חברות טכנולוגיה רפואית שמו תחת הכוונת שלהן כמעט כל מחלה שראתה האנושות. אך תאגיד אחד בתחום, מארצות הברית, בחר לעצמו מטרה קצת אחרת, שנראית כלקוחה ממש מתוך סרט מדע בדיוני. חברה בשם ביוקווארק (Bioquark) מפתחת טכנולוגיות של החייאת מתים, וטוענת כי מצב הידע המדעי מאפשר לבחון יכולות כאלו, לקראת פריצת דרך. 

"הממסד הרפואי אומר לנו פעם אחר פעם שמוות מוחי, המוגדר באופן רשמי כמוות, הוא סופי וצריך להיחשב לסוף הדרך", אמר בסוף השבוע לדיילי מייל אירה פסטור, מנהל ביוקווארק. "לא בטוח שזה חייב להישאר ככה", הוא הוסיף.

התקווה המרכזית של החברה היא יכולות התחדשות משמעותיות שבעלי חיים מסוימים בטבע ניחנו בהן. "מיני דו-חיים, כמו צפרדעים, ודגים מסוימים יכולים לבנות מחדש חלקים מהמוח שלהם וממערכת העצבים שלהם לאחר פגיעה טראומתית", אמר פסטור.

החברה מקווה לפתח טכנולוגיות כאלו עבור בני אדם. הפרויקט המרכזי בו מעורבת החברה, "ReAnima" (על בסיס "להיות חי בחזרה"), מוגדר כ"חקירה של הפוטנציאל לתכניות ביורפואיות פורצות דרך להתחדשות והחייאה מוחית". הם מעריכים כי לטכנולוגיות ייקח בין כה וכה מספר שנים עד שיוכלו להיות מיושמות בצורה רחבה, אך שתוצאות ראשונות יהיו זמינות כבר בשנה הבאה. 

צפרדע. "יכולות לבנות מחדש חלקים מהמוח וממערכת העצבים". צילום: רויטרס


בעשורים האחרונים פותחה הטכנולוגיה שמאפשרת השארת ליבם של בני אדם פועם אחרי אחרי שנפגעו פגיעה קשה. עם זאת, את הפגיעה המוחית מהם סובלים הנפגעים, שמוגדרים לרוב כנמצאים במצב של "מוות מוחי" (מוות לכל דבר ועניין לפי ההגדרה המשפטית), לא ניתן לשקם כיום. זהו העניין שמקווה "ביוקווארק" לפתור. 

אך מול הפרויקט השאפתני יש גם טוענים שמבקשים לצנן את ההתלהבות. "למרות שהיו הדגמות רבות בשנים האחרונות לכך שהמוח ומערכת העצבים לא מקובעים כמו שהנחנו בעבר, הרעיון שאפשר לחזור ממוות מוחי נשמע עדיין רחוק מאוד, בהתחשב בידע הנוירולוגי שלנו", אמר ד"ר דין בורנט, מדען מוח מאוניברסיטת קרדיף בבריטניה.

אך מנהל החברה נחוש בתכניותיו. "אנחנו מאמינים שאנחנו די קרובים לנקודה בה ההבדל בין קומה (תרדמת), קומה בלתי ניתנת לשיקום ומוות מוחי יטושטשו, ואנחנו מקווים שיהיו לנו אבחנות מבטיחות כבר ב-2017", סיכם פסטור. "ההשפעה יכולה להיות עצומה".