ארגון חיזבאללה מינה את מוסטפא מורנייה, בנו של עימאד מורנייה, למפקד הצבאי במקום מוסטפא בדר א-דין שחוסל בסוף השבוע שעבר, כך דיווח הבוקר (שני) העיתון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט". מורנייה הבן הוא בן אחיינו של בדר א-דין.



על פי הדיווח בעיתון, מורנייה הבן נולד בשנת 1983 ונקרא על שם דודו, בעת שזה היה עצור בכווית בחשד לסדרת פיגועים בשגרירויות זרות ובשדה התעופה. מוסטפא מורנייה הוא אחד האישים החשאיים ביותר בארגון, מאחר ועליו מוטלות משימות חשאיות. כאשר אביו חוסל, בשנת 2008, הוא העדיף שאחיו הצעיר, ג'יהאד, יספיד את האב והוא נשאר "איש צללים". גם כאשר חוסל האח במתקפה ישראלית בקונייטרה שבסוריה, הוא נותר בצל ולא נחשף.


ג'יהאד מורנייה, האח שחוסל. צילום: רויטרס



הצוות האיראני שחוקר את החיסול


העיתון מצטט את חוקר המודיעין הישראלי רונן סולומון, שקובע כי מוסטפא מורנייה התחנך באיראן מגיל צעיר, וגם בחגיגות יום הולדתו הרביעי, הוא לא הופיע בתצלומים ושמר על חשאיות. לאחר שסיים את ההכשרה הצבאית, בהיותו בן 18, הוא הפך שותף למבצעים של האב.



בדיווח נאמר עוד, כי קאסם סולימאני, מפקד גדודי אל-קודס של משמרות המהפכה האיראניים, שהגיע בשבת כדי לעמוד לצד משפחת בדר א-דין לאחר מותו, דאג בעצמו להעביר את הפיקוד על הזרוע הצבאית של חיזבאללה לידי מוסטפא הבן. עוד נאמר כי צוות איראני מיוחד משתתף בתחקיר כללי של החיסול בסוריה, "מחשש כי המודיעין המערבי והישראלי חדר לארגון החיזבאללה".




טיל מונחה של "מדינות מתקדמות" או ירי של המורדים?


הדיווחים על החיסול הגיעו ביום שישי האחרון, אך רק 14 שעות לאחר הודעת חיזבאללה על מותו של באדר א-דין והצהרתו כי יפרסם פרטים על חיסולו של המפקד הצבאי, מסר הארגון כי בדר א-דין נורה מירי של המורדים. בהודעה נאמר כי "מהחקירות שביצענו לגבי הפיצוץ שהיה סמוך לשדה התעופה הבינלאומי בסוריה עולה כי המפקד מוסטפא בדר-דין נהרג כתוצאה מירי ארטילרי של אחת קבוצות המורדים הנמצאות באזור זה".



בהודעה הרשמית נאמר כי "תוצאות החקירה מחזקות את רצוננו להמשיך במלחמה נגד הכנופיות הפושעות ולהביס אותן, שכן זוהי הייתה התקווה של השאהיד היקר והצוואה שהותיר לאחיו". עוד נאמר בהודעה שפורסמה גם בערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה, אל מנאר, כי "בכל מקרה מדובר במערכה אחת נגד הפרויקט האמריקאי והציוני באזור, שאותם טרוריסטים מורדים מהווים את חוד החנית שלו, והחזית הקדמית בתוקפנות על האומה, כוחות ההתנגדות, לוחמיה, המקומות הקדושים והעמים החופשיים שלה".



מוסטפא א-דין. הרמטכ"ל שחוסל בשבוע שעבר


באותו היום, העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם ארגון חיזבאללה, דווח כי בכיר הארגון נהרג מפגיעת טיל מונחה מתקדם שהתפוצץ במרחק שני מטרים בלבד ממנו, סמוך לנמל התעופה שבדמשק. על פי הדיווח, מדובר בטיל מתקדם ביותר שרק "מדינות מתקדמות" מחזיקות בו, אך העיתון לא ציין באיזה מדינות מדובר. 

יש לציין כי במהלך הלווייתו של המפקד, בה השתתפו אלפים, הונפו דגלי הארגון השיעי, ההמונים קראו "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל". הבית הלבן הודיע כי לא היה כלי טיס של ארצות הברית או של הקואליציה באזור בו נהרג המפקד הבכיר, מה שמחזק את ההודעה של הבוקר מטעם חיזבאללה, בה הופנתה אצבע מאשימה כלפיי אל-קאידה ודאעש.