בכירים במערכת הבריאות האמריקאית דיווחו אתמול (חמישי) כי נתגלה המקרה הראשון של חולה שלקתה בזיהום העמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה, והביעו דאגה חמורה כי חיידק העל ישית סכנה אמיתית אם יתפשט.

"אנו מסתכנים בלחיות בעולם "פוסט אנטיביוטי", אמר תומס פרידמן, מנהל המרכזים האמריקאים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). פרידמן ציין כי מדובר באשה בת 49 מפנסילבניה, שלקתה בדלקת בדרכי השתן, ולא יצאה מתחומי המדינה בחמשת החודשים האחרונים.
פרידן הוסיף כי הרופאים לא הצליחו להשתלט על הזיהום, אפילו לא על ידי התרופה קוליסטין, אנטיביוטיקה שמנוצלת לשימוש נגד חיידקים אלימים במיוחד. המקרה של האשה החולה דווח אתמול במחקר שהופיע בהוצאה לאור של המועצה האמריקאית למיקרוביולוגיה, Antimicrobial Agents and Chemotherapy.
לפי הדיווח, אותו חיידק אלים הודבק בעצמו בפלסמידים - קטעי דנ"א קטנים הנושאים עמם גנים שונים, ובהם כאלה המקנים עמידות לחומרים אנטיביוטיים. פלסמיד זה, שהשתלב בדנ"א החיידקי, העביר לחיידק את הגן mcr-1, שמקנה עמידות לקוליסטין.

"זה מצב חירום שמבשר על חיידק העמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה", נאמר במחקר שנערך על ידי המרכז הרפואי הלאומי-צבאי וולטר ריד. "למיטב ידיעתנו, זאת הפעם הראשונה שאנחנו נתקלים בגן mcr-1 בארצות הברית.
בארצות הברית עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה גורמת לכשני מיליון מחלות ו-23 אלף מקרי מוות בשנה. הגן mcr-1 נמצא בשנה שעברה במטופלים ובחזירים בסין. קסל מבהירה כי הפוטנציאל של חיידק העל לעבור מבעלי חיים לבני אדם מדאיג מאוד. בינתיים ממליצה קסל להישמר מפני חיידקים בעלי עמידות לאנטיביוטיקה באמצעות שמירה על הגיינה, שטיפת ידיים ובישול אוכל באופן מלא.
פרידן ציין כי הצורך בחומרים אנטיביוטיים חדשים הוא אחת מהבעיות הדחופות ביותר של מערכות הבריאות, מאחר שחיידקים הופכים ליותר ויותר עמידים בפני הטיפולים הקיימים. "ככל שאנחנו נתקלים ביותר מקרים של עמידות חיידקים לתרופות, כך אנחנו נעשים מודאגים יותר ויותר", אמר פרידן. "ישנם חולים שלרפואה כיום אין מענה לתת להם בשל כך. זהו סוף הדרך לאנטיובטיקה אלא אם נעשה משהו בדחיפות", הוסיף.