המחאה החברתית נוסח 2011 חוזרת בפריז: 12 בני אדם נעצרו היום (שבת) בעקבות מעורבותם בעימותים בין כמאה בני אדם והמשטרה הצרפתית במזרח פריז - כך נמסר על ידי המשטרה במדינה. על פי הדיווח, העימותים התרחשו בכיכר הרפובליקה בעיר, ובמהלכם הוצתה ניידת משטרה והושלכו זיקוקים לעבר שוטרים. המשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר את המתפרעים.
בתוך כך, מאות בני אדם ניסו לפרוץ מחסום אנושי של המשטרה מסביב לכיכר הרפובליקה, שבה בני נוער צרפתים עורכים הפגנות ליליות סוערות בשבועות האחרונים. בין השאר, כאמור, ניידת משטרתית הוצתה בזמן העימותים, שפרצו מעט אחרי חצות. ה-12 נעצרו בגין השתתפות בהפגנה לא חוקית ובגין השלכת זיקוקים.

עימותים בפריז. צילום: AFP
עימותים בפריז. צילום: AFP
עימותים בין מפגינים לשוטרים מתרחשים בכיכר הרפובליקה בפריז זה כמה שבועות, בין תנועת השמאל הסוציאליסטית "ערים כל הלילה", ובה בני נוער המוחים על הרפורמות שהממשלה מתכננת לבצע בשוק העבודה, בין היתר נגד הגמשת שעות העבודה. עם חלוף הזמן, מחאתם התרחבה ליחסה של המדינה למהגרים ולחמיקה של אילי הון מתשלום מסים במקלטי מס. מעצרם של ה-12 מצטרף למעצר קודם של כ-50 בני נוער נוספים מאז תחילת ההפגנות, שלעתים כללו אלפי אנשים. המשטרה כבר הזהירה מ"חידוש והחרפת האלימות" בהפגנות הללו, הקשורות אידיאולוגית לתנועת Occupy Wall Street ולתנועת האינדיגנדוס בספרד ב-2011.

בתחילת אפריל, מאות תיכוניסטים, סטודנטים ופעילי שמאל התאספו לקראת לילה לבן שישי ברציפות בכיכר הרפובליקה. בשעה 22:00 הם כבר היו אלפים, ובחצות הכיכר היתה מכוסה לגמרי במפגינים.

שוטרים צרפתים מתיזים גז מדמיע לעבר מפגינים בליל שבצרפת. צילום: רויטרס
שוטרים צרפתים מתיזים גז מדמיע לעבר מפגינים בליל שבצרפת. צילום: רויטרס
אלא שבניגוד לתנועת האוהלים ולגל תנועות Occupy, הצעירים המוחים אינם מתגוררים טכנית בכיכר (מה שעלול היה לשמש כעילה לסילוקם בכוח), אלא עומדים ומדברים בה. התנועה נקראה "לילה בעמידה" והיא מבוססת על מחאה דומה במחוז קוויבק בקנדה. המפגינים עונדים ריבוע אדום קטן על החולצה, סמל ללב החסר לממשלה. אף כי המחאה החלה במקביל להפגנות נגד הגמשת שעות העבודה, הסיבות לפופולריות של "לילה בעמידה" הן מגוונות: פליטים מלינים על כך שהם עדיין חסרי מסמכים, רבים מוחים על הקצב האיטי של הבנייה לדיור ציבורי, וקיימת גם לא מעט מחאה סטודנטיאלית מגזרית.