דובר ממשלת גרמניה סטפן זייברט התייחס הערב (שישי) להפצצה האווירית על בית החולים בחלב (אלפו) בה נהרגו עשרות אנשים והאשים את כוחות הנשיא הסורי אסד במעשה וב"ההפרה בוטה של המשפט ההומניטרי". הדובר אמר במהלך מסיבת עיתונאים כי מדובר במעשה של "חורבן ממוקד" שגרם ל"רצח של מספר עצום של אזרחים".

"המידע שבידינו מעלה את האפשרות כי התקפה זו יכולה, להיות קשורה לכוחות המשטר של הנשיא אסד," אמר זייברט. כמו כן הזהיר כי הסלמת הלחימה בחלב ובמקומות אחרים עלולה לערער את שיחות השלום בז'נבה. "פעולות כאלה חייבות להימנע," אמר זייברט, והוסיף כי הייתה זו חובתה של רוסיה למנוע את הפסקת האש ואת כישלון התהליך המדיני". עוד אמר על השיחות בז'נבה: "השאיפה היא לסיים מלחמה אשר יצרה את מצוקת הפליטים הגרועה בעולם".

רגיעה זמנית


מוקדם יותר הכריז צבא סוריה על רגיעה בלחימה בחלקים מהמדינה, שתיכנס לתוקף החל מ-1:00 אחר חצות. על פי ההכרזה של מטה הכללי של הצבא הסורי, הרגיעה תתקיים רק דמשק ומזרחית לה למשך 24 שעות ובאזור לטקיה למשך 72 שעות. על פי סוכנות הידיעות אינטרפקס, בזמן הרגיעה ייאסרו כל פעילות צבאית ושימוש בכלי נשק מכל סוג. הגנרל סרגיי קורלנקו, מפקד המרכז הרוסי לפיקוח על הפסקת האש, אמר כי  הוא לא רואה סכנה שהמצב יסלים חזרה לעימות צבאי מלא. 

 
ההכרזה על תקופת הרגיעה באה לאחר שארצות הברית ורוסיה נתנו את חסותן למהלך שכזה ולאחר שסגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, מתח ביקורת על החלטת נשיא ארצות הברית ברק אובמה לשלוח עוד 250 אנשי כוחות מיוחדים לסוריה וטען כי מדובר בהפרת ריבונותה.

הריסות בית באזור שבשליטת המורדים בחלב. צילום:רויטרס


ההסכמה בין שתי המעצמות היא נדבך נוסף בשיתוף הפעולה בין השתיים בנושא סוריה. בחודש שעבר דווח שרוסיה וארצות הברית דנות באורח נדיר באפשרות "קונקרטית" לתאם ביניהן פעולה צבאית לשחרור בירת דאעש בסוריה, א-ראקה. העיר חלב לא הוזכרה בהכרזה ובה ככל הנראה לא תתקיים רגיעה. על פי דיווחים, בשבעת הימים האחרונים נהרגו בעיר לפחות 202 בני אדם, בהם עשרות ילדים, מפגיעות הן של הצבא והן של המורדים. 

הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי 123 בני אדם, בהם 18 ילדים, נהרגו בהפצצות של המשטר. מנגד, ארגון פיקוח בריטי אומר כי 71 אזרחים, בהם 13 ילדים, מצאו את מותם בהפגזות שביצעו המורדים באזורים הנשלטים בידי הממשלה.