בעוד עיני העולם נשואות למתקפה שפתח הצבא העיראקי על העיר הגדולה פלוג'ה בעיראק, פתחו בימים האחרונים כוחות הפשמרגה, הצבא הכורדי בצפון עיראק, במתקפה עזה לכיוון העיר מוסול בעיראק. במתקפה, שמגיעה בשעה בה נמצאים הכוחות הכורדים בצפון סוריה במתקפה על סביבותיה של בירת ארגון הטרור א-ראקה, הצליחו הכוחות הכורדים לשחרר תשעה כפרים מידי ארגון הטרור ולהרוג 140 מלוחמיו, חלקם מחבלים מתאבדים. 



במתקפה, המתרחשת סמוך לנהר קאזיר, לא רחוק מהעיר הגדולה מוסול, נפלו מספר גדול באופן מפתיע של שבויים לידי הכוחות הכורדים ובאופן נדיר הורשו כתבי התקשורת המקומית בכורדיסטן העיראקית לנהל רעיונות קצרים עם השבויים. בסוכנות הידיעות הכורדית רודאו, הופיע סיפורם של שניים מלוחמי דאעש, שחושף את המצב הקשה בו נמצא הארגון, שנאלץ להלחם בשלוש חזיתות בו זמנית.



אחמד איברהים ועלי, נערים בני 16 ו-17, תושבי מוסול, גויסו על ידי הארגון להלחם בחזית המתפוררת מול הכורדים. "אני בכלל הייתי שוטר תנועה", מספר אחמד בן ה-16, "הארגון שילם לי פחות מ-50 דולרים לחודש ובלון גז בישול ביתי". אחמד סיפר כי לפני משספר ימים הגיעו לביתו מגייסים של הארגון והורו לו להתכונן לצאת לחזית. "אתה תהיה שם יומיים ותחזור הביתה", אמרו לו. אחמד ההמום הספיק רק לספר לאמו בטרם נלקח לאזור הלחימה.





"תמיד היה ילד רע שלא הקשיב לדברי"



עלי, שהסכים להזדהות רק בשמו הפרטי מעולם לא היה חבר בארגון כשגויס על ידי אנשי דאעש להלחם בחזית. "לא קיבלתי שום אימון והכנה. נתנו לנו נשק אישי ורימונים. כשהפשמרגה כבש את הכפר בו הוצבנו ירדנו למנהרה שחפרו אנשי דאעש מתחת לכפר".  כשראה שהמערכה על הכפר אבודה, נטש אותם המפקד שלהם ודאג להבהיר לשלושת הלוחמים שנותרו לשמור על המנהרה כי "אם תנסו לברוח, נהרוג אתכם". 



לוחמי הפשמרגה הכורדית בחזית בצפון עיראק. צילום: רויטרס
לוחמי הפשמרגה הכורדית בחזית בצפון עיראק. צילום: רויטרס



אחמד ועלי נותרו במנהרה יחד עם לוחם שלישי כשהכוחות הכורדים נמצאים מעליהם ומפועלים להוציאם משם. "הפשמרגה השליכו צמיג בוער לפתח המנהרה", סיפר אחד, שהחליט יחד עם חברו עלי לצאת ולהיכנע. הלוחם השלישי במנהרה סירב לצאת והשליך רימונים לעבר הלוחמים הכורדים שצרו על המנהרה וחוסל. מלוכלכים וקרועי בגדים, סיפרו השניים לשוביהם הכורדים את סיפורם והעידו על שטיפת המוח שעברו. "אמרו לנו שהכורדים הם כופרים, שיצאו מהדת, ולכן חובה עלינו להרוג אותם", הסביר מוחמד, לקול הגיחוך של הלוחמים הכורדים סביבו.



קצין בכיר בכוחות הפשמרגה שעמד בסמוך לשניים החזיק בידיו את מכשיר הטלפון הסלולרי של הלוחם השלישי שנהרג  כשלפתע החל המכשיר לצלצל. היה זה אביו של הלוחם ההרוג, "איפה בני?", הוא שאל. הקצין סיפר לו כי בנו נפל בקרב והאיש בצד השני של הקו אמר: "הוא תמיד היה ילד רע ומעולם לא הקשיב לי. למה זה מגיע לי?".