ביקור היסטורי: נשיא ארצות הברית ברק אובמה ביקר היום (שישי) בעיר הירושימה, מקום הטלת פצצת האטום הראשונה לפני 71 שנה, אז נהרגו 140 אלף בני אדם. הוא הנשיא האמריקאי המכהן הראשון שמבקר במקום.



אובמה, שנמצא ביפן לרגל ועידת ה-G7, הניח זר באנדרטה לזכר הרוגי הפצצה, מחווה שהן יפן והן ארצות הברית מקוות שתראה את הברית ביניהן ואת המאמצים לחיסול הנשק הגרעיני. "אנחנו כאן כדי להרהר בכוח הנוראי שהושת בעבר הלא כל כך רחוק", אמר הנשיא, "באנו להתאבל על המתים".



לפני הנחת הזר באנדרטה, ביקר אובמה במוזיאון בו מוצגות תמונות קשות של קורבנות שרופים ופסלים המציגים את הזוועה. "אנחנו זוכרים את כל החפים מפשע שנהרגו במלחמה הנוראית הזאת", אמר.



הנשיא אובמה לא התנצל בשם ארצות הברית על הטלת הפצצה הגרעינית , ומוקדם יותר אמר כי יכבד את כל אלה שנהרגו במלחמה.



בבית הלבן דנו האם זה נכון עבור הנשיא לשבור טאבו של עשרות שנים, לפיו, נשיא מכהן לא מבקר בהירושימה, בייחוד בשנת בחירות. אולם יועציו של הנשיא דחו את הביקורת נגד הביקור, שבאה בעיקר מוותיקי הצבא, כשאמרו שאין בכוונתו לערער על ההחלטה להטיל את הפצצה.



"הביקור שלי ושל ראש ממשלת יפן שינזו אבה מראה לעולם שיש אפשרות להתפייס, שאפילו אויבים לשעבר יכולים להפוך לבעלי הברית הגדולים ביותר", אמר אובמה בתשובה לשאלות שהופנו אליו בעיתון יפני.