לראשונה מאז המשבר בין שני המוסדות הדתיים הגדולים בעולם, נפגשו אתמול האפיפיור פרנציסקוס ושייח מסגד אל־אזהר, אחמד א־טייב, הנחשב לסמכות הדתית העליונה בעולם הסוני.



במפגש, שהתקיים בוותיקן, נשא שייח’ א־טייב מסר כפול: לדחוק באירופים להתייחס בסובלנות לאזרחי האיחוד המוסלמים ולא כאל קבוצות המהוות סכנה, ובמקביל לקרוא למוסלמים להשתלב בקהילות המערביות. עוד סיכמו השניים לקיים ועידת שלום בינלאומית.



המשבר בין שני הצדדים החל לאחר שהאפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה־16, נשא בשנת 2006 נאום שבו קשר בין האסלאם לבין אלימות. ב־2008, שנתיים לאחר הצהרות אלו, החלו מגעים בין שני הצדדים, והם נמשכו עד למשבר הבא, שהתגלע בין הצדדים ב־2011 ואף הביא להקפאת היחסים בין אל־אזהר לבין הוותיקן. זאת, לאחר שהוותיקן גינה את האירוע שבו הותקפה כנסיית הקדושים באלכסנדריה ואף קרא להגן על הנוצרים על רקע הפגיעה בהם.



בפיגוע נרצחו 23 נוצרים קופטים ועשרות נפצעו כאשר מכונית תופת התפוצצה סמוך לכנסייה קופטית בצפון אלכסנדריה. הפיצוץ אירע כחצי שעה לאחר חצות, בתום מיסה לציון ראש השנה האזרחית החדשה וגרם לזעם רב, בעיקר בוותיקן ובמצרים, שם לדברי עדי ראייה התעמתו מאות מפגינים נוצרים עם המשטרה ועם מוסלמים ויידו לעברם אבנים. המפגינים קראו "בדמנו ובנשמתנו נגאל את הצלב".



עם בחירתו של פרנציסקוס לכס הקדוש, חודש הקשר בין הצדדים ומשלחות משני הצדדים ערכו ביקורים הדדיים.



בפברואר האחרון קרא האפיפיור לנשיא מוסד אל־אזהר לבקר בוותיקן, בעוד שבמקביל הוא קרא למאמיניו להתייחס בסלחנות לאסלאם. כמחווה של רצון טוב התלוו אליו שלוש משפחות מוסלמיות בביקור פליטים סורים באי לסבוס היווני.



גם שייח’ א־טייב ניסה להפשיר את הקיפאון, כשגינה בחריפות את מתקפת הטרור בבריסל במרץ האחרון, תוך שהוא מדגיש כי “מדובר בפיגועים המנוגדים להלכות האסלאם”.



שני הצדדים מקווים כי הביקור ההיסטורי יביא להתנגדות לקיצוניות מכל צד ולחיזוק הסובלנות בין עמים ותרבויות.



סקירת עיתונות\מצרים

תלויים באוויר
עיתוני מצרים המשיכו גם אתמול לעסוק בהתרסקות המטוס שהיה בדרכו מפריז לקהיר ביום חמישי שעבר, ולהבליט את דברי הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי כי יש להמתין עד תום החקירה כדי לברר מה בדיוק התרחש בשניות הקריטיות שבהן אבד הקשר עם האיירבוס.



“אל־מסרי אל־יום" עוסק בקונספירציה שלפיה המטוס נפל או הופל באזור שבו היו תמרונים צבאיים משותפים של יוון וישראל. "הסטת טיסה מספר 840־MS ממסלולה גרמה לספקולציות רבות, אם מדובר בנפילה או הפלה", כותב סאמח לבודי בעיתון, "נפילת המטוס על הגבול היווני־מצרי הביאה להנחה כי המטוס הוסט ב־90 מעלות לשמאל, ואז ב־260 מעלות לימין – כאילו היה מדובר במטוס קרב שמנסה לדלג על סכנה מתקרבת". בדיווח נאמר כי הטייס קיבל ממגדל הפיקוח הודעה כי הוא נמצא בגובה 37 אלף רגל, וכי תוך דקות הוא יוצא מהמרחב האווירי היווני. "נא אישורך?", נאמר בהודעת הפקח, אך הטייס המצרי לא הגיע ואף לא העביר אות מצוקה.



בידיעה נאמר עוד כי בהצהרות הרשמיות של ממשלת יוון לא דווח על תוכנית התמרונים האוויריים שביצע חיל האוויר הישראלי עם מקבילו היווני מדרום לאי כרתים, שהחלה לילה אחד לפני התרסקות המטוס המצרי. "התמרונים של מטוסי הקרב הישראליים באים במסגרת תוכנית האימונים של חיל האוויר הישראלי, שמשתמש במרחב האווירי היווני הסמוך לגבול המצרי־לובי", נכתב בידיעה, "זאת לאחר שטורקיה סגרה את המרחב האווירי שלה בפני מטוסי קרב ישראליים, בשל פרשת המאווי־מרמרה - משט שבירת המצור מעל עזה לפני שש שנים”.



דן בתעלומת המטוס. “אל־אהראם"
דן בתעלומת המטוס. “אל־אהראם"



על פי ה־(notice to airmen), התמרונים החלו ב־18 במאי ויסתיימו ב־6 ביוני הקרוב. באותו לילה החלו התמרונים בין השעות שתיים לפנות בוקר (שעון יוון) עד לשעה 11:00 לפני הצהריים. על פי העיתון המצרי, התרסקות המטוס התרחשה 27 דקות לאחר תחילת התמרונים. העיתון מספר לקוראיו, הצמאים לכל פירור מידע, על כך שהתעלומה נמצאת לקראת פתרון קרוב, עם הוצאת הקופסאות השחורות.



יתר עיתוני מצרים דנו גם הם בתעלומת המטוס. "א־שורוק", "אל־ג'דיד" ו"אל־וופד" ציטטו את אתר "ON ALERT" הטוען כי המטוס שיגר שבעה סימני מצוקה אוטומטיים בתוך שלוש דקות לפני שנעלם ממסכי המכ"ם.



העיתון הממסדי "אל־אהראם" כותב במאמר מערכת הנושא את הכותרת "המטוס - הציד במים עכורים", כי "מצרים מנהלת מאבק עיקש נגד הטרור והטרוריסטים, ועל כן עלינו להיות זהירים בהתייחס לדיווחים בתקשורת מחוץ לגבולות המדינה, כדי לא ניפול במלכודת המזימה המכוערת שלהם". במאמר המערכת מוסיפים כי "מצרים מנהלת מרדף חסר תקדים אחר ידיעות שחלקן הזויות, ואם היינו מנסים למצוא את המקור להדלפות אלה, היינו מבינים כי הם רוצים לפגוע במצרים". לבסוף, קורא העיתון הממשלתי להמתין לתוצאות החקירה.



מנגד, הפובליציסט א־סייד אל־באבלי מאשים בעיתון "אל־ג'ומהוריה" גורמים שלא נקב בשמם באחריות להפלת המטוס: "הכוונה שלהם הייתה שהמטוס יתרסק מעל לשדה התעופה קהיר כדי להסב נזק עצום. המטרה, בסופו של יום, היא אחת - שפעולות הטרור יגרמו להפסקת הטיסות למצרים ובכך להביא לקריסה טוטאלית של התיירות והכלכלה”.