ביום שלישי יתקיימו הבחירות המקדימות במדינת ניו יורק בארצות הברית. אמש התעמתו המועמדים הדמוקרטים ברני סנדרס והילארי קלינטון, ובשולי העימות התווכחו גם על ישראל ונתניהו. פרופסור איתן גלבוע, מומחה לפוליטיקה האמריקנית מאוניברסיטת בר-אילן, חזר משבועיים בארצות הברית, ושוחח הבוקר עם ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM".



"סנדרס הוא ליברל מהאגף היותר קיצוני במפלגה הדמוקרטית ואין שום חידוש בדעות שלו", אמר פרופ' גלבוע, "הוא תומך יותר בצד הפלסטיני ומציג את זה בכל פעם, לעומת קלינטון שתומכת יותר בישראל. יש מבוכה עצומה בשני המחנות במפלגה הדמוקרטית, כי סנדרס מצליח הרבה יותר ממה שמישהו חשב והוא מפריע לקלינטון להיערך לקרב הגדול מול המועמד הרפובליקני", אמר הפרופסור.



"יש עצבנות עצומה במחנה של הילארי, כולל חילופי האשמות ובעיות. היא צפויה לנצח (בניו יורק), היא מובילה שם בסקרים בהפרש ניכר, אבל היא צריכה באמת ניצחון משמעותי, שמבחינתה יכול, אולי, לעצור את הדהירה של סנדרס, את המומנטום, ולסלק אותו מהמרוץ. הוא מפריע לה, הוא מנצח כל הזמן, בהרבה מאוד מדינות, מין קוץ כזה שמפריע לה. כי היא הייתה אמורה מזמן להעיף אותו מהמרוץ, וזה לא קורה. היא לא מצליחה בקרב אוכלוסיות שתומכות בו, כמו הצעירים, וזה עקב האכילס שלה. כשסנדרס אמר שהיא לא מוכשרת להיות נשיאה בכלל, הרפובליקנים קפצו על זה כמוצאי שלל רב. ככה שהוא באמת מפריע לה".





איך הפך סנדרס המבוגר לכוכב בקרב צעירי המפלגה הדמוקרטית 


"נפגשתי בשבועיים האחרונים עם המון אנשים. יש בשני המחנות רמות גבוהות של כעס ותסכול על כך שיש בכלל מועמדים כאלה, כמו סנדרס וטראמפ, ומצד שני גם חוסר שביעות רצון משני המועמדים של אותה מפלגה. הרבה מאוד דמוקרטים אמרו לי שהם לא אוהבים את קלינטון וגם לא את סנדרס, ויושבים בבית. אצל הרפובליקנים אתה שומע איזה ביזיון זה בכלל שטראמפ הוא המועמד שלהם, וגם הם יושבים בבית, אין להם בעד מי להצביע. יש כזו רמה של ייאוש ותסכול ממה שקורה בשתי המפלגות, שלא ראיתי המון שנים, ואף אחד לא יודע איך זה בכלל יתפתח".
פרופ' גלבוע ניתח את הכאוס במפלגה הרפובליקנית: "אם בין טראמפ לקרוז לא יהיה אף אחד שיצליח להשיג את המספר המינימלי של הצירים להשיג רוב, אז רפובליקנים שאני מדבר איתם מדברים במונחים של הירושימה, פצצת אטום. טראמפ עדיין זוכה ל-30% עד 40% מקולות הרפובליקנים, ואז (אם הוא לא ישיג את הרוב הדרוש), התחושה בקרב תומכיו היא ש'גונבים' להם את ההישג, ואז, הם אומרים, הם לא יצביעו עבור מועמד רפובליקני אחר. לכן הדאגה אצל הרפובליקנים היא כפולה. הראשונה היא שטראמפ יהיה המועמד שלהם, והשנייה היא שאם הוא לא יהיה המועמד, תומכיו לא יצביעו למועמד רפובליקני אחר. זאת אומרת שלקלינטון יהיה יותר קל".

ניסים משעל, א'-ה', 9:00-10:00, רדיו ללא הפסקה
עריכת תוכן 103FM: אסף נבו