האם מעצרו של נלסון מנדלה ב-1962 בדרום אפריקה הוא תוצאה של הדלפה שך סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית? על פי דיווח של הסאנדיי טיימס, שמבוסס על ראיון עם דונלד ריקארד, סוכן CIA לשעבר, הארגון עקב אחרי נשיא דרום אפריקה לשעבר בשנים שלפני מעצרו, שנמשך 27 שנים.



כעת צפוי להיות מופעל לחץ כבד על סוכנות הביון האמריקאית כדי שתשחרר מסמכים על מעורבותה במעצרו של מנדלה ותמיכתה במשטר האפרטהייד, דבר שהיא סירבה לעשות עד כה.



ריקארד, שמת לפני כחודשיים, מעולם לא היה קשור באופן רשמי ל-CIA, אבל עבד כדיפלומט בדרום אפריקה עד שנות ה-70 המאוחרות.



בתחילת שנות ה-60 הוביל מנדלה את ארגון הקונגרס הלאומי האפריקני, שפעלה לביטול האפרטהייד, והיה אחד האנשים המבוקשים במדינה בעת מעצרו. בנוסף, הוא נחשב לקומוניסט מסוכן ואיום על המערב, זאת למרות שהכחיש את הטענות הללו.



הנשיא לשעבר נעצר ב-1962 בעיר דרבן, כשהתחזה לנהג ונעצר במחסום משטרתי. על כך אמר ריקארד: "המעורבות שלי הסתכמה בכך שגיליתי שהוא בדרך ובאיזו צורה הוא מגיע".



דובר מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני אמר בתגובה לגילויים החדשים, ש"הם מאשרים את מה שתמיד ידענו וארצות הברית ממשיכה לפעול נגדנו גם היום".



גם לאחר ששוחרר מהכלא ב-1990, נבחר לנשיאות ב-1994 ופרש מהתפקיד ב-1999, המשיך מנדלה להיות ברשימת הטרור של ארצות הברית עד 2008, משום שהקונגרס הצאומי האפריקני הוגדר כארגון טרור על ידי משטר האפרטהייד, שכבר לא היה קיים. על מנת לבקר בוושינגטון, נאלץ מנדלה להזדקק לאישור מיוחד של מזכיר המדינה.