בירוקרטיה אינה הדבר הראשון שעולה לראש כשחושבים על פעילי טרור, אבל דווקא ארגון דאעש הוכיח הצטיינות ביכולת התיעוד ואיסוף הידע שלו. מאגר נתונים עשיר הסוקר את האופנים שבהם דאעש מגייס לוחמים לשורותיו ומציג נתונים של 4,000 חברים שנרשמו לארגון נחשף היום (שני), ומציג מספר שאלות מתוך השאלון שהמתמודד הפוטנציאלי נדרש לענות עליהן. השאלות הן מגוונות ובהן פרטים יבשים כגון סוג הדם, תאריך הכניסה לסוריה, חינוך גבוה, עבודה קודמת, וגם שאלות כגון האם תרצה להיות לוחם, האם תרצה למות מות קדושים, להיות שומר ראש או איש מנהלה.

בחודשים האחרונים, עריקי דאעש מדליפים את המידע הזה לעיתונאים ואקדמאים, ומספקים בכך חור הצצה מסקרן על מי מצטרף לארגון וכיצד. מסד הנתונים, ובו יותר מ-4,000 חברים, כולל מידע על 16 קנדים, למשל, שאותו שיתף החוקר אמארנת' אמארסינגאם ונותח על ידי האנליסט הבכיר מטורונטו אנדרו ביילי. פיסת המידע הבוטה ביותר העולה מניתוח זה, היא המגוון האינסופי של המגויסים, המפריך כל ניסיון לטעון לכך שיש פרופיל עקבי למתגייס הדאעשי הממוצע.
בין המתגייסים: מאמן סוסים מערב הסעודית, מלח מדאגסטן, מורה לגיאוגרפיה מאוקראינה, שומר ראש, בעל מסעדה, פועל בנייה מאוסטרליה, מתקן אופנועים מטוניסיה עם חינוך של חטיבת ביניים, מורה לאמנויות לחימה, מוכר מכוניות בלגי ורופא שיניים מצרי. כמו כן, התגייסו סוחר סמים "פופולרי" מאינדונזיה, מנהל מלון לבנוני, מהנדס אלקטרוניקה בריטי ופקיד בסופרמרקט מהולנד, וכן שבעה רופאים, שניים ממצרים והשאר מבריטניה, צרפת, ישראל, הרשות הפלסטינית וסוריה, סוחר בטלפונים ניידים מגרמניה ומספר מפתיע של מספרי שיער מאוזבקיסטן.

לא ניתן לבנות פרופיל למתגייס לדאעש. צילום: אל מיאדין
לא ניתן לבנות פרופיל למתגייס לדאעש. צילום: אל מיאדין


בכל 4,078 הפרופילים שבמאגר הנתונים, ממוצע שנתון הלידה של המתגייס הוא 1988, מה שאומר שרוב המגויסים היו בני 25 או 26 כאשר הגיעו לסוריה בין 2013 ל-2014, התקופה המכוסה על ידי מאגר הנתונים. יותר מ-770 מגויסים מתחת לגיל 21. המידע על אודות המגויסים הקנדים כבר תאם 12 שמות שנודעו בפומבי - של מתגייסים מאונטריו, רלברטה וקוויבק. זהותם של ארבעת הנותרים אינה ודאית, ובהם בן 30 מטורונטו ושמו אבו מוסא אל-קנדי, סטודנט להנדסה כימית. הסטודנט האמור לא כלל פרטי התקשרות עם קרובים בטופס ההרשמה שלו. מספר המגויסים שנסעו לסוריה נוסק ביולי 2014, לאחר שאבו בכר אל בגדאדי הכריז על החליפות האסלאמית בעיראק וסוריה.

השם אבו מוחמד אל-שימאלי רשום ביותר מ-1,000 פרופילים כמגייס. שם זה יכול להיות בדוי, אך עם זאת ישנו לוחם בדאעש הנושא את אותו שם הנמצא ברשימת החיסולים בקשר למתקפת הטרור בפריז בנובמבר 2015. רוב המגויסים במסד הנתונים הם מערב הסעודית, שם נמצאים אחוזי הגיוס הגבוהים ביותר, מספר התואם את הנתונים הסטטיסטיים של סוכנויות ביון ומודיעין ושל חוקרים באוניברסיטאות.
זה לא עניין שבשגרה שארגוני טרור מתפקדים כמו תאגידים. כאשר אוסמה בן לאדן נהרג בפקיסטן, אתר תקשורת של אל-קאעדה נחשף בביתו של המנהיג. המעקב המחמיר שדאעש מנהל אחר מגיוסיו ופעיליו אינו מפתיע כלל את המעורבים בפעילות הארגון. הארגון מקבל לשורותיו בקלות יתרה אזרחים של מדינות זרות ומשתמש בהם על מנת לגייס מתמודדים אחרים, למטרות תעמולה, וכן כמרגלים.

בתוך כך, אמש דווח כי הצבא הסורי תפס בלוב את אחד המוציאים להורג הפורים ביותר בדאעש, שמספר עריפות הראש וההריגות המיוחסות לו עולה על 400. בשל המוניטין המרשים של הלוחם הוא אף קיבל כינוי שדבק בו - "הענק". בסרטון ויראלי שהופץ ברשת, הלוחם עב הבשר של המדינה האסלאמית נראה שכוב על גבו בטנדר ומוקף בחיילים, כאשר ידיו קשורות מאחורי גבו, והוא מתפתל לימין ולשמאל מפאת חומו של הטנדר.