ראש הזרוע הצבאית של החיזבאללה, מוסטפא באדר א-דין חוסל בפאתי דמשק בירי מדויק של טיל או פגז מונחה. א-דין ישב לבדו בתוך חדר באזור שדה התעופה, מכאן שהמודיעין שהיה למחסלים ידע לסמן בדיוק את מיקומו, כדי לשגר לשם את הטיל או הפגז שהרג אותו. ראשי חיזבאללה האשימו בתחילה את ישראל, אולם נסוגו מכך וגרסתם הרשמית מאשימה את המורדים בסוריה.



פרופסור עוזי רבי, ראש החוג למזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר (ראשון) לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "יש הרבה מאוד שאלות בנוגע למי המחסל. שמה של ישראל הוזכר כאן כחשודה, בגלל מה שאפשר לקרוא לו 'העבודה הנקייה' של סיכול ממוקד. בעצם האשמת המורדים חיזבאללה מסיר את האחריות מישראל, כדי שלא יצטרך לנקום בה ולהסתבך במשהו שהוא אינו רוצה להסתבך בו. אם זה באמת המורדים, שאגב מכחישים שזה הם, האם יש מישהו שמצייד את המורדים בידע האופרטיבי וגם המודיעיני באשר לאנשים מהסוג של א-דין? זו אפשרות שנשארת תלויה באוויר".




"מצד שני, יותר ויותר אנחנו שומעים, שמה שקרה עם באדר א-דין, זה שהוא הצליח לעורר הרבה מאוד תרעומת וכעס בשורות החיזבאללה", הדגיש פרופ' רבי. "גם במונחים אישיים, עם חיי הוללות, וגם במונחים של אמביציות שהוא ניסה לפתח ולעקוף הרבה מנהיגים בחיזבאללה, בעזרת הקשר הטוב שלו עם הגנרל קאסם סולימאני, ראש כוחות 'ירושלים' של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה. מוסטפא באדר א-דין היה איש מאוד מרכזי בהוויה המבצעית-אופרטיבית של חיזבאללה. הוא גיסו של עימאד מורנייה, קצין המבצעים של חיזבאללה, שחוסל בפברואר 2008. על שמו של באדר א-דין רשום הרצח של ראש ממשלת לבנון רפיק אל-חרירי. בהירארכיה של חיזבאללה הוא היה אחראי לכל האופרציה שחיזבאללה מנהל היום בסוריה. לכן החיסול שלו מהווה מכה מתחת לחגורה לכל הארגון של חיזבאללה בסוריה".


"החיסול של באדר א-דין משאיר את החיזבאללה עם הרבה מאוד שאלות איך ממשיכים מעכשיו", הסביר הפרופסור. "בלי קשר לפיתרון החידה מי חיסל אותו, אפשר לראות איך חיזבאללה נשאב לתוך סוריה וסוחף את לבנון לגל העכור של מלחמת השיעה מול הסונה. במצוות אדונו, חיזבאללה הסתבך בדרך שקשה לחזור ממנה, ויש גם ויכוחים בשורותיו על האוריינטציה העתידית שלו.

"נסראללה מרגיש שהדרך של גבו אל הקיר הולכת ומתקצרת. מכל הגוורדיה הוותיקה של שנות ה-80', מלחמת לבנון הראשונה, הוא נותר בודד. יש לו הרבה רעיונות איך הוא ממשיך, ולצד זאת איך הוא שומר על חייו. הוא ימשיך בהתלהמות שלו כלפי ישראל, אבל ברור שהאויב האמיתי של חיזבאללה נמצא בסוריה ולבנון, בסיפור של השיעים מול הסונים, שהוא לא אפיזודה חולפת. נסראללה יודע את זה, אבל הוא לא יכול להשתחרר מהצבת הזו".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו