היומון "אלערב אלג'דיד", חשף הבוקר (ראשון) כי מקורות מצרים דיווחו כי במסגרת ביקורה של משלחת החמאס בקהיר המודיעין במדינה ביקש מידע לגבי שני אזרחים ישראלים ושני חללי צה"ל המוחזקים בידי חמאס מאז מבצע צוק איתן ב-2014, אורון שאול והדר גולדין ז"ל. על פי גורמים בישראל שורר קשר טוב בינינו לבין המצרים, "הטוב ביותר מאז חתימה על הסכם השלום עם מצרים" ולכן סביר להניח כי ישראל קיבלה את התשובות מהמצרים ומחזיקה במידע חדש לגבי גורלם של הארבעה. 



המקורות אמרו לעיתון כי הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה קיימת התקדמות במשא ומתן בעניינם של החיילים הנעדרים, התרחשה במקביל לביקור משלחת חמאס בקהיר, מה שמחזק את הרושם כי אכן יש מידע חדש. גורמים בישראל מסרבים להתייחס בשלב זה לדיווחים. המצרים נחשבים לכר הבטוחה ביותר לקיום קשר עקיף בין ישראל לבין חמאס: לא פעם תיווכו בין שני הצדדים כולל בעימותים צבאיים שבהם סייעה מצרים להפסקות אש. 



מקורות מצרים ופלסטינים טענו כי בקשתם של המצרים למידע על הארבעה נכללת בסל הנושאים עליהם דנים הצדדים, במסגרת המאמצים לשיקום היחסים בין קהיר לבין הרצועה. במהלך הפגישה, משלחת החמאס ביקשה לקבל פרטים על ארבעת הפלסטינים שנחטפו בחצי האי סיני. עוד דנו בפתיחת מעבר רפיח והפסקת ההאשמות מצד קהיר לארגון העזתי. עוד דיווח העיתון כי המשלחת פגשה גם את ראש הלשכה המדינית חאלד משעל.


חמאס מכחישים משא ומתן

כזכור, בשבוע שעבר, העיתון הלונדוני "א-שארק אל-אווסט" דיווח כי גורמים בחמאס מכחישים שמתקיים משא ומתן עם ישראל בענייני חילופי שבויים, אולם שבו והדגישו את התנאים המקדימים שלהם לתחילת משא ומתן כזה. המקורות מסרו לכתבת העיתון ברצועת עזה, כי יש לארגון שני תנאים לעסקת חילופי שבויים: הראשון - שישראל תשחרר את כל משוחררי עסקת גלעד שליט, שנעצרו שוב. השני - שהמשא ומתן לשחרור האסירים יעמוד בפני עצמו ולא יהיה קשור לכל נושא אחר. הדברים נאמרו בתגובה להצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרת "ההצהרה המדינית" מהשבוע שעבר, שהוא עוקב אישית אחר סוגיית החיילים שנמצאים בידי חמאס מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014, וכי נעשים מאמצים כבירים בעניין זה. בחמאס סיפרו, כי "ישנם מתווכים חיצוניים, שבודקים אפשרות לעסקה".



זו אינה הפעם הראשונה שעסקת חילופי אסירים בין החמאס לישראל עומדת על הפרק. לפני חודשיים דרש נתניהו מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להתערב, במטרה להחזיר את גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול. בדיווח בעיתון הסעודי נאמר עוד כי ממשלת ישראל הציעה במסגרת המשא ומתן בקהיר, לשחרר 25 פלסטינים שנעצרו במהלך מבצע צוק איתן וכן להשיב 18 גופות פלסטינים בתמורה לקבלת גופותיהם של שני חללי צה"ל. חמאס סירב בתוקף להצעה זו וגם אז דרש שעניין האסירים יעמוד בפני עצמו.



כזכור, ביולי הותר לפרסום כי בספטמבר 2014 חצה אברהם מנגיסטו בן ה-28 מאשקלון את הגבול לרצועה ומאז נעלמו עקבותיו. על פי הערכות גורמי הביטחון, הוא מוחזק בידי חמאס. אזרח בדואי מהנגב, ששמו לא הותר לפרסום, מוחזק גם הוא ברצועת עזה.