רוסיה החליטה להסיג את כוחותיה העיקריים מסוריה מפני שהתאכזבה מכישלון לוחמי איראן וחיזבאללה, הנלחמים בצד המשטר הסורי, בהשגת ניצחונות אל מול המורדים החמושים – כך דיווח הערב (שני) האתר הסעודי "אילאף".
 
בדיווח של כתב אתר "אילאף" בישראל, מג'די חלבי, נאמר כי רוסיה דאגה לתמיכה אווירית ואף הפגיזה את האזורים שבהם לחמו אנשי איראן וחיזבאללה מול אנשי האופוזיציה או ארגון המדינה האסלאמית, דאעש, אך במקביל לא קיבלה תמורה על הקרקע. עוד נאמר כי חילוקי הדעות בין מוסקבה לבני בריתה בתוך סוריה היו כה עמוקים, עד כדי כך שהנשיא ולדימיר פוטין הודיע, בהפתעה גמורה, על הסגת כוחות ארצו. "חילוקי הדעות בין רוסיה לבין איראן וחיזבאללה היו חזקים יותר מהברית עם המשטר הסורי, מה שהביא את הרוסים להכריז על נסיגת הכוחות", אמר המקור לאתר הסעודי. "בנוסף, התיאום הרוסי עם ארצות הברית ומדינות ערב בעניין הפסקת האש בסוריה והמשך המשא ומתן בין המשטר לאופוזיציה תרם להחלטה על הנסיגה. איראן וחיזבאללה הופתעו לרעה מעצם התיאום הזה".
 

לוותר על אסד


המקורות ציינו שלוש סיבות שונות שתרמו למחלוקת בין רוסיה לבני בריתה השיעים. הרוסים דחו את הראייה האסטרטגית של המשטר האיראני כי משטרו של הנשיא בשאר אסד הוא המגן של השיעים בסוריה והאינטרסים של טהרן באזור, במיוחד נגד מדינות המפרץ. נוסף על כך, דחו הרוסים את האפשרות שאיראן תעביר אמצעי לחימה מתקדמים אל חיזבאללה בלבנון. במקביל, כך על פי המקורות, מוסקבה היתה נכונה לוותר על אסד במסגרת הסכמים עתידיים.
 

הסיבה השנייה למחלוקת היתה הכורדים. בעוד שאיראן רואה בעצמאות הכורדים איום על היציבות הפנימית שלה, שם חיים כשלושה מיליון כורדים, רוסיה תומכת בזכותם של הכורדים לעצמאות, מאחר והם הלוחמים האפקטיביים ביותר נגד דאעש ואפשר לסמוך עליהם. 
 
הסיבה השלישית היא כישלונם של איראן וחיזבאללה להשיג הישגים צבאיים, כולל הרחבת המלחמה בתדמור וא-רקה וניגוד אינטרסים בהרחקת דאעש מזרחה, לכיוון הגבול העיראקי. "איראן חששה מהאפשרות לעימותים עם דאעש על גבולה עם עיראק", הסביר המקור. "רוסיה קיבלה הבטחות מבני בריתה, שיהיו להם הישגים מהירים בניגוד להערכות מוקדמות, ולמרות שנהרגו 1,500 לוחמי חיזבאללה ואיראן ועוד 5,000 נפצעו".