הקריאה הפלסטינית לחרם על ישראל, BDS, מתפשטת לאחרונה מאירופה לארצות הברית, ובמיוחד לקמפוסים ואוניברסיטאות אמריקנים. כתב ערוץ 10 עמרי מניב חשף הערב (שני) את ממדי התופעה, וראיין לראשונה את האקדמאי הפלסטיני שייסד את תנועת הסטודנטים למען המאבק הפלסטיני בארצות הברית, חאתם באזיאן. בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי הצהיר באזיאן: "אני לא מקבל שאלות ממתנחלים קולוניאליסטים".
באזיאן, שמלמד במה שהפכה אולי לשלוחה הסטודנטיאלית של תנועת ה-BDS (שלה יותר ממאה מוקדים בארצות הברית ובקנדה), אוניברסיטת ברקלי, מרצה בחוג למזרח תיכון וייסד את תנועת הסטודנטים למען המאבק הפלסטיני. הוא מספר כי כיום האמריקנים הרבה יותר מעודכנים באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני וכי הציבור האמריקני יותר ביקורתי מבעבר כלפי ישראל. לא מעט מרצים בכירים באקדמיה האמריקנית תומכים בתנועת ה-BDS, אך באזיאן היה הראשון. בין השאר, הוא נשמע קורא בעצרות והפגנות בתמיכה במאבק הפלסטיני: "כספי המסים שלכם תומכים בזוועות שישראל מחוללת מדי יום. מה שישראל עשתה היה לייצא את המאבק הפלסטיני מהסמטאות של עזה לרחובות ובירות ברחבי העולם".
לדבריו של באזיאן בראיון לערוץ 10, "כאן בארה"ב אני קורא לממשלת ארה"ב שלא לתת סיוע לישראל. אני מדבר אל הציבור האמריקני ולמשלמי המסים באמריקה. אבי במקור משכם ואמי מירושלים. הניסיון שלי עם ישראל הוא במעבר הגשר מירדן לישראל, אמי נאלצה להתפשט וחיילת ערכה עליה חיפוש כשהייתי בן שש. הטרנדיות של התמיכה במאבק הפלסטיני לשחרור היא בגלל הכישלון הפוליטי שלכם". בהפגנות שהוא מארגן בקמפוסים, שבהם מתקיים גם למשל "שבוע האפרטהייד", נשמעות בין השאר הקריאות: "אנחנו תומכים באינתיפאדה, יש להחרים את הפשיסטים".

כרזות בעד החרם על ישראל. צילום מסך
כרזות בעד החרם על ישראל. צילום מסך

"500 הילדים שנתניהו הרג בעזה"


כתב ערוץ 10 שאל את באזיאן האם הוא מאמין כי עוד עשר שנים תנועת ה-BDS תשיג את מטרותיה, ובאזיאן השיב: "הפחד שלכם מזאת - הוא הפחד שאתם צריכים לפחד ממנו. אתם לא יכולים לכבוש עם ואז לטעון להגנה עצמית נגד העם שאתם כובשים". מניב שאל האם יש לו ביקורת על ירי רקטות מעזה לישראל ועל טרור הסכינים, ובאזיאן השיב: "כיבוש הוא האלימות החמורה ביותר שניתן לבצע על בסיס יומיומי. הדיון על הניסיון להגדיר את מה שאתה קורא לו השוויון בין הביקורת על ישראל ועל הפלסטינים אינו תקף ואני מסרב להשתתף בו, כי אי השוויון הוא מבני, חורה ובוטה. כשאראה את ראש ממשלת ישראל מביע את רגשותיו כלפי 500 הילדים שהוא הרג בעזה, אהיה מוכן לענות על השאלות הללו. אם אתם רוצים שהפלסטינים יפסיקו להתנגד - תפסיקו לכבוש אותם מלכתחילה".
עוד הוסיף באזיאן: "אתם יצרתם את הבלגן שלכם ואתם צריכים לנקות אותו. ישראל לא מפסידה את הקמפוסים האמריקנים, אלא את היהודים בקרב האמריקנים. לקהילה האמריקנית אין יותר בטן להגן על נתניהו. למה זה בסדר עבורכם למנוע את הזכות לשחרור, לאזרחות, למדינה, מאנשים אחרים? האם אתם עליונים? האם אתם ברמה גבוהה יותר מעמים אחרים?".
במחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת ברקלי כמעט על כל הדלתות תלויות כרזות התומכות במאבק הפלסטיני, וכמחצית מהחוקרים בה יהודים. אחד מהם הוא פרופ' דניאל בויארין, מגדולי חוקרי התלמוד בעולם. לדבריו בכתבה, "כששואלים אותי למה אני אנטי ציוני, אני אומר שאנטי ציונות היא הציונות שלי. עמדותי כלפי ישראל היא שכל הפרויקט הזה הוא טעות חמורה. אנשים במצב של ייאוש עושים דברים טיפשיים. הייתי משווה פעילויות של הממשלה בישראל או של חוגים מסוימים בה כדומות מאוד לנאצים".
 

"הכל כבוש"


עוד הוסיף בויארין, "גרתי בבקעה הכבושה, אבל הכל כבוש בעיני. לאחרונה רצו לעשות פה שיתוף פעולה עם מחלקה דומה באוניברסיטת תל אביב, אבל קמו כמה מחברי הסגל פה שהיו אמורים להיות בשולי הפרויקט ואמרו שאי אפשר, שהם מתנגדים". בויארין שימש בעבר איש סגל באוניברסיטת בר אילן, שאותה הוא מחרים. לדבריו, "ישראל נעשית יותר ויותר מכוערת ויותר בוטה, זה ברור". כתב ערוץ 10 תהה האם בביקורו בישראל הוא לא מפחד מהיותו "היעד מספר אחת של המחבלים", כלשונו, ופרופ' בויארין השיב: "אני פוחד יותר מאנשי הימין שירצו להתנקש בי אחרי שהראיון הזה ישודר".

חרם על ישראל באירופה. צילום: רויטרס
חרם על ישראל באירופה. צילום: רויטרס
יהודה פרל, מרצה בכיר למדעי המחשב באוניברסיטת קליפורניה (UCLA) אמר כי סטודנטים צעירים בברקלי ובקמפוסים אחרים שבוחרים ללמוד על המזרח התיכון וישראל, לומדים באווירה שמעודדת אותם לחשוב שתפקידם המוסרי הוא להגן על החלש. לדבריו, "זה מה שיוצר את הנורמה החברתית שישראל אשמה במשהו". לפי מחקר גדול שנעשה באחרונה, שלושה מכל ארבעה סטודנטים דיווחו כי חוו אנטישמיות באוניברסיטה אמריקנית.
בשבוע האחרון, הסטודנטית היהודייה בקי סיבו נעצרה לאחר שסירבה להפסיק לנאום באסיפת סטודנטים, בעת שתיווכה את הצד הישראלי. לדבריה, "שוטר ניגש אלי ואמר לי שיש לי 30 שניות להפסיק לדבר, ואז אמר לי שאני עצורה. הוא אזק את ידי מאחורי גבי ואמר שנעצרנו כי הפרנו את הסדר הציבורי". גם כאשר חבריה החלו להקרין את העמדה הפרו-ישראלית בשקופיות ובסרטונים - הם נעצרו בזה אחר זה.