האולימפיאדה בברזיל תבוטל? 150 מומחים בתחום הרפואה, האקדמיה והמדע, יצאו היום (שבת) בקריאה במכתב המופץ ברשת האינטרנט, לדחות או להעביר למקום אחר את המשחקים האולימפיים שעתידים להתקיים בחודשי הקיץ בריו שבברזיל. זאת מתוך החשש שקיום האולימפיאדה בברזיל, "תסייע" להפצת נגיף הזיקה המסוכן ברחבי העולם, כך לפי דיווחים בעיתונות הזרה.



במכתב הפומבי טוענים המומחים כי הסיכון להדבקות בנגיף הזיקה גבוה מידי באזור זה. המכתב המופץ ברשת נשלח למנכ"לית ארגון הבריאות העולמי ד"ר מרגרט צ'אן, בו פונים המומחים בפנייה שהם מגדירים כדחופה: "500 אלף תיירים ממדינות שונות מגיעים למשחקים, חוזרים לבתיהם ומשם הם עלולים להפיץ את הנגיף". פרופסור ארתור קפלן, מנהל יחידת האתיקה הרפואית בבית הספר לרפואה בניו יורק ואחד מהחתומים על המכתב, הדגיש כי הוא סקפטי לגבי היכולת והמשאבים שיש לברזיל כדי להגן על הציבור, כמו כן לגבי איתותי ההרגעה הכלליים מארגונים רשמיים שבתחום הבריאות.

במכתב קוראים המומחים לארגון הבריאות העולמי לכנס קבוצה עצמאית שתדון ותגבש מסקנות לגבי המשחקים האולימפיים. עוד צוין כי בנוגע לבריאות הגלובלית "נגיף הזיקה גורם לנזקים שהמדע עדיין לא צפה". "אני תומך בהסכמה מושכלת", אמר היום פרופסור קפלן בראיון והוסיף: "הבה נכנס קבוצה של מדענים בלתי תלויים שיבחנו את הנושא ונאפשר לכולם לשמוע את הטיעונים השונים". 
 

פעולות חיטוי בניסיון להיאבק בנגיף הזיקה. צילום: רויטרס


 
 

מנגד: המומחים שחושבים אחרת 

טענותיהם של המומחים סותרות את חוות הדעת האחרות של מומחים מובילים אחרים, שאומרים כי כל עוד יינקטו אמצעי הזהירות הנדרשים, אין סיבה לעצור את קיום האירועים. רק ביום חמישי האחרון, מנכ"ל הארגון לבקרה ומניעת מחלות האמריקאי (CDC), ד"ר טום פריידן, יצא בהצהרה הפוכה ואמר כי הוא לא רואה סיבה לדחות או לבטל את המשחקים האולימפיים בריו, שיפתחו בקיץ בטקס הרשמי שצפוי להתקיים ב-5 באוגוסט. הערכת הארגון למניעה ובקרת מחלות האמריקאי נסמכת גם היא על עמדות מומחים מובילים בתחום, לפיהן כאמור, כל עוד ננקטים אמצעי הזהירות בנוגע להימנעות מהדבקה בנגיף אין סיבה לבטל את המשחקים.

הדברים נאמרו בתגובה לנייר עמדה שפרסם החודש פרופסור מאוניברסיטת הארוורד, בו קרא גם הוא לביטול המשחקים האולימפיים או העברתם לארץ אחרת. פריידן הדגיש כי "הסיכון לא מאוד גבוה, למעט בקרב נשים בהריון".

כזכור, לנגיף הזיקה מיוחסים מומים קשים שמופיעים בקרב עוברים ותינוקות של נשים שנדבקו בו במהלך ההיריון. בין היתר, המומים הם ראש מוקטן ("מיקרוצפלוס") ובעיות נוירולוגיות חמורות אחרות. עד כה, נרשמו בברזיל 1,400 מקרים של תינוקות עם מיקרוצפלוס. לדעתו של פריידן מצטרפים מומחים נוספים, שכתבו בין היתר בפרסומים במגזין לנצט למחלות זיהומיות כי התפרצות נגיף הזיקה ממוקדת בצפון מזרח ברזיל, הרחק מריו. מעבר לכך, החוקרים ציינו שהנגיף איננו פעיל מאוד בחודש אוגוסט ושהספורטאים והצופים במשחקים עתידים לבלות הרחק מאזורי הרבייה שלו: "על פי העדויות הקיימות, הסיכון למשתתפי המשחקים והקהל לחשיפה לנגיף הזיקה נמוכים". 
 
 
ילד הסובל מתסמיני הזיקה בברזיל. צילום: רויטרס