אלפי מצרים יצאו היום (שישי) להפגנות בעקבות החלטת הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי למסור שניי איים בים האדום לסעודיה. "אנחנו רוצים שהמשטר ייפול", צעקו מפגינים בקהיר, כשהם משתמשים בסיסמאות ובקריאות מהפגנות הענק ב-2011 אשר הפילו את מוברק. הערב הצטרפו אלפי מפגינים למחאה בכיכר תחריר, מול כוחות הביטחון שניסו למנוע את הגעתם. 

"האיים הללו שייכים לנו, אתה סוכן שהחליט למסור את האדמה שלנו", אמרו מפגינים. חלק מהמפגינים אף האשימו את א-סיסי בכך שההחלטה נעשתה לבקשת ישראל. "א-סיסי בן היהודייה מכר את אדמת מצריים לסעודיה", נכתב בשלט באחת ההפגנות.

שלט אנטי-ישראלי בהפגנות במצרים. צילום מסך


בקהיר ובגיזה פיזרה מצרים הפגנות בעזרת גז מדמיע. כ-50 מפגינים נעצרו על ידי כוחות הביטחון המצריים. גם באלכסנדריה נערכה הפגנת ענק, תחת הכותרת "יום שישי של האדמה" כשבמהלכה הניפו המפגינים שלטים בהם נכתב "א-סיסי אתה מוכר אדמות", "הורס את מצרים, צא החוצה ותעזוב אותה".

ארצות הברית הגיבה לפני זמן קצר לאירועים ואמרה כי היא "בוחנת בזהירות" את התפתחות הסיטואציה. הדברים נאמרו בידי דובר של הבית הלבן בתדרוך שגרתי. 

ההפגנות בקהיר. צילום: רויטרס


השבוע התפרסם כי מצרים תעביר שניי איים בלתי מיושבים קטנים בים סוף, סנפיר וטיראן, לשליטת סעודיה. האיים היו שייכים עד לסוף שנות הארבעים לסעודיה, אז העבירה אותם למצרים בחלק מהמאבק בישראל. האיים הוחזרו לשליטת סעודיה השבוע כחלק מהידוק היחסים בין המדינות הסוניות.

שלטונות מצרים עדכנו לפי הדיווחים את ישראל בשרטוט הגבולות, שכן ההחלטה עשויה להשפיע על הסכם השלום בין ישראל למצרים.