוריונית הארייט שארנברג מראה כי AP היתה יכולה להשיג גישה רק באמצעות כניסה מועילה לשני הצדדים, בשיתוף פעולה עם המשטר הנאצי.

אחד מארבעה צלמים שהועסקו על ידי AP, פרנץ רות', היה חבר ביחידת התעמולה של ה-SS, ותצלומיו נבחרו באופן אישי על ידי היטלר. מאז פרסומה של שארנברג אודות הקשר האסור, הסירה סוכנות הידיעות את התמונות שצולמו על ידי רות', על אף שעדיין ניתן לראות אותן באופן מוקטן בשל "בעיות תוכנה".

בסוכנות הידיעות AP אמרו בהצהרה כי מאמרה של שארנברג "מתאר אנשים ופעילותם לפני ובמהלך המלחמה שלא היה ידוע עליהם ל-AP". דובר סוכנות AP הוסיף ואמר ל"גרדיאן": "בזמן שאנחנו ממשיכים לחקור את העניין, איי-פי דוחה כל רמיזה כי היא באופן מכוון 'שיתפה פעולה' עם המשטר הנאצי. הגדרה מדויקת יותר היא כי AP וסוכנויות זרות אחרות עמדו בפני לחצים אדירים מהמשטר הנאצי מאז עלייתו לשלטון של היטלר ב-1932 עד לגירושה של AP מגרמניה ב-1941. הנהלת איי-פי התנגדה ללחצים, בזמן שעבדה כדי לאסוף חדשות מדויקות, נחוצות ואובייקטיביות בתקופה חשוכה ומסוכנת".

סוכנות הידיעות AP מסרה עוד כי היתה נתונה ללחצים מצד המשטר הנאצי, מאז עלייתו לשלטון ב-1933 ועד סילוקה מגרמניה ב-1941. לדבריה, "צוות AP עמד בלחצים שהופעלו ועשה כמיטב יכולתו כדי לספק סיקור חדשות מדויק, חיוני ואובייקטיבי בתקופה החשוכה הזו".