הפגיעה בחופש התקשורת בטורקיה ממשיכה: שני עיתונאים טורקים בולטים נידונו לחמש שנים לפחות בכלא בשל חשיפת סודות מדינה, שעות ספורות אחרי שאדם חמוש ניסה לירות באחד מהם מחוץ לבית משפט באיסטנבול. קאן דונדר, עורך בפועל של עיתון האופוזיציה "זאמאן", אליו כוון הירי, יצא ללא פגע אך נידון לחמש שנים ו-10 חודשים בכלא. ארדם גול, ראש הלשכה של העיתון באנקרה, נידון לחמש שנים. שני העיתונאים הגישו ערעור שנמצא בהמתנה. ביהמ"ש החליט לדחות שימוע באשמה של קשר לארגון טרור עד לקבלת תוצאות של תיק דומה בנושא, אך בפסיקה הנוכחית זיכה את השנים מנסיון להפיל את הממשלה.



דונדר וגול עמדו בתחילה בפני אפשרות של מאסר עולם בגלל אישומים בנושא ריגול. זאת, כיוון שפרסמו חומר הרמז כי סוכנות הביון הטורקית הכניסה נשק לסוריה בינואר 2014. נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הודה כי המשאית שנעצרה על ידי המשטרה שייכת לארגון הביון הלאומי אך טען כי הכילה ציוד סיוע עבור הטורקים שנלחמו בנשיא הסורי בשאר אסד ובדאעש. לאחר הפירסום, האשים את העיתונאים בכך שפגעו במוניטין טורקיה ונשבע שדונדר "ישלם מחיר כבד".


"הנשיא הפך אותנו למטרות"

בכך, הביא ארדואן את האופוזיציה להעלות טענות בקשר להגינות המשפט. מחמוט טנל, מחוקק מהמפלגה הרפובליקנית שבאופוזיציה, אמר כי "התיק הזה לא מבוסס על חוק, זה פוליטי". פתיחת המשפט הביאה לקריאות גינוי ברחבי העולם מתנועות למען זכויות אדם והעלתה חשש לגבי חופש התקשורת בטורקיה, שהיא חברת נאט"ו ומועמדת לאיחוד האירופי. גם מחלקת המדינה של ארה"ב הביעה דאגה בנוגע לפסק הדין וקראה לרשויות "לתמוך בתקשורת חופשית וחסרת עכבות שחיונית למשטר דמוקרטי ולחברה פתוחה".



כאמור, שעות לפני גזר הדין, תוקף ניסה לירות בדונדר, בהתקפה שמסמנת התפתחות מרתיעה במדינה. התוקף צעק "בוגד" לפני שירה לפחות פעמיים, ועיתונאי שסיקר את האירוע נפגע מהירי. עד ראייה של רויטרס אמר כי היורה נעצר על ידי המשטרה, וכי לפני שירה, פנה לכתבים ואמר שחיכה לדיון מהבוקר וכי הוא מקווה שדונדר יימצא אשם. המניעים של היורה לביצוע המעשה והרקע שלו אינם ברורים.



דונדר, עורך העיתון נגדו כוון הירי, אמר לאחר המשפט כך: "חווינו שני נסיונות חיסול בתוך שעתיים: אחד באמצעות נשק ואחד באמצעות החוק. תמיד יהיה חשש שהוראות מהממשל שיחקו תפקיד בפסיקה". עוד הוסיף: "התקרית שדיווחנו עליה הייתה פשע, לא הדיווח עצמו. בגלל זה התעמת איתנו הנשיא. הוא התנהג כמו התובע בתיק, איים עלינו והפך אותנו למטרות".



כזכור, לפני כחודשיים השתלטה מפלגת השלטון שנוסדה ע"י ארדואן על עיתונים ואמצעי שידור במדינה וקטעה את שידור הלוויין של ערוץ התומך בכורדים. בין היתר השתלטה על העיתון"זאמאן", המשטרה השתמשה בגז מדמיע ובתותחי מים כדי לפרוץ למערכת העיתון הידוע בקו הביקורתי שלו כלפי הממשלה. לאחר ההשתלטות על המערכת הקימה המשטרה גדרות ומחסומים מול בניין העיתון, שנפתח מחדש בניהול הממשל ותחת אבטחה משטרתית כבדה.